Annons:
Etikettboktips
Läst 6228 ggr
Pajjen
2011-02-08 14:35

Bok tips!

Jag sitter fast i ett riktigt "noll-inspirations" träsk just nu. Jag har läst ut alla mina böcker här hemma. Och jag har varit i en massa olika bibblor och bokaffärer men hittar nada!

Så nu vill jag ha era;

Absoluta favorit böcker

skrivna här nedanför. (jag hatar thrillers och deckare, just so you know. och jag sträckläste/älskade anne rice&stephenie meyers vampyrböcker, trueblood/vampire diaries/eragon. inget större fan av harry potter.)

Tack på förhand! Foten i munnen

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annons:
[lucke]
2011-02-09 11:45
#1

Jag gillar Tove Jansson (förutom att Muminböckerna är helt underbara, så gillar jag även hennes noveller), Jenny Diski, Oscar Wilde´s sagor, J.D. Salinger´s noveller, Charles Bukowski´s Böcker och Gail Anderson-Dargatz: Hur man botar den som dödats av blixten.

Rekommenderas varmt, särskilt först och sistnämnda om man gillar lite "magiska" böcker…

Mandusius
2011-02-11 18:44
#2

Margit sandemo är alltid ett måste!

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Annica-H
2011-02-12 01:01
#3

Lian Hearn, Över näktergalens golv. Gillar du den boken har du många spännande sidor framför dig innan du läst klart serien (det är 5 böcker). 

Och har du inte läst Meyers Genom dina ögon bör du göra det också, den tyckte jag var ruskigt bra.

Pajjen
2011-02-14 10:22
#4

#3 Genom dina ögon, det är den boken med samma författare som Twilight böckerna!?

Gillade Twilight serien, så då borde jag ju gilla denna också kanske..Tungan ute

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Annica-H
2011-02-15 00:02
#5

#4 Ja, det stämmer, det är samma författare. 

Genom dina ögon är annorlunda än Twilight. Men hennes sätt att skriva är precis lika fängslande och boken var helt omöjlig att lägga ifrån sig. Jag skulle gärna läst mer, men det är ju tyvärr bara en bok.

KursivaLi
2011-02-15 16:39
#6

Läs definitivt Genom dina ögon, den är så sjukt spännande att man inte kan lägga ner den. Satt fast!

Jag kan tipsa om den helt otroliga bokserien The Hunger Games av Suzanne Collins som handlar om vår värld i framtiden och hur människorna kämpar vidare trots alla katastrofer. En riktig tå-krullande spänning genom alla tre böckerna!

Och om du gillar lite magiska böcker så rekommenderar jag Wake av Lisa McMann som handlar om en tonåring som mot sin vilja sugs in i människors drömmar.

Annons:
sponny
2011-02-17 01:00
#7

Jag kör stenhårt på din mening "absoluta favoritböcker" och säger därför Ken Folletts Svärdet och Spiran som tar sin början 1123 och slutar 1174 med Henrik II:s botgörelse efter mordet på ärkebiskop Thomas Becket. Men huvudhistorien handlar om byggandet av katedralen i Kingsbridge. Låter riktigt trist men är bara så, så bra.

Jag passar även på att tipsa om författaren H.P. Lovecraft och hans noveller i Cthulhu-sviten. Berättelserna ustpelar sig i ett kosmos där människan är fullständigt betydelselös och att det enda vi kan hoppas på är att "de andra" inte lägger märke till oss. Och det enda som väntar oss om vi får reda på för mycket om verkligheten som den verkligen ser ut…är vansinne.

Pialinn
2011-02-17 11:21
#8

Diana Gabaldon's Främlingen (första delen i serie om 6 tjocka böcker)Handlar om en ung kvinna som hamnar 200 år tillbaka i tiden.

Man får följa hennes liv på 1700-talet i Skottland.

Jag bara älskar denna serie och läst den flera gånger.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

krimskrams
2011-03-08 23:46
#9

Margit Sandemos "sagan om isfolket"! 47 böcker i en underbar familjesaga!

Bente Pedersens "Raija" serie!

Onni
2011-04-14 13:13
#10

Toni Morrison, t ex Älskade (brr..) eller Paradis. Man kan inte värja sig varken mot innehållet eller språket. Hon har satt potatisarna djupt, så att säga!

Alla Arto Paasilinnas böcker är humoristiska och mycket läsvärda. Man läser och frustar hjärtligt. Bekanta dig med finsk litteratur! Här är ett lättsmält förslag som garanterat roar. Skrattande

Pajjen
2011-04-26 23:44
#11

#8 Mmh, detta nappade jag verkligen på! Tack tack för tipset! Älskar "bakåt i tiden" grejer! :)

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

parsley
2011-05-11 12:42
#12

Har du läst Tolkien? Bilbo är mer lättläst än Trilogin om Härskarringen. Nyöversättningen är lättare att läsa än den gamla översättningen. Sagan om ringen kan kännas lite trög att komma in i, eftersom det inte händer så mycket då hoberna lämnat Fylke och innan de kommer fram till Brie.

Isabell Allende - Andarnas hus

Stephen King

Annie-E
2011-05-11 17:39
#13

Tycker du om "bakåt i tiden"-grejer, så måste du prova Elisabet Nemert :-) Fristående böcker i historisk miljö :-)

#3 - Genom dina ögon… är den fristående?

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

Annons:
tanteva
2011-05-23 20:07
#14

Kan verkligen rekommendera Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger. Citerar från baksidestexten: "De möts för första gången när Clare är 6 år och Henry är 36 och gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Det låter otroligt, men är sant." Du hör ju bara där hur bra den är! Glad

Cats are like potato chips - you can't have only one!

krimskrams
2011-05-23 21:17
#15

Lesley Pearses böcker, t.ex. daisy, ade´le, m.fl!

Elisabeth Nemert!

dumlekola
2011-05-27 02:26
#16

Jag gillar Carina Dahls böcker Familjelyckan och Det Stora Svenska Vemodet.

Så här skriver Bokia om böckerna:

"Familjelyckan_ är en mustig skröna, ett äventyr genomsyrat av magisk realism som sträcker sig över tre generationer. Den sorgligt obegåvade Fragancia Fernández växer upp i en svensk småstad där allt kretsar kring skofabriken och ishockeylaget. Hennes bror Jesús har Downs syndrom och bär på ett hjärta av guld i sitt bröst. När han försvinner under mystiska omständigheter misstänker Fragrancia att ärkefienden Richard Persson är inblandad i tragedin. Hon svär en helig ed att straffa honom med en gruvlig hämnd. Först ska hon bara utbilda sig till präst och få omkull världens största svikare - slaktarsonen och ishockeystjärnan Pettersson-Jonsson."_

_"Den unge krigsfotografen Skipper Fernández kommer hem till Sverige efter många år utomlands. Här återser han sin stora brokiga familj och kastas omedelbart in i ett drama som får honom att ompröva hela sin livssituation. Vad ingen känner till är att den unge mannen bär på en dödlig sjukdom och bara har dagar kvar i livet. Skipper fattar ett ödesdigert beslut. Han ska ge sig av ut över isen och uppsöka den plats där han en gång lämnade kvar sitt hjärta. Under en gnistrande klar vinternatt får Skipper återuppleva hela sin stormiga ungdom bland militanta veganer och dekadenta NHL-proffs. Men framför allt får han möjlighet att ta ett sista farväl av sitt livs största kärlek, den beryktade elitsoldaten kapten Klinga Carina Dahl följer upp läsarsuccén _Familjelyckan_ med en storslagen vuxensaga som tar kärleken över könsgränserna in i en helt ny dimension. I Det stora svenska vemodet finns en bedövande smärtsam dramatik och omtumlande erotisk laddning som går rakt in i hjärtat. Handlingen är till stora delar förlagd till den svenska kusten, men tar oss också med ut i Europa och till Afrika."_

[mysvensk]
2011-05-30 01:41
#17

Kallocain av Karin Boye är grymt bra!

Något som dock skulle passa din smak bättre är Hush Hush (vet inte vad den heter på svenska, den handlar om fallna änglar)

MissInAction
2011-07-21 23:41
#18

Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling, rekommenderas till alla som kan läsa (eller lyssna på ljudbok) Glad Finns 7 böcker.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Emmyjane
2011-08-09 10:32
#19

Mikael Ende: Den oändliga resan.

Törnfåglarna: minns inte författarens namn.

tanteva
2011-08-09 11:15
#20

Colleen McCullough skrev Törnfåglarna :)

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Annons:
malinniemi
2011-08-18 23:50
#21

Dostojevskij. Värsta sömnpillret ;)

Tolkien. Går långsamt fram men är väldigt storslagna.

Nobody tosses a dwarf.

Pajjen
2011-09-06 15:27
#22

jag tar tillbaka det där jag sa om att jag inte var något större fan av Harry Potter, har sträckläst serien plus Quidditch genom tiderna.

Nu bara en fråga, NÅGON här som vet vaaaar man kan få tag på "Fantastiska vidunder och var man hittar dem" ??

Desperat :(

Varken Adlibris eller bokus har den. :(

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

MissInAction
2011-09-06 20:32
#23

#22
Grattis! Skrattande

Jadu.. att köpa vet jag inte, men den ska finnas att låna på biblioteket! Dock kan det hända att det bara är engelska versionen som finns. Jag lånade min på bibblan här i Uppsala. Har de den inte hemma så borde de kunna låna via fjärrlån.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

vaanjja
2011-09-07 09:39
#24

Du hatar deckare, jag älskar dem. Men någonting i din smak skulle kanske kunna vara Den mörka materian-serien; Guldkompassen och dem böckerna. Jag gillar dem starkt och är några av de bättre fantasyböcker jag läst.

Pajjen
2011-09-07 11:21
#25

#24 Guldkompassen försökte jag mig på men det höll inte. Fastnade inte alls. Ush vad jag känner mig kräsen…

Men är det möjligtvis någon här som har läst böckerna av Rhyannon Byrd - Kallad av mörkret & Jagar i mörkret och Maggie Shayne - Innan dagen gryr.

Vad tyckte ni i så fall om dem? Är lite smnå sugen för de verkar handla om varulvar vampyrer etc. :)

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

johannaG
2011-09-12 15:16
#26

Jag gillar en av Charlaine Harris andra serier som handlar om Harper Connelly! Den håller tydligen på att filmas.

Den är spännande just för att allt är så normalt, förutom Hapers lite speciella förmåga.. :)

Tror att böckerna är svåra att hitta i en bokaffär, men de finns iallafall hos internetbokhadlarna!

zandrina
2011-09-13 09:54
#27

Har du något emot att läsa på engelska? Annars kan jag rekommendera sjukt mycket till dig!

Harry Potter har du redan läst - tycker du ska ge dig på The Hunger Games. Den finns översatt, men jag vet inte alls hur bra den är eller hur långt in i serien dem har kommit med översättningen. Finns tre böcker iallafall och den första kommer som film nästa år.

Kaleb Nation är en relativt ny och ung författare, skriver en serie om en ung pojke som heter Bran Hambric och har hittills släppt två böcker(The Farfeild Curse och The Specter Key). Dessa är, vad jag vet, inte översatta ännu och vet inte om de kommer bli det.

Jag är en sucker för Nicholas Sparks - han är min guilty pleasure! Läs vad som helst!

John Green är en FANTASTISK författare. Han har skrivit lite olika saker, alla hans böcker är fristående så det är bara att välja. Har läst Paper Towns och blev helt förtrollad. Läser just nu Looking for Alaska av honom och jag gillar den än så länge.

Sista flr denna gången är Uglies serien av Scott Westerfield (#1 Uglies, #2 Pretties, #3 Specials) Det är en paradox värld där alla föds normala (fula) och man lever bland alla uglies och när man blir 16 så genomgår man en skönhetsoperation och får leva bland the pretties där allt är fantastiskt och högteknologiskt! ;)

Annons:
vaanjja
2011-09-13 13:32
#28

# 27 hungerspelen är sjuuukt bra! :D dom finns på svenska allihop. svinbra! :D

zandrina
2011-09-14 13:37
#29

#28 ja, jag hittade den sista i trilogin översatt igår…. kan väl tycka att de är lite dåligt översatta allihopa (titelmässigt) och jag är inte alls glad i översatta böcker. Det engelska språket har många fler ord och skämt samt flöde tycker jag försvinner i översättningen…

Därför rekommenderar jag att man läser på engelska - men det är ju upp till var och en! =)

Pajjen
2011-09-24 22:31
#30

jag tror jag ska ta mig an dem The Hunger games.

verkade vara något, hih, tack för tipset :D

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Upp till toppen
Annons: