Annons:
Etikettsvensk-litteratur
Läst 1624 ggr
KursivaLi
2011-02-15 16:33

Svensk som skriver på Engelska.

Hej!

Hur stor tror ni chansen är för en svensk författare att få en bok skriven på engelska publicerad? Jag skriver mina ungdomsromaner uteslutande på engelska.

Vem ska man fråga? Vart vänder man sig? Till en agentur? Måste jag bita i det sura äpplet och lära min skriva på svenska?

Tacksam för alla svar, funderingar och filosofier! (:

Annons:
[Hellion]
2011-02-16 21:03
#1

"Hur stor tror ni chansen är för en svensk författare att få en bok skriven på engelska publicerad? Jag skriver mina ungdomsromaner uteslutande på engelska."

Att bli publicerad är naturligtvis svårt -- och de som blir refuserade är många fler än de som får sina manuskript antagna. Men känner du att du har begåvning ska du naturligtvis försöka.

Men hur kommer det sig att du skriver på just engelska? Även om man är duktig på andra språk är det naturligtvis svårt att jämföra med att skriva på sitt modersmål.

Men försök att hitta bokförlag och se efter om du hittar några som är beredda att läsa dina manuskript utan någon agent inblandad.

[Masterkatten]
2011-02-17 03:06
#2

Många doktorander (fil.dr.) och forskare (svenska) har fått sina böcker publicerade, då de skrivit på engelska. Så helt omöjligt är det inte, dock svårt..

Men detta är kanske inte vad du menade.. ^^'

parsley
2011-02-19 16:44
#3

Skriver du böcker på engelska så konkurrerar du med engelska författare som har engelska som modersmål. Var du bor är av mindre betydelse. De bedömmer kvaliteten på manusen.

Du får försöka skaffa dig kännedom om vilka förlag som finns som kan vara intresserade av dina manus och skicka det till dem. I USA tror jag att det är vanligt att man har en agent som försöker sälja in ens manus till förlag, men jag vet inte riktigt hur det är i England.

gun92884
2011-02-19 21:40
#4

#3

Jag har en vaninna som ar under kontrakt for en bok i England … jo, det ar agent som galler om man ska sta en chans i konkurrensen …

gun92884
2011-02-19 21:43
#5

#2

Facklitteratur har andra krav an skonlitteraturen … min svarson skriver facklitteratur (ar professor vid Lunds och Odenseuniversiteten och ocksa gastforelaser runt om i varlden) men skulle nog inte kunna forsorja sig pa romanskriveri Skrattande

Upp till toppen
Annons: