Annons:
Etikettövrigt
Läst 1852 ggr
Herveaux
2017-04-02 10:55

Hur hittar ni nästa bok?

Hur hittar ni nästa bok att sätta tänderna i?

Har ni stenkoll på när era favoritförfattare släpper nästa verk eller går ni runt på biblioteket / i bokhandeln och ser vad som fångar ert intresse?
Läser ni mycket bokrecensioner och får tips där?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[SonjaG]
2017-04-02 11:52
#1

Ja lite så, men oxå vänner som tipsar. Eller att man läser ngt i tidningen.

Carrosh
2017-04-02 12:14
#2

Använder många sätt. Goodreads är till stor hjälp, och så har vi en rätt stor boksamling här hemma att ta av samt väldigt bra bibliotek i den här staden. Tittar regelbundet i bokhandlar också samt håller koll på nysläpp via både Goodreads, bokhandlar och övriga sidor runtom på nätet.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[SonjaG]
2017-04-02 12:21
#3

Då och då praktiserar jag att om man läser om ngt i en bok, så får man uppslag. Ngt som fångar ens intresse. Ett skeende i historien, en författare, ett ämne. Så får jag oxå tips.

Ett lustigt tillfälle: jag gick in på bibban för att sitta o vila lite. Precis i hyllan intill stod en bok, sådär uppställ som dom är ibland så man ser framsidan. Det var en bok om Berlin! Jag ögnade lite och fastnade för den, så nu är det den jag läser. Riktigt intressant.

Och som Carrosh skriver, det finns alltid böcker hemma i hyllan att ta till. Sådana man inte läst och sådana för omläsning.

Tarotstollan
2017-04-02 22:38
#4

Jag får mest tips om nya böcker genom mina bokklubbar jag är medlem i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

IngaTrnqvist
2017-04-04 11:23
#5

Har en lista på Goodreads där jag samlar böcker som jag vill läsa, sen har jag en utmaning att läsa en bok från varje land i världen och har en lista för det med.

[SonjaG]
2017-04-04 17:17
#6

Goodreads verkar vara böcker på engelska, eller hur?

Annons:
IngaTrnqvist
2017-04-04 18:42
#7

#6 Finns böcker från alla länder, men huvudspråket för sidan är engelska. Söker du på den svenska titeln på en bok kommer den svenska versionen upp.

Herveaux
2017-04-04 20:25
#8

Goodreads ska jag helt klart bekanta mig med, tack för tipset!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

strobii
2017-04-05 23:45
#9

använder mig också av goodreads, men får även förslag på mail från amazon på böcker dom tror jag skulle gilla baserat på alla e-böcker jag köper därifrån ^^ men goodreads är verkligen oslagbart!

Effie
2017-04-06 14:30
#10

Det finns en svensk sida som heter Boktipset(ägs av Adlibris) som tipsar utifrån min boksmak; den var tyvärr trevligare förr men kan vara värd att titta på.  Numera använder jag hellre Goodreads, men mer för att registrera vad jag laser än för att få tips.

Annars…ja, jag laser tidningar, är med I ett par bokklubbar, lånar ljudböcker lite slumpmässigt på biblioteket, får böcker I present (pocket från second hand), går på second hand och tittar igenom pockethyllorna, lyssnar på tips från vänner och bekanta… det svåra är att hinna med att beta av de olästa böckerna, inte att hitta nya att lägga upp på listan.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

panini
2017-04-12 00:24
#11

Kollar i mina bokhyllor eller använder mig av goodreads :)

Carro107
2017-06-30 15:23
#12

Använde tidigare boktipset men jag tycker att den har blivit för dålig nu. Mest får jag nog tips genom bokbloggar

http://carro107.blogspot.se/

Scorpio97
2017-07-12 13:59
#13

Just nu läser jag främst Stephen King-böcker, så jag har en lista på vilka av hans böcker som finns på biblioteket och så lånar jag dom i ordning (från äldsta till nyaste). Annars brukar jag gå runt i biblioteket tills något fångar mitt intresse, oftast hittar jag något väldigt snabbt. Tycker jag om en bok väldigt mycket kikar jag på vilka fler böcker som finns av den författaren.

Har även en liten lista på böcker jag hört talas om från vänner, media, skolan eller liknande som jag vill läsa. Men jag har aldrig medvetet letat efter boktips, recensioner eller något sånt.


//Jessie

Annons:
blodörn
2017-07-20 10:02
#14

Hittar alltid en massa böcker jag vill läsa när jag är på goodreads. På listchallenges hittar man jättemcket också.

Do as you would be done by - And think for yourself

Jess89
2017-07-23 17:13
#15

Jag får många boktips av mamma som läser mycket böcker. Då jag läser en del serier brukar jag ha och göra ett tag. Hittar även böcker på biblioteket eller via Adlibris då jag klickar mig in på liknande böcker som jag redan läst.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

parsley
2017-08-09 08:44
#16

Jag får en del boktips via biblioteket, antingen hyllan med nyutgivna böcker, nyutgivet på en-veckors lån eller de hyllor där bibliotekspersonalen har plockat fram böcker de rekommenderar. Internetbokhandlarnas nyhetsbrev brukar bidra med en del tips och jag hittar en del via Facebook, främst gruppen "Vi som älskar att läsa böcker".

Lona
2017-09-02 13:59
#17

Håller koll på mina favoritförfattare, om de ger ut någon ny bok. Kikar på bokrean och där går jag rätt mycket på känsla, på det viset har jag hittat en del nya favoriter. Sen har vi en second hand-affär där de har mycket böcker för 5-10 kr/st, omöjligt att motstå :-) . Där kan det bli allt möjligt, även genrer jag inte brukar läsa. Jag har dessutom turen att förutom att jag har en massa böcker själv så köper min bästa kompis/granne en hel del böcker, likaså har mamma ett digert bibliotek. Bara att botanisera, med andra ord. Tyvärr har kompisen och mamma inte riktigt samma smak som jag men nåt hittar jag väl alltid…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DogeLove
2017-09-13 08:02
#18

Tittar nogrant efter en bok som kan falla mig i intresset och när jag hittar en bok läser jag ALLA recensioner jag kan hitta! :)

Upp till toppen
Annons: