Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 2623 ggr
Yaeko
2010-12-13 16:50

Vampyrhysterin

Hej!

Jag ska skriva en uppsats om vampyrhysterin som pågår nu. Jag tänkte fråga er om ni kan hjälpa mig med att svara på varför ni tror att det har blivit så populärt med vampyrer? Vad är det som lockar?

Och eftersom jag pluggar till lärare undrar jag också: Tycker ni att t.ex. Twilight-böckerna ska läsas i skolan? Varför, varför inte? Jag skulle bli jättetacksam för svar! Glad

Annons:
hannakb
2010-12-15 18:05
#1

Hmm…

De första vampyrerna var ju inte direkt "charmiga" i början. Men sen kom författare Anne Rice och Stephenie Meyer och gjorde om de till sina egna tolkningar. Då blev de ju direkt snygga, kunde klara solljus, beskyddar sina flickvänner, dricker djurblod osv.

De gjorde vampyrerna så som de vill ha dem och det vart väl en positiv vändning för vampsen och det gillade vi.

Om twilight ska läsas i skolan vet jag inte riktigt. Det är ju lite svårt att säga, menar du att man ska läsa enskilt eller i grupp?

Yaeko
2010-12-15 21:26
#2

Ja, det är först nu som vampyrer är attraktiva.

Ja, det kan både vara enskilt och i grupp. Jag har inte tänkt ut något mer utan vill veta bara allmänt om det kan användas i undervisningen. Det jag tänker är att det kan vara intressant att diskutera genus och stereotyper när det gäller de här nya vampyrböckerna

parsley
2010-12-16 11:31
#3

Prova att söka efter vampyrer på de stora dagstidningarna (t ex DN SvD, GP) för att se om de skrivit om vampyrer på sina kultursidor.

Försök även googla / söka hos tidningar efter recensioner på t ex de böcker du är intresserad av samt John Ayvides böcker.

Googla / sök även efter information om Bram Strocer Dracula. Filmen blev ganska omdiskuterad när den kom.

Gillar du låttexter och vill associera kring dem så finns Markus Krunegårds "Jag är din vampyr" och Dan Viktors "Mitt hjärtas monster" (med reservation för att Dan Viktor har gjort sådant som är betydligt mer lättlyssnat än just den låten).

Kolla även Linus Fremins blogg (googla på Linus Fremin wordpress så hittar du den). Jag tror att han skrivit om vampyrer eftersom han skriver mycket om populärkultur. Du kan säkert maila och fråga honom om du skulle behöva.

Utgå från din egen verklighet när du funderar på vad som gör vampyrer populära. Kan man känna igen sig i dem?

När det gäller frågan om Twilight ska läsas i skolan så tycker jag att du ska jämföra fördelar och nackdelar med att eleverna läser Twilight. Jag tror att du kan hitta ditt svar och ställningstagande om du gör en sådan jämförelse.

Yaeko
2010-12-16 13:29
#4

#3 Tack! Jag har googlat runt ganska mycket redan men jag ska kika in på Linus Fremins blogg Glad

elyse
2011-01-08 20:42
#5

Många tonåringar dras till genren och det tror jag har att göra med att det alltid dras in relationer och viss 'romantik'. Ur ett genusperspektiv, som du skrev, är dessa böcker rent förkastliga. Kanske är det därför jag inte förstår charmen.

Upp till toppen
Annons: