Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 885 ggr
Adelheid
2016-04-20 09:52

Goodreads kategorier

Hej. Kort fråga. :)

Använder ni goodreads och hur kategoriserar ni böcker som ni inte har läst ut och  förmodligen inte kommer att läsa ut, och vad är erat hyllsystem?

Jag läser som regel ut alla böcker men det är ett fåtal jag verkligen inte klarar att läsa ut av olika orsaker. Jag vill inte kategorisera dem som "read" för jag har ju tekniskt sett inte gjort det. Men samtidigt så vill jag inte ta dem bort ifrån mina hyllor heller utifall att jag kommer att läsa ut boken i framtiden.

De hyllor jag har førutom goodreads egna all, read, currently reading och to read är:
I bokhyllan (fysiska böcker jag inte läst)
I Kindle (Eböcker på kindlen jag inte läst)
Inte läst ut
På datorn (Eböcker jag har liggandes på datorn)
Vill ha (Böcker jag vill köpa)

Så, hur ser era goodreads kategorier ut och vad gör ni med böcker ni inte läst ut?

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annons:
Maleficum
2016-04-20 14:43
#1

Det går väl att se andras hyllor? Min hylla ser ut såhär https://www.goodreads.com/review/list/41467186?shelf=currently-reading

Jag gjorde helt enkelt en "fast" hylla ( exclusive under inställningar) för icke avslutade precis som jag gjorde en för alla jag läst om minst en gång för jag ville inte ha dem i vanliga läst kategorin. (the list är hylla jag gjort för böcker jag har liggande på mobilen så det är lätt att hitta när jag byter bok).

Var inte så länge sen jag börja med goodreads (så hittar fortfarande böcker jag läst men inte har på hyllan) och det var bara några veckor sen jag faktiskt började göra mer hyllsystem av det hela för att hitta lättare böcker jag vill läsa om (och kategoriserar väl mest då efter sånt jag kan känna mest intresse för att läsa om men även sånt jag kanske inte vill läsa om) men det tar hur lång tid som helst att fixa böckerna så är nog inte ens halvvägs igenom (och när man inte alltid minns innehållet i alla böcker blir det lite svårt också så just nu blir det mest listat efter hur andra listat dem) men jag är rätt dålig på att vara konsekvent i hur jag kategoriserar vissa böcker, speciellt när det kommer till paranormal och fantasy och liknande :P.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AilyAdams
2016-04-20 21:36
#2

Jag har gjort precis som Maleficum. Har en fast hylla för böcker jag inte avslutat.

Så här ser min fasta hylla ut:
read 
currently-reading 
to-read ‎
challenge-picks 
gb-pick-here 
gratis ‎
not-for-me 
to-be-released 
unfinished-on-hold

Sen har jag olika kategorier för vad böckerna handlade om. Där kan jag ju välja flera.

Sen använder jag Calibre för att katalogisera alla mina böcker mer detaljerat på datorn, men det är ju en smaksak hur noggrann man vill vara. 😊

 **************************
Heter det De eller Dem?

ilenna90
2016-04-21 23:54
#3

#1 kikade in i din hylla just för att jag är på jakt efter nya böcker och det verkade som att du passande nog också läser en del m/m? :D har du någon favorit att tipsa om såhär på rak arm? :)

Maleficum
2016-04-22 00:07
#4

#3 Oj, det är svårt för jag lyssnar på så himla många böcker och vad jag gillar är så himla beroende på vad för humör jag är på för stunden. Och det beror väl lite på vad för typ du gillar.

Men de författare jag väl ser fram emot mest att läsa böcker från just nu är Heidi Cullinan, Jay Bell, Charlie Cochet, Jordan Castillo Price, Josh Lanyon, Kate Sherwood (gilla väl främst Dark Horse serien), Dani Alexander och när jag inte har allt för stor förmåga att koncentrera mig blir det ofta Mary Calmes.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

AilyAdams
2016-04-22 11:46
#5

#4 "när jag inte har allt för stor förmåga att koncentrera mig blir det ofta Mary Calmes"

Haha! Jag är likadan. Rätt känsla i kroppen krävs för hennes böcker. Jag kan lägga ner en bok av henne efter tre sidor, bara för att plocka upp den igen någon vecka senare och älska den. 😃

 **************************
Heter det De eller Dem?

AilyAdams
2016-04-22 11:56
#6

#3 "har du någon favorit att tipsa om såhär på rak arm? :) "

Det där beror ju helt på vilken typ av böcker du gillar?  Cut and Run-serien av Abigail Roux och Madeleine Urban med sidoböcker är nog min absoluta favorit.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
Adelheid
2016-04-26 11:43
#7

#1 Å jag visste faktiskt inte att man  kunde gøra en "fast" hylla. Problemet løst. Tack så mycket. :D

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Flöffo
2016-04-27 21:42
#8

#1 Åh, vad fint du har sorterat det. Hur får man den där uppdelningen du har med hyllorna och genre-typerna?

//Flöffo

AilyAdams
2016-04-27 22:29
#9

#8 Gå till "My Books" - Efter Bookshelves uppe till vänster finns det en länk som heter Edit. Där kan du göra hur många bokhyllor du vill och namnge dem vad du vill. Rutorna bockar du i, beroende på vad du vill att hyllan ska "göra".

 **************************
Heter det De eller Dem?

Flöffo
2016-04-28 19:20
#10

#9 Okej, tack :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: