Annons:
Etiketteget-skrivande
Läst 801 ggr
Christina_46
2017-03-17 15:38

Utgivning av bok

Hej 🙂

Jag håller på att skriva en bok och jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig. Jag letar efter ett förlag som trycker och ger ut böcker utan att jag själv behöver gå in och betala för detta. Tacksam för förslag.

❤️

  • Redigerat 2020-11-18 20:37 av Cireea
Annons:
parsley
2017-03-17 16:05
#1

Det finns ett antal kommersiella bokförlag. De ger ut de böcker som de tror att de kan tjäna pengar på. Stora bokförlag som t ex Bonniers kan få in ett par tusen manus varje år och ger ut någon promille av dessa. Bara för att man skrivit en bok så är det med andra ord inte säkert att den blir utgiven. 

Vill man ge ut en bok på egen hand så finns det ett antal print-on-demand-tjänster, t ex Vulkan. Om du googlar på ge ut din egen bok eller print-on-demand så hittar du företag som erbjuder den här tjänsten. Jämför dem och välj den som passar dina behov bäst. Att anlita dem kostar. Man kan få betala en startavgift och betala för de fysiska böcker man beställer.

parsley
2017-03-17 16:06
#2

Rebecca Mörtberg har sammanställt en lista över svenska bokförlag.

https://rebeccamortberg.wordpress.com/

parsley
2017-03-17 16:18
#3

Publit http://publit.com/sv/ är en egenutgivningstjänst som inte brukar komma upp när man googlar efter företag inom branchen.

Det finns även sk hybridförlag, t ex HOI, där författaren betalar för en rad tjänster för att få en professionell produkt. Det kan röra sig om korrekturläsning, redaktörsgranskning och omslag. Att anlita ett hybridförlag är ganska dyrt, så ska man göra det så får man ha en bok som man tror att man kan sälja ett antal ex av, för att tjäna in kostnaden.

Christina_46
2017-03-17 16:26
#4

Tack för förslagen parsley 🙂

Jag ska kika lite på bonniers få se vad det kan stå på deras hemsida till att börja med

Lavine
2017-03-24 22:53
#5

Vilka bra tips av parsley. :-) Jag skulle tipsa dig om att leta förlag som verkar ge ut böcker i samma genre som du skrivit. Då verkar listan som finns i länken i #2 vara väldigt bra att utgå ifrån.

Upp till toppen
Annons: