Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 2623 ggr
Yaeko
2010-12-13 16:50

Vampyrhysterin

Hej!

Jag ska skriva en uppsats om vampyrhysterin som pågår nu. Jag tänkte fråga er om ni kan hjälpa mig med att svara på varför ni tror att det har blivit så populärt med vampyrer? Vad är det som lockar?

Och eftersom jag pluggar till lärare undrar jag också: Tycker ni att t.ex. Twilight-böckerna ska läsas i skolan? Varför, varför inte? Jag skulle bli jättetacksam för svar! Glad

Annons:
hannakb
2010-12-15 18:05
#1

Hmm…

De första vampyrerna var ju inte direkt "charmiga" i början. Men sen kom författare Anne Rice och Stephenie Meyer och gjorde om de till sina egna tolkningar. Då blev de ju direkt snygga, kunde klara solljus, beskyddar sina flickvänner, dricker djurblod osv.

De gjorde vampyrerna så som de vill ha dem och det vart väl en positiv vändning för vampsen och det gillade vi.

Om twilight ska läsas i skolan vet jag inte riktigt. Det är ju lite svårt att säga, menar du att man ska läsa enskilt eller i grupp?

Yaeko
2010-12-15 21:26
#2

Ja, det är först nu som vampyrer är attraktiva.

Ja, det kan både vara enskilt och i grupp. Jag har inte tänkt ut något mer utan vill veta bara allmänt om det kan användas i undervisningen. Det jag tänker är att det kan vara intressant att diskutera genus och stereotyper när det gäller de här nya vampyrböckerna

parsley
2010-12-16 11:31
#3

Prova att söka efter vampyrer på de stora dagstidningarna (t ex DN SvD, GP) för att se om de skrivit om vampyrer på sina kultursidor.

Försök även googla / söka hos tidningar efter recensioner på t ex de böcker du är intresserad av samt John Ayvides böcker.

Googla / sök även efter information om Bram Strocer Dracula. Filmen blev ganska omdiskuterad när den kom.

Gillar du låttexter och vill associera kring dem så finns Markus Krunegårds "Jag är din vampyr" och Dan Viktors "Mitt hjärtas monster" (med reservation för att Dan Viktor har gjort sådant som är betydligt mer lättlyssnat än just den låten).