Annons:
Etikettövrigt
Läst 1167 ggr
Novelia
6/29/16, 10:37 PM

Läsa snabbare

Jag vill träna på att läsa snabbare. Någon som har tips på hur? :) jag har så många böcker jag vill läsa, och den jag läser nu är 600 sidor lång så tänkte att det är ett perfekt tillfälle att öva på snabbhetsläsning.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Effie
7/11/16, 4:08 PM
#1

Jag gick en kurs I snabbläsning för måååånga år sedan. Den var väl mer anpassad för tidningsartiklar - men det handlade bl.a. om att inte ha för manga ögonrörelser per rad. Man glider inte med ögonen längs raden som det känns, utan man stannar till ett antal ganger, och ju färre ganger, desto snabbare. Vi fick rita streck en bit från kanterna på raden, och öva på att inte titta utanför de strecken. Man ser texten ändå.

Men skönlitteratur känns inte alltid rätt att snabbläsa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[MiraForever]
7/11/16, 4:16 PM
#2

Jag kan läsa en så här tjock bok på en dag (                     )

Novelia
7/11/16, 11:05 PM
#3

2# med avbrott? Haha bra mätt! Tips?

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
7/11/16, 11:06 PM
#4

#1 var den givande? :) har googlat en del och då kom det tipset upp. Att fästa blicken mindre/inte hoppa.

I have no sympathy for people without empathy

Effie
7/12/16, 8:25 AM
#5

#4 Givande? Tja. Användbar för att skumma text och hitta det viktiga. Skönlitteratur ska man väl helst njuta av - men visst kan man läsa vissa böcker snabbare. Tanken är att ha färre ögonrörelser per rad, och att man ser orden till vänster och höger om punkten där man faster blicken; då är det onödigt att börja längst till vänster och sluta längst till höger.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[MiraForever]
7/12/16, 4:06 PM
#6

#3 Det beror på individ och ja med avbrott🙂

Jag tränade och snabbare och snabbare kunde min hjärna ta in den information som står i boken snabbt!

Annons:
hyvetytte
7/16/16, 11:12 AM
#7

När vi lär oss läsa tyst så ljudar vi orden i huvudet, detta fortsätter många med i vuxen ålder då många slutar utveckla sitt läsande efter en viss ålder. Om du är en av dem så försök tänka på att inte ljuda orden så går det fortare att läsa, det kan kännas lite avigt i början men man lär sig fort. Svårlästa texter ljudar de flesta (typ facklitteratur) men skönlitterärt bör man kunna läsa ändå om texten inte är för tung .

Novelia
7/20/16, 3:05 PM
#8

Tack för tipsen :)

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: