Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2738 ggr
parsley
2010-04-29 17:00

Betala för e-bok

Vad är du villig att betala för en e-bok som du laddar ner till din dator?

Stig Dagermanns "Tysk höst" finns både som e-bok och inbunden. På internetbokhandlarna är e-boken ca 20 kr billigare än den tryckta pappersboken.

På Vulkan kostar en pocket ca 200 kr inkl frakt. E-boken kan laddas ner för 40 kr.

En del författare laddar upp e-böcker och ber läsarna donera en slant för att de läst boken.

Så vad tycker ni? Vad ska en e-bok kosta?

Annons:
Effie
2010-05-04 09:25
#1

Jaaa.. har inte funderat närmare på detta. Det finns väl exempel på e-böcker som är dyrare än motsvarande pappersböcker; det är underligt. Mindre än pappersböcker är väl ändå rimligt, men kanske inte hur billigt som helst; författare m.fl. ska ju ha ersättning för sitt jobb. Ett antal tior lägre pris borde det väl ändå kunna bli; man slipper tryckning och frakt och hantering.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lavine
2010-05-04 19:01
#2

Utan att ha tänkt särskilt länge på det, snarare spontant svar: 40-70 kr.

Annie-E
2011-05-11 17:28
#3

Alla e-böcker som finns att köpa finns även att låna på biblioteket.

www.elib.se

Nu börjar ju biblioteken säga ifrån att det blir alldeles för höga administrativa kostnader för utlåning av just e-böcker (?). Personligen skulle jag absolut inte ha någonting emot att betala exempelvis en eller ett par tior för att ladda hem en låndebok. (jämför med att hyra hem en film från en "video"-butik).

När jag köper e-böcker så köper jag aldrig dem som kostar mer än en pocket… alltså inte nyutkomna böcker.

Med varm och vänlig hälsning
Annie

www.joella.bloggplatsen.se

Annica-H
2011-05-14 17:40
#4

Jag tycker nog priset på e-böcker borde kunna vara betydligt lägre än de är idag. Någon direkt summa vet jag inte, bara det blir billigare Glad
En sak som hade varit bra för oss konsumenter hade varit om de sänkte momsen till 6% (det är 25% moms på e-böcker och 6% på tryckta och ljudböcker).

När det gäller utlåning på biblioteken vore det roligt om fler upptäckte och använde sig av den möjligheten. Då kanske det skulle gå att få till andra avtal med e-lib. Biblioteken får betala en summa för varje nedladdad bok till e-lib och i alla fall vårt kommunbibliotek får betala 20 kr/bok.

Upp till toppen
Annons: