Annons:
Etikettövrigt
Läst 12746 ggr
Cornish-rex
2010-06-05 18:03

Tips på historiska romaner?

Hej!

Äntligen får man tid och läsa när skolan är slut! Jag ska köpa lite böcker, men jag vet inte vad, så jag skulle behöva eran hjälp!

Jag skulle vilja läsa böcker som liknar Ödets hav av Elisabet Nemert och brännmärkt (förföljd, befriad) av Catharina Ingelman-Sundberg. Historiska romaner alltså. Även någon liknande Freja av Johanne Hildebrandt skulle vara kul. Häxa av Celia Rees är bra.

Jag gillar verkligen att läsa om kvinnor från förr i tiden. Finns det någon bok om en piga som berättar om hennes liv?

Jag har läst Völvans dotter (och resten av serien) av Saga Borg, och gillar de verkligen! Serien om Aurian har jag också läst. Och även Sagan om isfolket av Margit Sandemo och resten av hennes serier.

Vet ni några böcker som liknar dessa?

Jag längtar verkligen efter svar!

Annons:
Halvdansken
2010-06-05 18:57
#1

Per Anders Fogelström!!

Du kan läsa en serie som börjar på 1700-talet i Stockholm och följa personerna och familjerna fram till 1960-talet. Det är en underbar serie, och det är i synnerhet en berättelse om starka arbetarkvinnor. Man får en bild av hur det var i Sverige och hur "vanligt" folk levde.

Moberg är ju nästa givna rekommendation.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cornish-rex
2010-06-05 20:59
#2

Åhh.. tack så mycket!

Finns dom på biblioteket eller på adlibris eller liknande? Eller måste jag springa på loppisar? ;)

Halvdansken
2010-06-05 21:03
#3

De finns på biblioteket. Det är uppdalat i två serier, som knyts samman. Den första serien heter "Barn" (Vävarnas Barn, Krigens Barn, Vita bergens Barn). Sen kommer Mina drömmars stad,  Barn av en stad osv.

Jag har nog läst Vävarnas barn 20 gånger. Den är fantastisk. Att folk har överlevt fattar jag inte.

Hoppas du gillar dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cornish-rex
2010-06-05 21:31
#4

Åhh.. jag längtar! Jag får skynda mig till biblioteket så fort det öppnar imorgon då..

Kan du berätta lite mer vad det handlar om? Får man följa en familj så man riktigt "får känna dom" eller blir det mer fakta? Mycket kärlek?

Tack för ditt svar!

Halvdansken
2010-06-05 21:42
#5

Här kan du läsa lite om Mina Drömmars Stad. Men jag tycker du ska börja med "Barn-serien".

"Stad-serien" skrevs först, och "Barn-serien" senare (fast att den alltså utspelar sig tidigare), man kan börja med vilken som.

Du lär känna en släkt, hur de bor, lever och dör. Hur samhället ändrar sig, hur världen utvecklas. Mycket elände och mycket kärlek mitt i allt sammans.

Det är romaner, men baserad på fakta och historiska händelser är givetvis korrekta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2010-06-05 21:55
#6

Och här är lite om Vävarnas barn.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Jalking
2010-06-07 01:27
#7

Jag tror att du skulle gilla Olov Svedelids böcker om Catarina Dufva.

Börja med En Dufva i Stockolm

Lavine
2010-06-07 15:48
#8

Jag tänker på Philippa Gregorys böcker. Skickar en länk till där man ser hennes titlar på svenska. Den andra systern Boleyn har väl filmats.

Philippa Gregory

Lavine
2010-06-07 15:52
#9

Och förresten norska Alberte-trilogin av Cora Sandel. De tre böckerna heter Alberte och Jakob, Alberte och friheten, Bara Alberte. Jag köpte min bok i pocket och då var alla tre böckerna i samma bok.

Effie
2010-06-07 21:14
#10

Historiska romaner finns det en hel del. Jag tillägger några. Inte för att jag tror att alla passar dig, men du får kolla, välja och vraka. Det är böcker som jag läst och gillar.

Alice Lyttkens har skrivit en del, ofta 1700-tal; kvinnor; flera bokserier; någon handlade om en piga.

Rune Pär Olofsson har skrivit fyra böcker om ätterna Brahe och Sparre, från 1560-talet till ca 1600.

Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter är ju en klassiker.

Jag Claudius, av Robert Graves (kejsar Claudius uppväxt och liv fram tills han blev kejsare år 41 e Kr.)
En annan favorit från samma tid hittade jag på ett antikvariat en gång: Jeg elsket Tiberius, av Elisabet Dored; om kejsar Augustus dotter Julia.

Vibeke Olsson har skrivit många böcker, vissa om andra världskriget, vissa om romartiden.

Conn Iggulden har jag inte läst särskilt mycket av, men verkar vara populär.

Mika Waltari har skrivit Sinuhe egyptiern, och en del andra romaner.

Dagmar Edqvist Mannen från havet, och Mannen som kom hem (vikingatid)

Väinö Linnas serie Högt bland Saarijärvis moar m.fl. Finska torpare.

Moa Martinson.

Vilhelm Mobergs utvandrarserie.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2010-06-15 00:13
#11

Allt som Selma Lagerlöf skrivit

Natthimmel - Clare Francis en storsäljare på 1980-talet. Utspelas i Frankrike under andra världskriget.

Så många avsked - Catherine Spellman, också en 1980-talare. Utspelas i New York och på Irland i slutet  av 1800-talet-

Steinbeck Vredens Druvor utspelas i USA under 1930-talet samt Öster om Eden, USA 1860-1920.

Andarnas Hus - Isabell Allende, Chilefram till militärkuppen 1973.

Madame Bovary - Flaubert

Elin Boardy - Allt som återstår. Svensk bok som kom ut förra året. Utspelas i Bohuslän och handlar om en kvinna som får stanna kvar i Sverige när syskonen emigrerar till Amerika. Hon får gifta sig med gårdens dräng och ta hand om sina åldrande föräldrar.

Simona Ahrnstedt - Överenskommelser. Sveriges första historiska sex-lit roman (någon ska vara först med det också).

Agnes von Krusenstiernas böcker.

Brenda Maddox har skrivit en läsvärd biografi om James Joyce och hans hustru Nora Barnacle. Nora heter boken.

Boardy och Ahrnstedt har jag inte läst, men de står på min läslista.

sponny
2010-06-15 01:25
#12

Själv gillar jag ju brittisk medeltid så två av Ken Folletts böcker älskar jag.

Svärdet och Spiran som börjar 1123 och slutar 1174 med Henrik II:s botgörelse efter mordet på ärkebiskop Thomas Becket. Men huvudhistorien handlar om byggandet av katedralen i Kingsbridge.

En värld utan slut är uppföljaren. Den utspelar sig mellan 1327 och 1361, även den i Kingsbridge. Vetenskapen börjar utmana religionen men det gäller att vara försiktig. Ett steg för långt så bränns du på bål som kättare eller häxa. Men det ser på det hela taget ganska ljust ut…ända tills pesten kommer till Kingsbridge.

martdat
2010-06-21 00:03
#13

hela serien Mor Gifter sig av Moa Martinsson. finns väll fyra i serien om jag inte minns fel, tror det skulle passa dig, arbetarklassens liv under , ja vad e det, sent 1800 tal har jag för mig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Mandusius
2010-07-06 17:33
#14

Jane Austens böcker är ju även dom historiska^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Aviendha
2010-07-08 23:20
#15

Steven Saylor har skrivit en del ex. romarblod, venuskastet (om inte mitt minne sviker mig helt) Ska enligt en bekant vara i samma stil som Conn Iggulden.

[Ragamuffin]
2010-08-29 21:52
#16

Åh, vad många bra lästips även jag fick här! Jag har också snöat in på historiska romaner och älskar allt vad P A Fogelström, Moberg, Lagerlöf etc. heter.  Man får lite perspektiv på sitt eget liv och sina "problem" också när man läser om hur folk hade det förr… Särskilt Vävarnas barn gav mig lite såna upplevelser, kände en oerhörd tacksamhet för helt vanliga saker som mat, kläder, värme och rätten till mitt eget liv när jag läste den. Då hade jag tyckt att Stad-serien som jag läst innan nästan var höjden av elände och plåga (främst första boken), men så klart inte ens i närheten.

milada
2010-09-07 20:03
#17

Vad mycket bra tips på historiska böcker,jag är inne på den typ av böcker gärna kryddat med lite sanning.många av de som nämns har jag läst,men det fanns en hel del olästa.ska skriva ner titlarna nu och sen blir det  hurra.det blir att gå till bibblan imorron,tack,tack alla för tipsen gärna fler,,,,,,Flört

parsley
2010-09-25 13:05
#18

Conan Doyle - Sherlock Holmes

Jung Chang - Vilda svanar Den handlar om tre genarationer kvinnor i Kina under 1900-talet.

Stig Dagerman - Tysk höst. Dagermann har ju rykte om sig att vara svårläst, men "Tysk höst" är skriven i reportageform, så den är mer lättläst än hans romaner.  Ingen trevlig läsning dock.

Steve Sem Sandberg - De fattiga i Lodz. Boken handlar om personer i det judiska gettot i den polska staden Lodz under andra världskriget. Inte heller någon trevlig läsning.

Leon Uris - Mila 18. Jag tror att den handlar om motståndsrörelsen i Warzawas getto.

Böcker skrivna av Jack London.

Evelyn Waugh - En förlorad värld och En handfull stoft engelsk överklass under mellankrigstiden. Den första boken blev TV-serie, den andra film.

Evelyn Waugh - Presstop spännande och rolig

Nevil Shute har skrivit ett antal böcker, bl a Fem svarta höns

Upp till toppen
Annons: