Annons:
Etikettövrigt
Läst 2652 ggr
parsley
11/29/10, 10:29 PM

Teori om läsperioder

Många verkar ha läsperioder, då man läser ett antal böcker. Sedan går det en tid då man knappt orkar läsa alls.

Jag har en teori om att man behöver läsperioder och att hjärnan måste återhämta sig mellan varje läsperiod, eftersom romaner ofta innehåller så många starka känslor som behöver bearbetas.

Vad tror ni?

Annons:
Halvdansken
12/1/10, 5:47 PM
#1

Eh, nej.

Jag läser alltid. Oftast har jag mer än en bok igång samtidigt. Tror inte det har gått många dagar i mina 50 år då jag inte läst. Men jag läser inte så mycket romaner. Mest facklitteratur (historia, biografier, trädgård) eller deckare och horror (fast det är väl en typ av romaner).

Så jag tror inte hjärnan behöver vila. Jag är nog faktiskt inne på det omvända förhållanet. Hjärnan är en kunskapsknarkare. Ju mer du ger den, ju mer vill den ha.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
12/2/10, 7:15 PM
#2

Jag är visserligen periodare, men inte när det gäller mängden läsning (inte när det gäller alkohol heller, ifall någon nu skulle tolka åt det hållet). Däremot kan jag läsa olika typer av böcker - ibland mer deckare, ibland mer fantasy, ibland mer facklitteratur. Och ibland lite skräp, ifall jag känner att jag behöver vila. Men låta bli att läsa - nej, det går inte.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pirjo
12/17/10, 2:20 PM
#3

Jag läser också alltid och har inte frivilliga viloperioder, ibland kan de visserligen bli nån liten påtvingad viloperiod pga omständigheterna.

Men istället för viloperioder så väljer jag böckerna så att det på ett sätt blir lite vila emellan. Dvs, om jag ska läsa en bok som jag vet är tung och kräver lite mer av en så planerar jag in en riktig "lättviktare" efter den. Så på sätt o vis blir det alltså ändå lite vila trots att jag alltid läser.

gun92884
12/17/10, 3:01 PM
#4

Lasperioder? Du menar tiden mellan somnperioder? :0)

rebz
1/6/11, 1:32 AM
#5

Jag har definitivt läsperioder. Ibland plöjer jag igenom mängder böcker och ibland känner jag att jag inte orkar läsa.. Men ibland kan jag bli sugen på att läsa och vill läsa, men tycker att alla böcker i bokhyllan verkar tråkiga, trots att jag faktiskt köpt dom :P.
Men just nu pluggar jag heltid så jag har varken "ork" eller tid att läsa..

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

elyse
1/8/11, 8:43 PM
#6

För mig handlar det om att jag i perioder inte har tid att läsa. Om det är mycket att göra på jobbet, t.ex.

Annons:
krimskrams
1/27/11, 1:12 AM
#7

Nej! Jag läser alltid böcker! Minst en åt gången! Ofta blir jag så ivrig när jag hittar bra böcker (vilket händer hela tiden) att jagf inte kan hålla mig till bara en utan växlar mellan flera olika! Att sen kunna hålla isär karaktärerna och historierna är en konstform som jag utvecklat till fullo!! Cool

gun92884
1/27/11, 1:25 AM
#8

#7

… a kindred soul … :0)

krimskrams
1/27/11, 1:38 AM
#9

#8 Trevligt att veta att det finns nån annan än jag med samma galna läsmani!! Favoritförfattare? Glad

gun92884
1/27/11, 2:01 AM
#10

… Ruth Rendell (som Barbara Vine) till Faulkner och det mesta emellan :0) … jag ar en 'sucker' for short stories …

Upp till toppen
Annons: