Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1680 ggr
AilyAdams
2016-01-20 21:51

Läser du böcker du tidigare läst?

Händer det att du läser böcker du tidigare läst?

Har du någon särskild bok du återkommer till för ditt eget välbefinnande?
När i sådana fall väljer du att läsa den?

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
AilyAdams
2016-01-20 21:53
#1

Jag har ett par lättsamma böcker jag gärna återkommer till när jag läst en lite tyngre bok eller en bok som var så bra att inget känns bra att läsa direkt efter. Mina små favoriter, som oftast inte är i närheten av att vara några mästerverk, får mig att komma i form igen för något nytt. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

tlover
2016-01-20 21:54
#2

Ja oftast är det böcker jag läst tidigare, böcker jag läst flera gånger är bland annat, alla Harry Potter böcker, alla grottbjörnens folk böcker, Shogun, Rötter, Långa lappflickan, Kristin Lavransdotter (alla), Den sista konkubinen, Den sista kejsarinnan, Hannibal och många fler.

Sen såklart massa faktaböcker och liknande (Te Snö, Eld, Ved, Te etc etc)

l'm back

Katniss
2016-01-20 22:20
#3

Jepp :) mina favoritböcker brukar jag alltid läsa om. Den jag läst om flest gånger är rubinröd med Kerstin gier :)

R.I.P. Anton 💔

Tant Grön
2016-01-20 22:29
#4

Brukar sällan läsa om andra böcker än fackböcker. Förutom Tre män i en båt, som jag läst flera gånger.

panini
2016-01-20 22:34
#5

Nej, ytterst sällan. Inte ens min all time favorite serie har jag läst om. Tycker inte om när jag vet vad som kommer att hända för då får jag inte samma känsla som när jag läste den för första gången. Filmer dock, det är en helt annan sak ;) Jag har en film som jag brukade sätta på varje dag och ha som "bakgrundsljud" medans jag gjorde annat, men den skivan blev så utsliten till sist så att jag nu måste köpa en ny :P Harry Potter, LOTR, Hobbit osv är sådana som jag kan se om hur många gånger som helst, men jag kan av någon anledning inte läsa om en bok :P

Sindri
2016-01-20 22:50
#6

Öster om Eden av John Steinbeck!!! Sedan jag var 16 år har jag läst den säkert fem-sex gånger. Omväxlande på svenska och engelska. Och blir lika berörd varje gång!

Pärlan av samme Steinbeck, samt Missnöjets vinter (andra gången på engelska The Winter of our Discontent), Riddarna kring Dannys bord och En underbar torsdag

Farväl till vapen, En fest för livet (andra gången på engelska även den, A Movable Feast ) och Den gamle och Havet, av Ernest Hemingway 2 gånger.

Morgans Passing, Restaurang Hemlängtan och Den tillfällige turisten av Anne Tyler.

Finns nog ett par böcker till, men kan inte komma på dem just nu. Och egentligen kanske det är dumt. När jag tänker på alla böcker jag INTE kommer att hinna läsa……

Annons:
IngaTrnqvist
2016-01-21 12:22
#7

Väldigt sällan. Läste om The Mortal Instruments inför premiären av TV-serien baserad på böckerna. Men showen var så pinsamt dålig att det inte är något jag kommer se, så  försöker få tag i Clare's andra böcker istället. 

Funderar även att läsa om Shatter Me på engelska. Läste den på svenska för några år sedan men den verkar mycket mer hypad nu haha.

taylor__lambert
2016-01-21 14:02
#8

jo, jag vill! Men läsning är jättesvårt för mig, men har flera böcker jag vill läsa om men jag kommer bara inte till skott

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

monstermash
2016-01-21 17:25
#9

Ja, jag läser om böckerna. :)

Tarotstollan
2016-01-21 21:25
#10

Ja, det händer att jag hellre läser om eller mer bläddrar och läser lite här och där i Harry Potter böckerna eller Margit Sandemos serier.

Det är precis som om det blir för jobbigt att börja på en ny bok, så det är lättare att läsa det som jag redan känner till.🤐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

vendelay
2016-01-23 15:01
#11

Absolut! Jag har flera böcker som jag har läst hur många gånger som helst. Alla böcker av John Ajvide Lindqvist har jag läst minst fem gånger var, mest när jag antingen inte orkar lägga tid på att hitta en ny bok men också när jag saknar hans språk och historier. Bläckhjärta-trilogin läser jag fortfarande, läste första boken när jag var typ 10 år så den har varit med länge. Sen har jag några lättsamma böcker som jag återkommer till om jag exempelvis ska ut och resa/sova över hos någon och vill ha med mig något som känns "tryggt och hemma".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maleficum
2016-01-23 21:28
#12

Händer ofta att jag lyssnar om (är sällan jag läser om en bok då det tar så lång tid för mig att just läsa men det händer om boken är riktigt bra och inte finns som ljudbok)! Har perioder när jag inte pallar att börja på något nytt och då lyssnar om på något istället. Har olika böcker/författare beroende på humöret jag är på, har en bunt lite lättare som jag lyssnar om på när det blir för mycket i livet (speciellt mycket nytt) och jag är trött, sen har jag vissa jag ofta lyssnar om på när jag ska sova (en del uppläsare har riktigt bra sövande röster). Vissa lyssnar jag bara om på en gång och andra flera gångar, händer att jag faktiskt lyssnar om på en bok direkt efter jag är färdig med det (speciellt om den är bra men lite mer komplicerad då det är lätt att missa detaljer).

Många gånger lyssnar jag om på alla böcker i en serie när en ny bok kommit ut innan jag börjar på den nya boken (har dock gett upp det med dem serier som är riktigt långa).

Har för tillfället 513 böcker på listan över böcker jag läst om minst en gång. Som några exempel så hör Harry Potter nog till dem jag oftast lyssnat om på, Molly Harpers böcker brukar jag ofta lyssna om på om jag vill ha någon mysig upplyftande bok med lagom humor, Kate Sherwoods Dark Horse serie och Heidi Cullinans Love Lesson serie är bland dem jag lyssnat om på mest på senaste tid och Tess Gerittsens The Bone Garden blir det garanterat när jag vill ha mysterium.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Feliiciia
2016-01-26 14:22
#13

Om jag tycker att boken är bra så brukar jag läsa om den :)

Annons:
jokkoono
2016-01-31 23:01
#14

Det händer att jag får återfall i böcker jag redan läst, nu ska du inte tro att jag bara läser gamla böcker som jag redan läst, men jag vet inte vad du tycker men jag kan vid enstaka tillfällen upptäcka små nya detaljer som jag inte har lagt märke till första gången jag läst boken men jag måste ju samtidigt tillägga att det är ganska mycket intressantare att läsa någon bok som jag inte läst förrut, jag ser mig själv som en bokmal periodvis. Måste tillägga att jag gärna hoppar över fantasi i förmån för deckare och verklighetsbaserade böcker bland mycket mycket mer. vad läser du själv om jag får vara lite nyfiken?  hoppas du får en trevlig bokstund oavsett om du läser gamla eller nya böcker :) Ha en trevlig dag!

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

Veda
2016-02-06 18:57
#15

Läser gärna om böcker (om jag tyckte om dem).  Favoriterna har jag nog läst 10 ggr kanske.

nadilda
2016-02-09 15:11
#16

Jag läser gärna om böcker, tycker generellt sätt att tredje gången man läser en gång är den bästa. Sedan har ju vissa böcker/serier som jag läst om säkert 30 gånger, det är ett sätt för mig att slappna av när jag är stressad.

Halvdansken
2016-02-12 21:54
#17

Har massor med böcker jag nästan kan utantill, men som jag älskar att läsa igen och igen. Sjöwall Wahlöö tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnzy
2016-02-21 13:01
#18

Absolut. Särskilt "Drakväktar" -triologin av Carole Wilkinson. 

Brukar läsa om dem sådär en gång om året, särskilt vid jultid eftersom det var då jag köpte första boken och det är väl lite nostalgikänslor jag får då. Spelar ingen roll hur många gnger jag läser om em, där är alltid saker som jag inte minns sedan förra gången.- antingen har jag uselt minne eller också har jag fullt i minnet ^^

Vad jag är sorgsen över är att hennes andra böcker som liksom hänger ihop lite med Triologin inte kom ut på svenska, jag har svårt för att läsa böcker på engelska, inte för att jag är dlig på engelska, bara svårt att koncentrera mig.

Sedan så läser jag gärna om vissa deckare som jag fallit för på senare tid. Aldrig gillat det förr. I övrigt är jag serietidnings-och-manga-nörd så  mina mangaböcker och min favortserietidning WITCH läser jag om flera gånger per år.

Carmarino
2016-02-27 15:01
#19

Mitt kriterium på en bra bok är att den ska vara värd att läsas mer än en gång. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: