Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1863 ggr
Imasy
9/11/16, 1:06 AM

Köpa vs bibliotek?

Vilken typ är du? :D 

Är medlem i en fb grupp liknande denna sajt, och där verkar det som att låna från bibblan står högt upp på listan. Vad tycker du?

Själv är jag en sådan som hellre köper.

Annons:
Honestyisdead
9/11/16, 1:15 AM
#1

Köper hellre. Är så dålig på att komma ihåg att lämna tillbaka böcker jag lånat :)

Imasy
9/11/16, 1:18 AM
#2

#1

Haha samma här :D Föredrar också att läsa när jag har tid och lust, inte för att boken ska lämnas åter om 3 dagar.

[LadyK]
9/11/16, 1:29 AM
#3

Köper, då jag ofta återvänder till gamla godingar.

kim1980
9/11/16, 1:45 AM
#4

Är blandat för min del . Är syftet läsa på så köper jag dem. Men in väntar bok cd , det som jag gillar finns inte en vad jag vet.. men det kommer hoppas jag.. Då blir det låna eftersom det är dyrare väg.. Men läser mycket via nätet. . Forskar just nu lite nu om olika beteende. . Har annorlunda intresse. . )

Maleficum
9/11/16, 1:50 AM
#5

Tyvärr finns inte den typ av böcker jag lyssnar mest på just nu på svenska bibliotek så var tyvärr länge sedan jag lånade något på bibblan men om jag gör blir det ofta via e-tjänst (e-böcker och e-ljudbok) annars föredrar jag nog att låna och sen köpa om det är någon jag fastnar extra för och vill lyssna om på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MoaL
9/11/16, 2:16 AM
#6

Jag jobbar på bibliotek, så jag lånar såklart väldigt mycket. Det går liksom inte att undvika. 😃 Är det böcker jag tycker är riktigt bra så köper jag dem sen oftast, då jag är en omläsare. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Tarotstollan
9/11/16, 4:26 AM
#7

Både ock. Jag köper mest böcker inom de områden jag är intresserad av. Deckare och romaner lånar jag mest numera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

parsley
9/11/16, 7:37 AM
#8

Jag brukar låna skönlitteratur på biblioteket och låna faktaböcker å biblioteket i första hand. Böcker som jag gillar köper jag. 

# 0 Får jag fråga vilken facebookgrupp du är med i?

Lavine
9/11/16, 10:31 AM
#9

Köper, men jag har nu så många (olästa) böcker att jag precis börjat låna på bibliotek, främst e-böcker, och det är faktiskt lite av en befrielse. :-) Men jag trivs inte jättebra med att ha ett återlämningsdatum att hålla, så jag läser övervägande fortfarande mest egna.

Imasy
9/11/16, 1:41 PM
#10

#8

Gruppen heter Vi som älskar att läsa böcker :)

parsley
9/11/16, 3:02 PM
#11

# 10 Den är jag också med i. Då har jag inte missat någon facebookgrupp. 😉

lunaticIam
9/12/16, 1:06 AM
#12

Jag är en köpare, helt klart! Min samling växer alltjämt och till slut ska jag ha ett eget bibliotek, haha. Fast sedan så lånar jag en del också - kurslitteratur/faktaböcker och så vidare. 

Kanske är en blandning av båda egentligen? 😃

Imasy
9/12/16, 11:29 PM
#13

#12

Haha så tänker (drömmer) jag också :D Ska ha den största pocket-samlingen i hela världen :D

Annons:
Carrosh
9/13/16, 12:34 AM
#14

Både köper och lånar. Vissa böcker vill man ju bara ha i hyllan, medan andra blir sådana som man läser en gång och sen är det inget man vill spara på heller. Kan köpa pocket på second hand (för typ 5-10kr per bok), sen går den vidare till någon annan när jag läst den. Det är väl få böcker i pocket-sektionen som jag sparar, då jag föredrar inbundet och häftat i hyllorna här hemma. De undantag jag gör är böcker jag vill spara på, men som enbart finns i pocket, alternativt en utgåva som finns i fåtal exemplar.

Vi har en rätt gedigen samling här hemma också. Min sambo har 5-6 hyllor med nästan bara fantasy, sci-fi och historiska romaner, så det är ju lite platsbrist också, därför blir det mest att låna på biblioteket just nu.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Effie
9/13/16, 2:13 PM
#15

Både och, normalt. Varken eller, just nu. Det star närmare 300 olästa böcker I bokhyllan, så jag har lånerestriktion åtminstone tills biblioteket är färdigrenoverat och öppnar igen.  Och jag försöker hålla igen på shoppandet tills…ja, det vet jag inte.

Läser - behålla/skänka bort? Jag har inte plats för hur manga böcker som helst. Så vilka vill jag ha plats för? Då är det bekvämt med bibliotek.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

blodörn
9/16/16, 3:33 PM
#16

Jag köper bara böcker när boken jag vill läsa inte finns på biblioteket :)

Do as you would be done by - And think for yourself

tlover
9/16/16, 5:20 PM
#17

Köper hellre, delvis glömmer jag att lämna tillbaka och delvis så läser jag gärna om samma bok flera gånger

l'm back

sanpire
9/16/16, 6:55 PM
#18

Jag lånar det mesta för att jag helt enkelt inte har råd att köpa allt som jag vill läsa. Men så har bibblan här dåligt utbud på min typ av böcker och jag vill ju äga de böcker som jag verkligen tycker om så det blir ändå att jag köper mig ett par nya högar böcker om året ;)

Carrosh
9/18/16, 8:02 PM
#19

#18 Finns det inte på något annat bibliotek i länet? De kan ju skicka efter i så fall. Alternativt kan du ju lägga in önskemål på böcker som ska beställas in. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Carro107
9/22/16, 6:19 PM
#20

Lånar i stort sett bara, har inget behov av att ha fyllda bokhyllor.

http://carro107.blogspot.se/

Annons:
Cindy S
9/30/16, 8:39 PM
#21

Böcker som jag vet är bra/ska skriva i/är långa/svårlästa/helt enkelt vill äga köper jag, men jag är arbetslös så det bästa är ju att uttnyttja mitt biblioteks väldigt fria inköpspolicy. De köper in nästan allt man ber om.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Wony
10/1/16, 3:35 PM
#22

Brukade låna ofta, nu köper jag mer än lånar. Men det beror på litegrann, är det en bok jag är relativt säker på att jag kommer att gilla och vill läsa om flera gånger så köper jag den. Är det en bok jag är nyfiken på men lite osäker på lånar jag den och ser vad jag tycker. Brukar annars fynd många böcker på loppisar eller när biblioteket säljer ut böcker för en femma.

TatsuOni
10/6/16, 5:59 PM
#23

Jag köper helst. Är en bok bra så vill jag ha den och kunna läsa om den när jag känner för det🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

taylor__lambert
10/18/16, 9:24 AM
#24

Lånar först köper sen :p om den var tillräckligt bra dvs… Sen har jag tur kan det finnas bra gratis böcker på min skola som jag kan ta :D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

panini
10/24/16, 6:53 PM
#25

Jag är en köpare. Har betalat så mycket till biblioteket nu i förseningsavgifter att jag lika bra kan köpa boken från första början 🙂

Maria
10/27/16, 10:07 PM
#26

Jag både köper och lånar.

Jag lånar e-böcker på biblioteket och lägger över i min läsplatta. Smidigt och billigt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliesjostrand
11/7/16, 10:07 PM
#27

Jag köper! Drömmer om att ha ett eget bibliotek som typ i Skönheten och odjuret! :-)

Annons:
nadilda
12/26/16, 12:43 PM
#28

Jag lånar majoriteten av alla böcker jag läser, både ekonomiskt och framförallt miljövänligt. Cyklar förbi ett bibliotek på väg hem från skolan så är hur smidigt som hels att vara ta ett litet stopp där och låna lite böcker.

Shirokaze
2/14/17, 6:00 PM
#29

Jag lånar från bibblan i första hand. Sen finns det några böcker/bokserier jag tyckt om så jäkla mycket att jag valt att köpa hem dem efteråt. 😃

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Maryam Cullen
4/11/17, 11:04 AM
#30

Lånar mest, för det är inte alltid man är helt säker på att boken är bra, och då är det synd att man slösat pengar i onödan. Men är det någon som jag verkligen fastnar för så köper jag :)

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Vintervarg
4/11/17, 12:38 PM
#31

Lånar alltid. Vill inte riktigt ta risken att köpa en bok och så är den inte lika bra som man kanske trodde och jah… så ligger den där i hyllan och tar plats och skräpar. Bättre att låna och det är dessutom gratis.

Magrat
4/22/17, 6:43 PM
#32

Lånar gärna böcker först, och tycker jag dem är bra blir de inköpta. Läser väldigt gärna om böcker jag gillar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: