Annons:
Etikettboktips
Läst 5763 ggr
Lubsan
2/12/16, 9:38 PM

Tips på skräckböcker/thrillers

Hej! Jag söker någon skräckbok eller thriller. Jag läste precis Kristina Ohlssons nya bok, sjuka själar http://www.bokus.com/bok/9789164204837/sjuka-sjalar/, och den var så fruktansvärt bra så nu söker jag någonting liknande. 😃

Jag vill helst ha en bok som är spännande, som man sitter lite som på nålar och undrar vad som ska hända härnäst. Inte blod och splatter utan mer psykologiskt läskigt/spännande. Och jag vill helst inte ha någon bok där det är någon polis som försöker lösa något mysterium utan mer att dom är en biroll eller ickeexisterande.
Lite som Gillian flynns eller Alex marwoods böcker.

Hoppas någon har nått tips för känns som det bara kryllar av polisdeckare, vilket inte tilltalar mig något nämnvärt :(

Annons:
Halvdansken
2/12/16, 9:51 PM
#1

Allt med Stephen King.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thenameless
2/12/16, 9:55 PM
#2

Allt av Dostojewski

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

vendelay
2/12/16, 10:17 PM
#3

John Ajvide Lindqvist!! Hans böcker får mig alltid att sitta som på nålar och jag vet aldrig vad som ska hända härnäst. Jag älskar alla hans böcker så det är väldigt svårt att säga någon specifik men kanske Lilla Stjärna att börja med? Den är ganska intressant, minst sagt!

Annars rekommenderar jag Andreas Romans böcker Mörkrädd och Någon i Min Säng. Lars Keplers böcker är kanske för mycket polisdeckare för dig, men annars är ju deras böcker riktigt otäcka. Johan Theorins bok Sankta Psyko är också otäck. Mia Ajvides Mannen som Föll i Glömska är inte direkt läskig men väldigt intressant och spännande. Justin Evans En Mörkrädd Pojke är otroligt läskig.

Några tips, hoppas du hittar något du gillar! Skräckböcker är ju allra bäst 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lubsan
2/12/16, 10:26 PM
#4

Tack för tipsen, ska kolla upp dessa. Sankta psyko har jag läst, den gillade jag också. 😃Har ganska nyligen upptäckt genren, men tycker det är svårt att hitta böcker bara.

Bill&Bull
2/12/16, 10:32 PM
#5

Sophie hannah - lilla hjärtat Den fastna man i ! ;)

||My Love For Animals Is Immortal||

vendelay
2/12/16, 10:38 PM
#6

Har du läst Neil Gaimans Coraline? Jag är osäker på om det är en barnbok, jag läste den första gången när jag var riktigt liten och det tog flera år innan jag vågade läsa den igen haha. Tycker fortfarande att den är läskig!

Anders Fagers Samlade Svenska Kulter är också riktigt otäck, håller på med den just nu. Har förstått att många (alla?) av hans böcker är skräck men den enda andra som jag läst är Jag Såg Henne Idag i Receptionen och den tyckte jag inte var så läskig. Carrie av Stephen King är läskig. Hans Koppel har skrivit två böcker som jag faktiskt inte ens rekommenderar, jag tvärtemot nästan förespråkar att ingen borde läsa dem, men de heter Kom Ska Vi Tycka Om Varandra och Kommer Aldrig Mer Igen. De är de första böckerna jag någonsin ÅNGRAT att jag läst, de är fruktansvärt hemska, men det kan ju finnas en chans att du "gillar" (finner dem spännande osv) dem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tarotstollan
2/12/16, 11:33 PM
#7

Dean R. Koontz böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Odd
2/12/16, 11:48 PM
#8

#1 Älskar Stephen King men kan ändå inte hålla med dig där riktigt. Stephen är ju känd som skräckens mästare men han har ändå en väldigt stor variation på genre inom sin genre (om det låter vettigt haha). Signal eller Jurtjyrkogådren är helt annorlunda än Den Gröna Milen eller Blaze t.ex, och hans Mörka Tornet serie är en stil helt separat från vad många förknippar honom med. Så att rekommendera alla hans böcker till någon som söker ett speciellt tema brukar oftast få folk mindre intresserade av hans verk eftersom de större namnen har inslag av övernaturligheter som många är skeptiska emot, det blir lite "Meh, det är ju bara vampyrer och zombies… 🤐" när det egentligen finns så mycket mer än så 👍

Men är du ute efter lite mer "realistiska" thrillers om t.ex brott eller psykisk ohälsa eller övernaturligheter som just vampyrer/varulvar/zombies/mänskliga experiment, TS?

Kan rekommendera några av Stephen King och Dean Koontz till att börja med som inte är alltför "övernaturliga" men ändå leker med temat och som jag tycker är riktigt bra (Flickan som älskade Tom Gordon har jag läst sönder och jag kan den nästan utantill, tror nästan att jag ska läsa den nu igen efter att ha pratat om den haha)

Dean Koontz - Hjärtats Mörka Flod, Falskt Minne eller Gömstället

Stephen King - Flickan som älskade Tom Gordon, Raseri, Lida, Cujo eller Dolores Claiborne. Många av hans kortare noveller är galet bra också, de går att få tag på i samlade verk som t.ex Sommardåd och Vinterverk (Det är dem filmerna Stand by Me och Shawshank Redemption är baserade på) Rose Madder och Jurtjyrkogården också självklart, de är kanske lite utanför temat men värda att läsa ändå! (Kan egentligen säga det om alla hans böcker men valde att stanna vid två haha)

Carina Rydberg - Den som vässar vargars tänder, är också riktigt obehaglig, vill läsa den igen samtidigt som jag inte vill 😂

Sankta Psyko var riktigt bra! Den fick mig att gå *gasp* "Näääääeeehh" när jag läste slutet haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Mirinda
2/13/16, 12:46 AM
#9

Säg inte ett ord av Andrew Klavan kan jag varmt rekommendera om du gillar psykologisk skräck.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lubsan
2/13/16, 12:48 AM
#10

Stephen king har jag aldrig riktigt känt mig så lockad utav faktiskt. Sökte lite på bokus men hittade bara de mest kända titlarna alternativ dom nyaste böckerna. Vill gärna läsa på svenska, får kika på bibblan, dom bör väl ha alla hans böcker :)

Den som vässar vargars tänder köpte jag på bokmässan det året den kom ut, minns att jag tyckte den var bra men väldigt creepy på nått sånt. Kommer dock inte alls ihåg vad den handlade om nu. Får kolla i källaren och kanske rota fram den och läsa den igen!

Jag hittade en bok som heter Glaskroppar av Erik Axl Sund, den verkade spännande, involverade dock en polis men. Någon som läst den?

Odd
2/13/16, 1:32 AM
#11

#10 Ja, Den som vässar vargars tänder är väldigt obehaglig eftersom den till viss del innehåller pedofili och barnmisshandel, och ett hemskt slut. 

Det är en riktigt bra bok, men man känner sig lite smutsig när man läst färdigt den haha. Var faktiskt flera gånger som jag ville lägga ner den och läsa något trevligare, men den tyckte ändå att den var för bra för att undvika!

Men den handlar om ett nyinflyttat tvillingpar och deras störda relation till varandra, omgivning och deras uppväxt, samtidigt som det händer en massa saker i "nutid". Svår att beskriva, det var några år sedan jag läste den och kan inte komma på något som inte är spoilers 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: