Annons:
Etikettförfattare
Läst 1440 ggr
Tarotstollan
4/10/16, 7:39 PM

Joyce Carol Oates.

I Babel som börjar nu kl.20 i Svt 2 kommer det en intervju med Joyce Carol Oates, anledningen är hennes senaste bok en självbiografi som heter "Det förlorade landskapet".
Skall bli mycket intressant att lyssna på vad hon har att säga om sitt författarskap och den boken. Jag har inte läst den ännu men skall beställa den snart. Jag har bara läst någon enstaka bok av henne men kommer tyvärr inte ihåg vilken det var.
Vad tycker ni om henne och hennes författarskap?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Sindri
4/11/16, 11:14 PM
#1

Jag har läst många böcker av henne. Hon är…..mycket!
Ibland tycker man hon är lite för produktiv, hon måste skriva med en enorm frenesi. Blir matt bara jag tänker på det, men hon har mycket att säga.
En del böcker är rätt otäcka, men kanske icke desto mindre sanna. Hon har en bra blick för människans svaghet och uselhet, tycker jag.

Jag tror jag tycker bäst om "Det var vi som var Mulvaneys" (har som sagt inte läst alla böcker). Blonde gillade jag början på, men den blev lite utdragen på slutet.
Har förstått att hon hittade på mycket, man får inte läsa den som en biografi över MM. Men på något sätt tyckte jag det var OK ändå, den bekräftade en bild som i alla fall jag hade av hennes liv. Hon fick fram en sorts känsla som kanske var sann.

Jag började läsa hennes dagbok som kom ut för några år sedan, men den var rent ut sagt skittråkig! Hade svårt att fatta att hon kan skriva såna böcker som hon gör.
Sen tappade jag lite intresset för henne, men har flera olästa böcker på kö.

En självbiografi är något annat än en dagbok, det kan nog vara spännande. Skall se Babel på Play och bestämma sen om jag vill läsa självbiografin.

Tarotstollan
4/12/16, 12:09 AM
#2

Jag tyckte att intervjun i Babel var bra men som alltid kort. Kan de inte göra en lite längre intervju med dessa författare som är så produktiva så man får veta lite mera om dem?!
Många gånger tycker jag författaren och dennes skrivande är mer intressant att höra än själva böckerna de skriver.
Kommer inte ihåg att hon givit ut sina dagböcker, var de på svenska?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
4/12/16, 10:10 AM
#3

Jag tror jag läste den svenska översättningen, men kommer inte ihåg om det var lånebok eller en köpepocket. Har den nog ändå inte kvar, eftersom jag tyckte den var rätt stel och ointressant. Annars hade du gärna fått den.

http://www.albertbonniersforlag.se/bocker/utlandsk-skonlitteratur/d/dagbok-1973-1982/

Tarotstollan
4/12/16, 8:21 PM
#4

Jo, den bilden känner jag igen nu när jag ser den. Den finns nog att låna på bibban, så jag skall kolla där. Tack för erbjudandet ändå.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
4/21/16, 9:39 PM
#5

Jag gillar Oates, men säger som Sindri att hon är mycket! Inte sällan tycker jag att hennes böcker faktiskt är lite för tjocka. Förutom faktiskt Blonde (som jag har hört var ännu längre i originalmanuset). Har mest läst hennes "ensam kvinna får reda sig själv, lycklig eller olycklig"-romaner, och även jag har Det var vi som var Mulvaneys som främsta bok. Men Fallen var också bra.

BrittaD
10/6/16, 8:43 PM
#6

TROR NI HON FÅR NOBELPRISET I LITTERATUR I ÅR?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Tarotstollan
10/6/16, 9:45 PM
#7

Tror inte det, men hoppas kan man ju alltid!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
10/6/16, 10:27 PM
#8

Njaej, jag tror väl inte riktigt det. :-) Det vore kul, men en skräll.

Sindri
10/7/16, 12:39 PM
#9

Jag unnar henne gärna det - men det finns de som borde ligga före, bl a Haruki Murakami, Ian McEwan, Anne Tyler.

BrittaD
10/7/16, 3:22 PM
#10

Ja, det är väl dags för en man i år … det har ju varit så många kvinnor på sistone 😉

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Sindri
10/7/16, 4:26 PM
#11

Men vi har väl lite att ta igen………….  👍Och bland övriga priser är det hittills bara män!

Tarotstollan
10/7/16, 7:50 PM
#12

Då tycker jag att Astrid Lindgren kan få det postumt, för all den glädje hon har spridit över hela världen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: