Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1151 ggr
missmagicscabinet
1/23/16, 2:55 PM

Varför är vampyrer så sexiga?

Här bloggar jag om varifrån vampyrer fått sitt sexiga ryckte. 

Vad anser ni om vampyrer? Jag tycker de är lite överanvända på sistone… 😛

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
Froakie
1/23/16, 2:59 PM
#1

Jag anser att vampyrer är något vi direktimporterat ifrån USA. Enligt mig är det rätt ytligt, inget illa menat mot de som gillar vampyrhistorier men jag tycker att det är nog med amerikanska influenser.

Amerikanska vampyrer idag är ju inte direkt som de gamla europeiska vampyrerna, och den skräcken har vi släppt i Europa för länge sedan!

"time will never be golden when it rains so hard..."

missmagicscabinet
1/23/16, 4:00 PM
#2

#1 Hmm, ja, på senare år har det ju blivit mycket romantiska och snälla vampyrer. Men även Dracula och Carmilla som ju var några av de första vampyrerna inom litteraturen har ju många erotiska och romantiska undertoner. Så så mycket har det nog inte förändrats tänker jag. 😛

Men håller med dig om att jag föredrar de mer läskiga vampyrerna från folktron framför typ Edward haha 😛

Älskar din Avatar btw! 🙂

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

AilyAdams
1/23/16, 5:19 PM
#3

Jag är ganska förtjust i Vampyrer… I varje fall sådana som inte glittrar och överlever på blod från djur. 

Jag var ganska förtjust i Bound By Blood av Jourdan Lane. Även om en del saker var lite underliga så innehöll den massor av blod, sex och våld. Precis som det ska vara när det kommer till Vampyrer. 💣

 **************************
Heter det De eller Dem?

missmagicscabinet
1/23/16, 5:25 PM
#4

#3 haha håller SÅ med 😃

Åh har inte läst den boken. Ska absolut kolla upp 🙂 Tack för tips!

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Maleficum
1/23/16, 9:09 PM
#5

Kan väl säga att jag tröttnat lite på vampyrer. När jag lyssnar eller läser böcker så fastnar jag ofta i en kategori och läser bara den typen av böcker tills jag helt enkelt tröttnar och flyttar vidare till något nytt och var ett antal år sen nu jag bara lyssna på vampyrböcker och det vart så många med så skumma idéer om hur vampyrer ska vara (ena knasigare än de andra) så det blev bara fånigt till slut (dock väldigt intressant att läsa olika tolkningar och lösningar de olika författarna hade), läste då även såklart Bram Stokers bok.

Numera lyssnar jag främst enbart på vampyrböcker om det är fortsättning i någon serie jag följer men blir väldigt sällan något helt nytt. Blir nog oftare skiftar böcker numera (dock oftast dem med andra skiftare än just varulvar). (Säger man ens skiftare på svenska?)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tarotstollan
1/23/16, 9:30 PM
#6

Jag gillar vampyrhistorier, båda gamla och nya. Klart att det blivit över produktion av dem nu😉men säljer en historia, så driver det ju andra att gå samma väg med sitt skrivande.
Vet inte om det kommit några nya vampyrer efter Edward & Bella och Stefan, Damien & Elena böckerna och serierna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Ulvarsdotter]
1/24/16, 11:47 PM
#7

Det finns en film som heter "Bram Stokers Dracula" - javisst, då tror man att filmen är precis som boken (eftersom författaren till Dracula ju heter Bram Stoker), eller i det stora hela. Dock så är filmen mycket mer erotisk än boken - Dracula var visserligen gammal i början av filmen men blev sedan en ung man som lockade till sig både en och annan kvinna. Kamasutraböcker lästes av de två kvinnliga karaktärerna, Lucy är väldigt promiskuös, Jonathan Harker har sex med Draculas alla fruar, Lucy har sex med Dracula när han påminner om en varulv.. Ja herregud..

Boken: det mest erotiska som händer i boken är att Jonathan Harker ser en av de kvinnliga vampyrerna i Draculas borg och fantiserar om hur det skulle vara att kyssa hennes läppar. Dracula livnär sig för övrigt på Lucys blod när han är i sin fladdermusskrud - men det är inget erotiskt där inte.

Det känns i alla fall som att vampyrer blev "sexiga" efter "Bram Stokers Dracula" (filmen då), för sedan har det ju kommit det ena efter det andra.. Jag gillar både Twilight och Vampire Diaries (i alla fall de första säsongerna), men jag tycker absolut inte att själva vampyrism är något sexigt..

Maleficum
1/24/16, 11:58 PM
#8

#7 Är ju sällan böcker och film blir lika, Vampire diaries böckerna är ju helt annorlunda mot tv-serien! Tv-serien är ju betydligt med "vuxen" än böckerna (minns jag rätt är det ju aldrig något sex i böckerna). Även om det fanns bekanta element under första säsongen, samma är det ju med True Blood tv-serien och Sookie Stackhous böckerna även om de väl följde böckerna liiite bättre första säsongerna. Är ju en del sex i böckerna men tv-serien har de ju verkligen ökat på nakenheten. Är ju helt klart stor skillnad från "gamla klassikern" Buffy the vampire slayer även om det ju redan där var lite sexifiering över vampyrerna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Ulvarsdotter]
1/25/16, 12:06 AM
#9

#8 - Buffy!! Där har vi en riktigt bra vampyrserie! :)

Nej, jag läste första boken av Vampire diaries och kunde inte alls gilla huvudkaraktären, och de sa ju också skaparna om serien - de ville ha någon som man skulle gilla vid första ögonkastet. Så en bortskämd bitch var ju inte att föredra ;) Dock har jag för mig att Elena i boken hade sex med Stefan väldigt tidigt i boken (efter att mest ha velat ha honom för att han inte verkade vilja ha henne?) men att det inte var särskilt beskrivande? Ja, det var ett tag sedan jag läste den, och jag kunde inte alls föredra den. Då var serien bättre :)

Jag tänkte mer att de hade valt att kalla filmen för "Bram Stokers Dracula", och i extramaterialet pratade skaparna på hur de tyckte att alla andra Dracula-filmerna skilde sig så mycket från boken, att citat sades av fel karaktärer osv, så de ville ju verkligen få en att tro att de följt boken så himla mycket bättre än andra gjort. Vilket de säkert gjort på vissa punkter, men absolut inte på andra :)

Maleficum
1/25/16, 8:37 AM
#10

#9 Jag lyssna på böckerna ett bra tag innan de blev TV-serie så mitt minne är inte fullt på det klara med dem men kan inte direkt minnas de hade sex, det mesta som jag minns som kunde liknas vid sex var väl alla gånger Damien körde lite "mind trick" och drack hennes blod. Sen tog de väl mer eller mindre Merediths karaktär från boken och gjorde till Elena i filmen. Tror hon ansågs vara lite mer omtyckbar.

De tyckte väl de följde boken bättre än de andra och sen bara la till lite för att få filmen mer sevärd :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Lummer]
2/8/16, 9:51 PM
#11

Det är väl svårt att illustrera den sexuella dragningen en vampyr ska ha för både kvinnor och män med fula figurer. Ibland tar filmskaparna bort mycket av själva grunden för dom tror inte tittarna ska förstå det utan sexiga skådespelare. .antar jag

Upp till toppen
Annons: