Annons:
Etiketteget-skrivande
Läst 810 ggr
antann
2017-06-02 14:22

korrekturläsning

Hej, jag letar efter någon som vill korrekturläsa en text (berättelse) på ca 185 sidor. Och gärna ge lite feedback.

  • Redigerat 2020-11-18 20:37 av Cireea
Annons:
Gronstedt
2017-06-02 14:36
#1

Vad betalar du?

parsley
2017-06-02 15:00
#2

De som jobbar professionellt med text skiljer ofta på korrekturläsning och feedback. Korrekturläsning innebär att man rättar språkliga fel, t ex stavfel eller grammatiska fel.  De som arbetar med att ge feedback kallar sig ofta lektörer och kan ha synpunkter på t ex dramaturgi eller hur historien utvecklar sig,  om karaktärerna i berättelsen känns levande och trovärdiga samt gestaltning i form av t ex miljö och personbeskrivningar.

När det gäller feedback så kan man ibland hitta skrivande personer som är villiga att  läsa ens text i utbyte mot att man läser den andres text och lämnar synpunkter på den. Tror det är svårt att hitta korrekturläsare som jobbar gratis.

Gronstedt
2017-06-02 15:11
#3

Jag gör den typ av läsning kunden beställer och tar betalt per timma. Ju mer som ska kollas desto längre tid tar det och därmed blir det dyrare. Det är viktigt att författare och korrekturläsare är överens om vad som ska kollas, eftersom mycket handlar om tycke och smak.

antann
2017-06-02 19:33
#4

Jag har skickat ett meddelande till dig, Gronstedt.

Upp till toppen
Annons: