Annons:
Etikettövrigt
Läst 1857 ggr
ilenna90
2017-04-07 12:13

Svara på bokfrågor (1)

jag har ingen aning ifall ni här inne uppskattar sånna här listor. men jag tycker sånna här frågelistor(oavsett ämne) brukar vara roliga både att läsa och fylla i. så om ni känner er manade får ni mer än gärna svara på dom här 25(27 blev det visst)-nånting bokfrågorna :D (enklast blir nog om ni kopierar frågorna och svarar på så sätt ^^) 

1. Vilken var den senaste boken du läste/läser nu? 
vad tyckte/tycker du om den? 
2. Nämn en eller två favoritgenrer om du har några:  3. Läser du på svenska, engelska eller något annat språk? 
4. Hur läser du helst/oftast? Fysisk bok eller på läsplatta? Eller lyssnar du helst på ljudbok? 
5. Nämn en eller två favoritböcker som du skulle kunna läsa om hur många gånger som helst? 
6. Dömer du böcker efter omslaget? Är omslaget viktigt? 
7. Nämn en bok som verkligen tycker om omslaget till (om boken var bra eller ej spelar ingen roll) : 
8. Minns du någon bok du verkligen inte trodde att du skulle tycka om men som du ändå gillade? 
9. har du någon favoritförfattare? 
10. Om du läst 3 kapitel ur en bok och fortfarande tycker den är dålig, läser du då klart den eller börjar med en annan istället?  
11. Skriver du någonting själv? 
12. Vart/hur läser du helst? (Liggandes i sängen när du ska sova? Sittandes i soffan? Utomhus i en solstol?)
13. Föredrar du att köpa eller låna böcker? 
14. Rekommendera en bok(nämn gärna genren eller något annat om den): 
15. Vart förvarar du dina böcker? Har du dom uppställda i en hylla eller får dom ´ligga och samla damm´ någonstans? 
16. Hur ofta läser du? 
17. Nämn en eller flera favoritkaraktärer: 
18. Föredrar du fristående böcker eller serier? 
19. Finns det någon film du tycker gjort en bok rättvisa? Eller kanske bättre än vad boken var till och med? 
20. Har du någon book boyfriend/girlfriend crush? (för er som inte är bekanta med termen, har ni någon karaktär ni är lite småkär i?) 
21. Nämn en bok du inte tyckte om: 
22. Vilken bok skulle du vilja blev till film? 
23. Om du läser övernaturliga böcker; vilken är din favoritvarelse? (vampyr, varulv, alien osv.) 
24. Har du läst twilight-serien? Kommentar? 
25. Vad ska en bok innehålla för att du ska tycka om den? (drama, romantik, skräck, mystik osv.)
26. Nämn en genre du absolut inte gillar: 
27. Sträckläser du en bra bok eller drar du hellre ut på den för att den inte ska ta slut för snabbt? 

Annons:
Yuuuhanna
2017-04-07 12:44
#1

Vilken var den senaste boken du läste/läser nu?

Just nu läser jag Grottbjörnens folk av Jean M. Auel

**vad tyckte/tycker du om den?
**

Jag tycker den är bra, men har höga förväntningar så får se om den lever upp till det.

Nämn en eller två favoritgenrer om du har några: 

Romaner

Läser du på svenska, engelska eller något annat språk?

Nästan uteslutande på svenska, men det händer att det blir på engelska också,.

**Hur läser du helst/oftast? Fysisk bok eller på läsplatta? Eller lyssnar du helst på ljudbok?
**

Mest böcker men även en och annan ljudbok. Passar bra när man är ute med hunden, städar eller kör bil.

**Nämn en eller två favoritböcker som du skulle kunna läsa om hur många gånger som helst?
**

Jättesvårt! Har så många favoritböcker men alla skulle jag inte vilja läsa om bara för det. Brott och straff av Dostojevskij är en sån, superbra men en gång räcker i alla fall i 10 år till. Genom dina ögon av Stephenie Meyer har jag läst många gånger.

**Dömer du böcker efter omslaget? Är omslaget viktigt?
**

Lite gran blir det nog så. Men jag försöker att inte göra det.

Nämn en bok som verkligen tycker om omslaget till (om boken var bra eller ej spelar ingen roll.) :

Pass, kan inte komma på någon

har du någon favoritförfattare?

Ja, flera. Det beror så på vad det är jag vill läsa. Lars Widding, Fjodor Dostojevskij och Stephenie Meyer är några. En salig blandning.

Om du läst 3 kapitel ur en bok och fortfarande tycker den är dålig, läser du då klart den eller börjar med en annan istället? 

Jag lägger den åt sidan, börjar på en till men kommer antagligen läsa ut den förr eller senare.

**Skriver du någonting själv?
**

Nej

Vart/hur läser du helst? (Liggandes i sängen när du ska sova? Sittandes i soffan? Utomhus i en solstol?)

På kvällarna i sängen eller på balkongen en varm och solig dag ihop med en kopp kaffe.

**Föredrar du att köpa eller låna böcker?
**

Köpa. Vet inte varför, men tycker om att ha dom.

**Rekommendera en bok(nämn gärna genren eller något annat om den):
**

Omöjligt om jag inte vet till vem. Etthundra mil med Jojo Moyes om man vill ha en ganska lättsam men lite tänkvärd bok.

**Vart förvarar du dina böcker? Har du dom uppställda i en hylla eller får dom ´ligga och samla damm´ någonstans?
**

Dom jag inte läser står i hyllan, resten är strategiskt utspridda i hemmet ;)

**Hur ofta läser du?
**

Nästan varje dag.

**Nämn en eller flera favoritkaraktärer:
**

Pass

**Föredrar du fristående böcker eller serier?
**

Serier. Är så himla tråkigt när man fastnar för en karaktär och sen finns det inget mer om den.

Finns det någon film du tycker gjort en bok rättvisa? Eller kanske bättre än vad boken var till och med?

Nej, inte vad jag kan komma på.

Har du någon book boyfriend/girlfriend crush?

Nej, vad är det?

Nämn en bok du inte tyckte om:

Patrik Sjöberg självbiografi…

**Vilken bok skulle du vilja blev till film?
**

Farlig resa av George Markstein 

**Om du läser övernaturliga böcker; vilken är din favoritvarelse? (vampyr, varulv, alien osv.)
**

Jag är rädd att det blir vampyrer, hur ont det än gör att erkänna.

Har du läst twilight-serien? Kommentar?

Ja, när jag var i slutet på tonåren. Jättebra ungdomsböcker.

Vad ska en bok innehålla för att du ska tycka om den? (drama, romantik, skräck, mystik osv.)

Varierar. Gärna lite fakta och historia. Historiskaromaner är spännande.

Nämn en genre du absolut inte gillar:

Komedi

**Sträckläser du en bra bok eller drar du hellre ut på den för att den inte ska ta slut för snabbt?
**

Jag önskar jag kunde dra ut på det, men är den bra är jag fast och då sträckläser jag den.


Carrosh
2017-04-08 10:45
#2

1. Vilken var den senaste boken du läste/läser nu? 
vad tyckte/tycker du om den? 

Senaste jag läste ut var "The Haunting of James Hastings" av Christopher Ransom. Den började bra, men blev rätt konstig efter ett tag. Och rörig. Just nu är jag på väg att läsa ut "Den fantastiska berättelsen om fakiren som fastnade i ett Ikea-skåp" av Romain Puértolas. Den är rätt rolig just för att historien tar så galna vändningar hela tiden och man vet aldrig vart det ska sluta. 

2. Nämn en eller två favoritgenrer om du har några: 
Fantasy och skräck.

3. Läser du på svenska, engelska eller något annat språk? 
Läser på både engelska och svenska. Är engelska originalspråket läser jag den helst på engelska, och är svenska originalspråk så läser jag den på svenska. Övriga originalspråk varierar lite mellan engelska och svenska beroende på tillgänglighet och vilka av de två som ligger närmast orignalspråket i just den boken.

4. Hur läser du helst/oftast? Fysisk bok eller på läsplatta? Eller lyssnar du helst på ljudbok? 
Fysisk bok.

**5. Nämn en eller två favoritböcker som du skulle kunna läsa om hur många gånger som helst? 
**Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Har bara läst den en gång (samt efterföljande böcker), men jag vill läsa om den igen någon gång.

**6. Dömer du böcker efter omslaget? Är omslaget viktigt? 
**Till viss del gör jag nog det mer än vad jag vill erkänna för mig själv. Omslaget kan avgöra rätt ofta huruvida jag blir intresserad eller inte av att ta reda på vad en bok handlar om. Men då är det oftast böcker av författare jag inte läst tidigare som det gäller.

7. Nämn en bok som verkligen tycker om omslaget till (om boken var bra eller ej spelar ingen roll) : 
Angelology av Danielle Trussoni. Den med rött, vitt och svart omslag.
och
Middagsmörker av Charlotte Cederlund

8. Minns du någon bok du verkligen inte trodde att du skulle tycka om men som du ändå gillade? 
Harry Potter. Åh, så fel jag hade. Jag är glad att jag gav dem en chans!

9. har du någon favoritförfattare? 
Det ändras lite nu och då, men just nu är det Justin Cronin och Dmitrij Gluchovskij.

10. Om du läst 3 kapitel ur en bok och fortfarande tycker den är dålig, läser du då klart den eller börjar med en annan istället?  
Det beror lite på. Är det långa kapitel så lägger jag ifrån mig den, men är det korta kapitel på 2-3 sidor per kapitel så ger jag den en liten stund till.

**11. Skriver du någonting själv? 
**Nej. 

12. Vart/hur läser du helst? (Liggandes i sängen när du ska sova? Sittandes i soffan? **Utomhus i en solstol?)
**Överallt! I sängen, soffan, på jobbet, på väg till och från jobbet, på station i väntan på tåg/buss, på resa, på café, i en park osv.

**13. Föredrar du att köpa eller låna böcker? 
**Både och. Vissa böcker vill jag ha, andra lånar jag.

**14. Rekommendera en bok(nämn gärna genren eller något annat om den): 
**Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. En sci-fi-bok som handlar om St Petersburg 20 år framåt i tiden efter ett atomkrig. Hela världen är i ruiner och folk har flytt ner i metron och lever där nere. De har odlingar, djur, varje station är en egen stat och mystiska saker sker i tunnlarna mellan stationerna.

**15. Vart förvarar du dina böcker? Har du dom uppställda i en hylla eller får dom ´ligga och samla damm´ någonstans? 
**De står i bokhyllor allihopa.

**16. Hur ofta läser du? 
**Varje dag.

**17. Nämn en eller flera favoritkaraktärer: 
**Oj, den var svår. Den kan jag nog inte ge något bra svar på.

**18. Föredrar du fristående böcker eller serier? 
**Både och.

19. Finns det någon film du tycker gjort en bok rättvisa? Eller kanske bättre än vad boken var till och med? 
Hm, det är så svårt det där med filmatiseringar av böcker, för de är alltid så annorlunda mot vad man föreställt sig i huvudet medan man läst boken. Karaktärer ser annorlunda ut, har andra personlighetsdrag, platser ser annorlunda ut, stämningen är annorlunda osv. Men någon jag blev positivt överraskad av var serien Bitten efter böckerna av Kelley Armstrong. Det verkar lättare att följa handlingen i böckerna med en serie än med en bok.

**20. Har du någon book boyfriend/girlfriend crush? (för er som inte är bekanta med termen, har ni någon karaktär ni är lite småkär i?) 
**Nej.

21. Nämn en bok du inte tyckte om: 
Konsten att vara otrogen på Facebook av Gunilla Bergensten.

**22. Vilken bok skulle du vilja blev till film? 
**Nostradamus försvunna profetior av Mario Reading. eller The Passage-trilogin av Justin Cronin.

**23. Om du läser övernaturliga böcker; vilken är din favoritvarelse? (vampyr, varulv, alien osv.) 
**Har ingen favorit.

24. Har du läst twilight-serien? Kommentar? 
Nej, och planerar inte att göra det heller.

**25. Vad ska en bok innehålla för att du ska tycka om den? (drama, romantik, skräck, mystik osv.)
**Ett bra språk, spännande och annorlunda historia, bra skildringar av händelser, personer och omgivning utan att det blir för långdraget.

26. Nämn en genre du absolut inte gillar: 
Romantik.

**27. Sträckläser du en bra bok eller drar du hellre ut på den för att den inte ska ta slut för snabbt? 
**Sträckläser när jag fastnar i en bok. Kan inte låta bli.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

IngaTrnqvist
2017-04-08 11:29
#3

1. Vilken var den senaste boken du läste/läser nu? 
**vad tyckte/tycker du om den? 
**Läste ut Fjärde Riket av Maria Nygren igår kväll, tycker att synopsisen lät intressant men boken var ganska "meh". Trodde den skulle vara mer i samma stuk som Die Welle. Just nu läser jag The Circle av David Eggers, kommit ungefär halvvägs och gillar den hittills.

2. Nämn en eller två favoritgenrer om du har några: 
Historisk fiktion och urban fantasy

3. Läser du på svenska, engelska eller något annat språk? 
Svenska, engelska, tyska och norska

**4. Hur läser du helst/oftast? Fysisk bok eller på läsplatta? Eller lyssnar du helst på ljudbok? 
**Väljer fysisk bok alla dagar i veckan, men blir att lyssna en del på ljudbok under långa promenader med hunden på vintern.

**5. Nämn en eller två favoritböcker som du skulle kunna läsa om hur många gånger som helst? 
**Läser inte om böcker, men finns några jag skulle vilja läsa igen. Perks of being a wallflower av Stephen Chbosky, bland annat.

**6. Dömer du böcker efter omslaget? Är omslaget viktigt? 
**Ja, dras till böcker med annorlunda/innovativa omslag. Är nog mer viktigt än det borde vara, men är oftast det an se först så svårt att inte döma på det.

7. Nämn en bok som verkligen tycker om omslaget till (om boken var bra eller ej spelar ingen roll) : 5th Wave-serien av Rick Yancey

8. Minns du någon bok du verkligen inte trodde att du skulle tycka om men som du ändå gillade? 
The Bone Season av Samantha Shannon, Tog så lång tid att ta sig in i världen (urban fantasy) att jag var nära att lägga den ifrån mig, och recensionerna jag läst var sådär. Men nu när jag väl är inne i den älskar jag serien.

9. har du någon favoritförfattare? 
Läser allt av Ruta Sepetys. Gillar även Cassandra Clare inom fantasy.

10. Om du läst 3 kapitel ur en bok och fortfarande tycker den är dålig, läser du då klart den eller börjar med en annan istället?  
Ja, har svårt att inte läsa ut en bok, men om det går över hälften och jag inte gillar den så kan det hända.

**11. Skriver du någonting själv? 
**Ja, har arbetat på ett manus sedan 2015, men ligger inte alls prioriterat då jag har så mycket annat.

12. Vart/hur läser du helst? (Liggandes i sängen när du ska sova? Sittandes i soffan? **Utomhus i en solstol?)
**Har ett hörne vid fönstret där jag brukar läsa, annars gillar jag att sitta ute när vädret är bra.

**13. Föredrar du att köpa eller låna böcker? 
**Köpa.

**14. Rekommendera en bok(nämn gärna genren eller något annat om den): 
**All the light we cannot see av Anthony Doerr, en historisk fiktion där man följer två ungdomar i Tyskland och Frankrike under Andra Världskriget.

**15. Vart förvarar du dina böcker? Har du dom uppställda i en hylla eller får dom ´ligga och samla damm´ någonstans? 
**I bokhyllan.

**16. Hur ofta läser du? 
**Några timmar varje dag.

**17. Nämn en eller flera favoritkaraktärer: 
**Svårt, men jag gillade verkligen karaktären Jesse i Out of the Easy, men minns inte riktigt varför då det var ett tag jag läste den. Jace i Mortal Instruments också.

**18. Föredrar du fristående böcker eller serier? 
**Serier, då man får en djupare berättelse (och såklart om an fastnar för en karaktär eller story vill man ha mer). Men läser mer fristående då jag är kräsen med serier.

19. Finns det någon film du tycker gjort en bok rättvisa? Eller kanske bättre än vad boken var till och med? Hunger Games, kanske för att jag såg första filmen före jag läste böckerna. Annars hoppas jag på att tv-serien Sea Change blir bättre boken. Har även höga förväntningar på filmatiseringen av Ruta Sepetys Between Shades of Gray (Ashes in the snow) och Eggers The Circle.

**20. Har du någon book boyfriend/girlfriend crush? (för er som inte är bekanta med termen, har ni någon karaktär ni är lite småkär i?) 
**Jace från Mortal Instruments var min första bokcrush, annars har jag inte direkt haft någon. 

21. Nämn en bok du inte tyckte om: 
Finns massor. Girl in Pieces av Kathleen Glasgow, t.ex. Tyckte inte de behandlade ämnet bra, fick inte alls de känslor och igenkännande som jag trodde att jag skulle få.

**22. Vilken bok skulle du vilja blev till film? 
**Salt to the Sea av Ruta Sepetys (dock ska/har en av hennes andra böcker filmatiseras som kommer ut detta året).

23. Om du läser övernaturliga böcker; vilken är din favoritvarelse? (vampyr, varulv, alien osv.) Älskar Cassandra Clares shadowhunters (nephilim), men har inte läst många andra nephilimböcker. Annars gillar jag det mesta.

24. Har du läst twilight-serien? Kommentar? 
Nej, och kommer inte göra.

**25. Vad ska en bok innehålla för att du ska tycka om den? (drama, romantik, skräck, mystik osv.)
**Ett språk som gör att man fastnar (dvs inte behöver vara för perfekt och tråkigt), intressanta karaktärer som inte är stereotypiska utan trovärda och äkta. Och en bra story.

26. Nämn en genre du absolut inte gillar: 
Romantik, deckare

**27. Sträckläser du en bra bok eller drar du hellre ut på den för att den inte ska ta slut för snabbt? 
**Gillar jag en bok så sträckläser jag.

Maryam Cullen
2017-04-11 10:53
#4

1. Vilken var den senaste boken du läste/läser just nu? Vad tyckte/tycker du om den?

Sveket av Simon Scarrow, en historisk roman om romarriket. Spännande och läsvärd, fastän den var lite tung att läsa på grund av alla blodiga strider och strategiska planer. Men tar man det lugnt med den kan den bli en favorit.

2. Nämn en eller två favoritgenre om du har några.

Fantasy och natur.

3. Läser du på svenska, engelska eller något annat språk?

Svenska, men jag har läst en eller ett par bokserier på engelska.

4. Hur läser du helst/oftast? Fysisk bok eller på läsplatta? Eller lyssnar du helst på ljudbok?

Fysisk bok.

5. Nämn en eller två favoritböcker som du skulle kunna läsa om hur många gånger som helst.

'Harry Potter och Fenixorden' och 'Om jag kunde drömma'.

6. Dömer du böcker efter omslaget? Är omslaget viktigt?

Omslaget är ju det som gör att man drar ut boken från bokhyllan, men efter det går jag bara efter baksidestexten.

7. Nämn en bok som du verkligen tycker om omslaget till (om boken var bra eller ej spelar ingen roll).

De utstötta av John Flanagan.

8. Minns du någon bok som du verkligen inte trodde att du skulle tycka om men som du ändå gillade?

Harry Potter - serien, som jag efter att jag läst blev mina favoritböcker.

9. Har du någon favoritförfattare?

Förutom J.K Rowling och Stephenie Meyer, som är självklara favoriter för mig, så är det Julie Kagawa.

10. Om du läst 3 kapitel ur en bok och fortfarande tycker den är dålig, läser du då klart den eller börjar du med en annan istället?

Börjar med en annan. Ingen mening med att tvinga sig själv att läsa något som man inte njuter av.

11. Skriver du någonting själv?

Ja. Mest fantasyromaner. Den längst var 700 sidor lång.

12. Vart/hur läser du helst? (Liggandes i sängen när du ska sova? Sittandes i soffan? Utomhus i en solstol?)

Liggandes i sängen och med ryggen lutad mot sänggaveln.

13. Föredrar du att köpa eller låna böcker?

Jag lånar alltid de böcker som jag inte har läst tidigare, så det blir mest att låna, men är det en bok som jag verkligen fäst mig vid går jag och köper den.

14. Rekommendera en bok (nämn gärna genren eller något annat om den).

Drakarna av Julie Kagawa (och de andra böckerna i serien). En fantasy-roman som handlar om drakar som lever i vårt samhälle, förklädda i vanliga människokroppar, och jagas av en drakdödar orden. Man får följa en drak-tjej, Ember Hill, som inser att killen som hon är kär i tillhör den onda orden som vill utplåna alla drakar.  

15. Vart förvarar du dina böcker? (Har du dom uppställda i en hylla eller får dom 'ligga och samla damm' någonstans?)

Böckerna som jag köpt förvarar jag i en stor hylla under min säng, och de jag lånar (jag lånar två böcker åt gången) lägger jag i skolväskan för att ha med mig även när jag är i skolan.

16. Hur ofta läser du?

Varje dag och under varje ledig tid.

17. Nämn en eller flera favoritkaraktärer?

Hermione Granger, Remus Lupin, Edward Cullen, Isabella Swan, Alice Cullen, Mortimer Folchart…

18. Föredrar du fristående böcker eller serier?

Serier, eftersom det känns verkligen som att den blir en del av ens liv om man följer en berättelse under en längre tid och i flera delar.

19. Finns det någon film som du tycker gjort en bok rättvisa? Eller kanske bättre än vad boken var till och med?

Narnia, The Witch, The Lion and The Wardrobe, på grund av den underbara musiken, specialeffekterna och de mycket begåvade skådespelarna. Men ingen film kan mäta sig med en bok, tyvärr, och den här filmen är inget undantag.

20. Har du någon book boyfriend/girlfriend crush? (för er som inte är bekanta med termen, har ni någon karaktär ni är lite småkär i?)

Jag är nog lite småkär i Edward Cullen och Garret Xavier Sebastian.

21. Nämn en bok som du inte tyckte om.

The Maze Runner.

22. Vilken bok skulle du vilja blev till film?

En väldigt svår fråga. Eventuellt Järnkonungen, bara för att se om någon kan göra Puck rättvisa.

23. Om du läser övernaturliga böcker; vilken är din favoritvarelse? (vampyr, varulv, alien osv.)

Vampyr.

24. Har du läst Twilight - serien? Kommentar?

Jag har läst dem minst 30 gånger, och det finns fortfarande inga andra böcker förutom Harry Potter som har slagit dem. Helt underbara och innehåller allt man kan önska sig i en bok!

25. Vad ska en bok innehålla för att du ska tycka om den? (drama, romantik, mystik osv.)

Magi, mystik, drama, romantik, övernaturliga varelser och komplexitet.

26. Nämn en genre som du absolut inte gillar.

Science Fiction (och deckare).

27. Sträckläser du en bra bok eller drar du hellre ut på den för att den inte ska sluta för snabbt?

Sträckläser, även om jag önskar att jag kunde konsten att dra ut på en bok :(

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Upp till toppen
Annons: