Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 4928 ggr
Mantissa
2010-07-26 13:33

Tips på Fantasy

Jag är sugen på att börja läsa lite fantasy men har inte läst mer än Sagan om ringen och det var några år sedan nu.
Kollade lite på bibliotekets utbud men blev lite avskräkt av alla olika titlar som fanns. Är det någon som kan ge ett tips på en bra och spännande fantasy som INTE är en del i en serie på typ 10 böcker (max 3 böcker i en serie, sen måste det vara SLUT)? Skriv gärna lite kort om vad den handlar om och vad som var bra med den. Både svenska och engelska funkar, men helst ska det vara en bok som går att hitta på något bibliotek i sverige.

Annons:
Effie
2010-07-26 18:58
#1

Jag tycker också att fantasyförfattare borde öva på att begränsa sitt skrivande. Less is more, eller hur brukar man säga? Jag brukar bli helt matt när jag kommer till fantasyhyllorna; det är bara för mycket. Och ändå gillar jag fantasy.

Ett litet förslag, om du inte läst dem redan, är Ursula LeGuins A Wizard of Earthsea/Trollkarlen från Övärlden. En liten tunn trilogi (visserligen finns det fler böcker om Övärlden, men trilogin är avslutad). Egentligen är det väl ungdomsböcker, men jag läser dem gärna. Sparrowhawk är en ung man, som kommer till Övärldens trollkarlsskola. Av misstag lyckas han släppa lös ett ont väsen, som börjar jaga honom - och enda sättet för honom att besegra det är att få reda på vad det heter. Varför gillar jag LeGuin? Jag gillar språket, och att det är en tanke bakom, inte bara underhållning.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bellona
2010-07-27 23:59
#2

Haha och här kom jag och tänkte tipsa om mina favoriter men jag kan kan inte komma på något som uppfyller ditt krav på att det inte får vara en serie. Den populära fantasyn är oftast serier, vilket jag personligen tycker om :)

Robin Hobb ligger på gränsen men jag tycker hon är värd ett försök :) Berättelsen om fjärrskådarna (The Farseer Trilogy) är tre böcker på engelska, fyra på svenska, och riktigt bra. Sedan kommer det fler böcker men dessa kan man läsa utan att behöva läsa vidare.

Terry Pratchetts discworld är visserligen en serie men jag tycker det går utmärkt att läsa böckerna som fristående. Tillsammans med Neil Gaiman skrev han också urban fantasy boken Goda omen.

Druke
2010-07-28 00:17
#3

Den första fanstasyboken jag läste var De utvalda av David Eddings.

Jag har kopierat handlingen från Wikipedia:

"Boken handlar om en skicklig tjuv vid namn Althalus. Han har alltid lyckan och turen på sin sida och hans framgångar är stora.

Men plötsligt går allt snett. De enklaste stölder misslyckas. Althalus möter i sin vän Nabjors läger en man som är beredd att betala mycket för en bok. Altahlus går med på att stjäla boken. Boken finns i Huset vid världens ände.

Althalus far dit och träffar en talande katt. När han ska gå från huset, finns inte längre någon dörr. Althalus är fast. Han pratar med katten som han döper till Emerald och så småningom visar sig katten vara gudinnan Dweia, syster till gudarna Dweios och Daeva.

Hon lär honom att använda boken han skulle stjäla, som för övrigt visar sig vara Dweios egen bok. Och när tiden är mogen och Althalus är cirka 2500 år äldre ger de sig ut i världen för att finna de andra utvalda som tillsammans ska besegra Daeva."

 Jag tyckte superbra om den när jag läste den! Jättespännande! Det finns även en uppföljare som heter Knivens sång, men den har jag inte läst.

Sedan har vi Philip Pullmans triologi Den mörka materian som är jättespännande böcker! De heter Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren.

Här har jag också tagit lite från Wikipedia:

"Boken Guldkompassen av Philip Pullman utspelar sig i ett parallellt universum, där varje människa har en så kallad daimon (uttalas som det svenska ordet demon), vilket är en del av människans själ i form av ett djur utanför den fysiska kroppen. Människan och dess daimon kan inte vara för långt ifrån varandra, men undantag för häxor, där daimonen och människan kan vara i princip hur långt som helst från varandra. När en människa kommer i puberteten antar daimonen en form som den sedan har resten av livet. Varken människan eller daimonen kan välja vilken form daimonen kommer anta, men det blir alltid något som hör ihop med människans personlighet. En sjömans daimon valde att bli en delfin, sjömannen kunde aldrig gå iland eftersom han då skulle komma för långt ifrån sin daimon."

Hoppas du hittar något du tycker om!

/Theréece

jagga-ewe
2010-08-28 21:34
#4

Neil Gaimans böcker är fristående, om man bortser från Sandman som dock är i seriealbum-format. Jag skulle rekommendera Neverwhere eller Stardust vilken dag som helst! Har ingen aning om hur de blir översatta dock, översättare kan ju förändra de bästa böcker.

Orson Scott Card har skrivit många böcker som klassas som fantasy, men i grund o botten är han SF-författare o det märks. Skulle dock ändå räkna Enchantment som fantasy, och Pastwatch ligger i gränslandet mellan fantasy och alternativhistoria. Orkar man med en serie på sex böcker är Alvin Maker ett bra val.

Sen har jag nyss läst en helskön ungdomsbok, Un Lun Dun, som måste räknas som fantasy.

För egen del började jag läsa fantasy som barn, o började då med En ring av järn av Susan Cooper. Hela den serien, om fem böcker, finns som en volym nu, men bara på engelska. Jag överväger att köpa den, bara för att det verkar närmast kört att få tag i alla böckerna på svenska.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: