Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 1138 ggr
[vidar.gustafsson]
9/5/16, 6:52 AM

Handling till berättelse

Hej, jag är tolv år och har fått i uppdrag att skriva en berättelse. Det är bara det att jag inte alls vet vad den ska handla om. Den ska vara i jag-form och 3-5 sidor lång. Förslag?

Annons:
Agafia
9/5/16, 7:02 AM
#1

Om ett husdjur , en speciell händelse , en dag i någons liv , en resa osv.

greenseng
9/5/16, 7:05 AM
#2

  Oj! 3-5 sidor? Det var en lång berättelse.

Skriv att du av en händelse träffar på en ekorre som kan prata.
Då kan berättelsen handla om vad ekorren (eller du själv) tycker om världen som den är idag. Exempelvis.

Du får inte glömma av att ge den lite nötter ibland. Det gör berättelsen mer levande. 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[vidar.gustafsson]
9/5/16, 7:21 PM
#3

Jag har absolut ingen fantasi så jag vet inte vad ekorren eller "jag" skulle sälja och göra i sådana fall.

greenseng
9/5/16, 10:30 PM
#4

  Fantasi kan åtminstone ibland handla om att släppa sina rädslor.
Ofta skriver man för att det skall passa folk. Personligen tycker jag det är fel. Då blir det ofta att man, utan att tänka på det, istället kopierar folk. Och det är inte bra. Ju mer originell man kan vara, desto bättre.

Världen är egentligen ganska tråkig. Och det beror på att det är så många kopior som springer omkring överallt. Visst, man kan härma någon när man lär sig. Det är ju helt normalt. Men sedan skall man försöka bli sig själv. Och det handlar alltid om att våga. Att våga vara sig själv.

Så det första man gör är att man bekämpar sina rädslor. Vågar jag skriva så här? Vad skall folk tro? Vad kommer de att tänka. Bort med sådana tankar. Ta bort alla filter och låt tankarna flöda. Då kommer ofta fantasin.

Att låta en ekorre spela huvudrollen i handlingen är något helt oväntat. Och därför är det bra. Folk är så trötta på alla dessa kopior. Så när det kommer något oväntat då vaknar de till. Och det stimulerar dem. Och det är bra. Folk är så trötta annars så det är nästan synd om dem. De behöver något oväntat för att piggna till.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Effie
9/14/16, 7:48 AM
#5

Låt fantasin flöda…ja, det är lätt att saga. "Skriv en berättelse" bara sådär; det tycker jag är taskigt. Det är lättare att skriva om man har ramar och begränsningar, och gärna ett ämne.

Problem, och lösa dem, är ett sätt att skriva en berättelse. Då behöver det inte vara något stort, men något I vardagen. Någon kompis är taskig eller gör något dumt; vad kan man göra då?

Jag gillar berättelser som är lite "hur vore det, om…?". Det är därför jag gillar fantasy. Om vi utgår ifrån den där talande ekorren…Hur skulle du reagera om du var på väg till skolan och en ekorre hoppade fram "Tjena grabben! Har du en nöt over?" (Eller vad sager en talande ekorre? Den kanske vill ha hjälp med något?) Har du en nöt I fickan, eller får man inte ha nötter I skolan? Lyssnar du på den, eller sager du bara "Ekorrar kan inte tala!" (varvid ekorren tjatar emot; joho det kan jag visst)? Berättar du det för alla (varvid all världens tv-nyheter parkerar sig utanför din port för att intervjua ekorren)? Berättar du bara för några? vilka då? vad sager de? Vad gör ekorren om du struntar I honom? Hittar han någon annan att bli kompis med? Någon du inte gillar? Eller gillar? Du kan ju hitta på en lämplig person som älskar ekorrar. Eller som vill tjäna pengar på den…och vad gör du då?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: