Övrigt

Hur hittar ni nästa bok?

2017-04-02 10:55 #0 av: Herveaux

Hur hittar ni nästa bok att sätta tänderna i?

Har ni stenkoll på när era favoritförfattare släpper nästa verk eller går ni runt på biblioteket / i bokhandeln och ser vad som fångar ert intresse?
Läser ni mycket bokrecensioner och får tips där?

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-04-02 11:52 #1 av: SonjaG

Ja lite så, men oxå vänner som tipsar. Eller att man läser ngt i tidningen.

Anmäl
2017-04-02 12:14 #2 av: Carrosh

Använder många sätt. Goodreads är till stor hjälp, och så har vi en rätt stor boksamling här hemma att ta av samt väldigt bra bibliotek i den här staden. Tittar regelbundet i bokhandlar också samt håller koll på nysläpp via både Goodreads, bokhandlar och övriga sidor runtom på nätet.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2017-04-02 12:21 #3 av: SonjaG

Då och då praktiserar jag att om man läser om ngt i en bok, så får man uppslag. Ngt som fångar ens intresse. Ett skeende i historien, en författare, ett ämne. Så får jag oxå tips.

Ett lustigt tillfälle: jag gick in på bibban för att sitta o vila lite. Precis i hyllan intill stod en bok, sådär uppställ som dom är ibland så man ser framsidan. Det var en bok om Berlin! Jag ögnade lite och fastnade för den, så nu är det den jag läser. Riktigt intressant.

Och som Carrosh skriver, det finns alltid böcker hemma i hyllan att ta till. Sådana man inte läst och sådana för omläsning.

Anmäl
2017-04-02 22:38 #4 av: Tarotstollan

Jag får mest tips om nya böcker genom mina bokklubbar jag är medlem i.

Anmäl
2017-04-04 11:23 #5 av: IngaTrnqvist

Har en lista på Goodreads där jag samlar böcker som jag vill läsa, sen har jag en utmaning att läsa en bok från varje land i världen och har en lista för det med. 

Anmäl
2017-04-04 17:17 #6 av: SonjaG

Goodreads verkar vara böcker på engelska, eller hur?

Anmäl
2017-04-04 18:42 #7 av: IngaTrnqvist

#6 Finns böcker från alla länder, men huvudspråket för sidan är engelska. Söker du på den svenska titeln på en bok kommer den svenska versionen upp.

Anmäl
2017-04-04 20:25 #8 av: Herveaux

Goodreads ska jag helt klart bekanta mig med, tack för tipset!

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-04-05 23:45 #9 av: strobii

använder mig också av goodreads, men får även förslag på mail från amazon på böcker dom tror jag skulle gilla baserat på alla e-böcker jag köper därifrån ^^ men goodreads är verkligen oslagbart! 

Anmäl
2017-04-06 14:30 #10 av: Effie

Det finns en svensk sida som heter Boktipset(ägs av Adlibris) som tipsar utifrån min boksmak; den var tyvärr trevligare förr men kan vara värd att titta på.  Numera använder jag hellre Goodreads, men mer för att registrera vad jag laser än för att få tips.

Annars...ja, jag laser tidningar, är med I ett par bokklubbar, lånar ljudböcker lite slumpmässigt på biblioteket, får böcker I present (pocket från second hand), går på second hand och tittar igenom pockethyllorna, lyssnar på tips från vänner och bekanta... det svåra är att hinna med att beta av de olästa böckerna, inte att hitta nya att lägga upp på listan.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.