Annons:
Etikettövrigt
Läst 3879 ggr
Lavine
9/11/16, 10:29 AM

App eller datorprogram för bokregister?

Är det någon som använder eller känner till om det finns en app (helst) eller datorprogram med en mall där man kan fylla i och sedan även söka de böcker man har? Jag har många böcker, och det skulle vara både en hjälp och kul att ha dem i ett samlat register.

Annons:
IngaTrnqvist
9/11/16, 10:33 AM
#1

www.goodreads.com/ finns både på datorn och som app.

Maleficum
9/11/16, 10:54 AM
#2

Skulle också rekommendera Goodreads (jag var lite sen att faktiskt börja använda den med inloggning vilket gjort det lite jobbigt att hitta och lägga in alla böcker jag redan läst men använde den i några år innan det bara för att söka efter böcker) för del är att det funkar för alla typer av böcker. Däremot föredrar jag att använda det via datorn framför att använda det med appen.

Har man mycket e-böcker man vill hålla reda på skulle jag rekommendera Calibre. I det programmet kan man sortera och söka på de e-böcker man har och även läsa direkt från programmet och skicka böcker till och från tex mobil eller läsplatta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Swadika
9/11/16, 11:20 AM
#3

Förutom Goodreads så har jag använt en app som jag tror heter MaBibliotheque eller något liknande. I den appen kan man också lägga in böcker som man saknar och vill köpa vilket jag tyckte var väldigt bra.

Jag använde den när jag gick mycket på loppisar för att veta vilka böcker jag saknade i en serie och skulle leta efter 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lavine
9/11/16, 4:50 PM
#4

Det hade kunnat gå med Goodreads, men nu använder jag redan det till böcker jag har läst eller vill läsa, och det innefattar i båda fallen även böcker jag inte äger. Men jag kanske kan skaffa ett konto till där. Det var dock inte riktigt det register jag önskade mig, och det är bättre om det inte är online. Men jag ska fundera, kanske är Goodreads mer användbart än jag vet om, och även spana in de andra ni sa. För att förtydliga söker jag alltså inte ett verktyg att hålla reda på vad jag läst, utan vilka böcker jag har hemma.

Maleficum
9/11/16, 5:58 PM
#5

#4 Det är väl bara att göra en egen lista i Goodreads för böcker du har hemma? Jag har tex en lista där jag lägger in de böcker jag har i min ljudboksspelare i mobilen men som jag ännu inte lyssnat på¨och sen flyttar jag dem bara till läst listan när jag är färdig med dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lavine
9/11/16, 6:32 PM
#6

#5 Ja okej, kanske det. :-) Edit: jag är i och för sig beroende av att det i så fall går att ha samma bok på två listor samtidigt, men det kanske det gör. Ska kolla om jag inte hittar nåt annat som inte är internetberoende.

Annons:
Lavine
9/11/16, 6:38 PM
#7

Och ja, det finns ju en "owned books" där, så det fanns ju färdigt, bra. Vill ändå helst ha något annat, så ramlar ni över något annat sätt så säg till. Tack tack.

Swadika
9/11/16, 7:34 PM
#8

#4 Den appen jag tipsade om i #3 lägger du alltså in böcker du har hemma. Jag var nog otydlig (sen kan du även lägga in böcker du läst, lånat, lånat ut, saknar och liknande)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lavine
9/11/16, 8:21 PM
#9

#8 Jag tror inte att jag hittade den… Det låter som vad jag är ute efter. Kan den heta Bibliophilia? Uppdaterar: jo, nu hittade jag den! Kan absolut vara något, tack!

Swadika
9/12/16, 7:00 AM
#10

#9 Vad bra att du hittade den 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Carrosh
9/13/16, 12:37 AM
#11

Jag kör på appen Book Catalogue. Smidigt när man både kan skriva i och scanna in ISBN för en sökning. :) Man kan spara i olika bokhyllor också, om man t.ex. som min sambo och jag har våra böcker separata, men man vill ändå se om den finns hemma, så man inte köper dubbelt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lavine
9/14/16, 6:55 PM
#12

#11 Det var faktiskt precis den jag valde till slut. :-) När jag väl hittat den som Swadika tipsade om så fick jag en massa tips på liknande. Läste och kollade flera, och valde Book Catalogue. Det var ju bra att du gillar den! Jag har inte börjat med jobbet än bara, jag har enorrrrmt mycket böcker och gruvar mig en del, haha.

Carrosh
9/18/16, 8:23 PM
#13

#12 Vad kul att du valde den! Den är den absolut bästa jag testat hittills, och smidigast just för att man kan söka på ISBN. Går ju lite fortare då, även om det förstås tar lite tid att lägga in allt om man har mycket. Tog mig 2-3 dagar att lägga in 7-800 böcker, hade nog gått fortare nu när man lärt sig appen och lärt sig att hitta i den, men 2-3 dagar tycker jag inte är så farligt. Man glömmer lätt bort tiden när man väl börjar. 😛

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Lavine
9/18/16, 8:51 PM
#14

#13 Låter jättebra, jag har nånting ditåt i antal också, lite drygt. Då vet jag att det är genomförbart! Suveränt att kunna använda ISBN.

Upp till toppen
Annons: