Annons:
Etikettboktips
Läst 3017 ggr
[magic13m]
2010-04-21 21:34

Roman i klostermiljö?

Hej!

Tänkte höra om någon har nått tips på någon roman som utspelar sig i klostermiljö. Håller på med ett arbete om det och att läsa en bok som utspelar sig i klostermiljö vore bra inspiration. :)

Har någon här ett bra tips på en/några sånna böcker?

Annons:
parsley
2010-04-21 21:37
#1

Rosens namn - Umberto Eco

Effie
2010-04-21 23:08
#2

I böckerna om Arn så växer Arn upp i kloster, och Cecilia är ju också i kloster en del av tiden.

Karen Armstrong har skrivit ett par självbiografiska böcker om att gå i kloster, och att sedan ändra sig och gå ur. De är bra.

Ellis Peters har skrivit ett antal deckare; klostermiljö från 1100-talets England.

Det är vad jag kommer på just nu.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2010-04-22 00:24
#3

googlade lite, och hittade följande, bland en massa som inte verkade vara av intresse:

Kärlekens dårar, av Joanne Harris.

Rymdväktaren, av Peter Nilson (ett kloster på månen; lite annorlunda Oskyldig)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2010-04-22 16:33
#4

Går inte Kristin Lavransdotter i kloster en period? Författare Sigrid Undset

Effie
2010-04-22 22:08
#5

#4 jo, på slutet, efter 1000 sidor eller så…Glad. Fast man kan ju läsa den ändå, det är den värd.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[magic13m]
2010-04-23 01:08
#6

Tack så mycket för alla tips! Verkligen superbra! Ska kolla upp dem alla.

Men en fråga till Effie, tyckte det lät väldigt intressant med Karen Armstrong självbiografiska böcker. Kan du säga titeln på någon av dem? Hittar inte just dem när jag googlar på henne. ^_^;

Annons:
Effie
2010-04-23 09:05
#7

Karen Armstrong - den första hette nånting med porten. Genom den trånga porten, tror jag. Den andra minns jag inte, men lyckades faktiskt googla mig fram till Spiraltrappan. Råkade snubbla över dessa böcker av en tillfällighet på biblioteket,  och jag blev fascinerad. Tänker läsa mer av henne - fast då handlar det ju inte om romaner, utan om relighion. Det är intressant det också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ceolas
2010-04-23 17:55
#8

Här är två deckare som utspelar sig i klostermiljö. A Nun in The Closet av Doroty Gilman och Den djupfryste patern av Aage Hauken.

[magic13m]
2010-04-24 17:32
#9

#7 tack! Jag lyckades hitta den första, genom den trånga porten nu. Har beställt den. Tack!

#8 deckare är kul! Ska kolla upp dem! :)

sponny
2013-06-23 18:37
#10

Ellis Peters deckare om munken broder Cadfael i klostret i Shrewsbury som nämnts innan kan rekommenderas. Toppenbra.

Men man kan även läsa Ken Follets bok Svärdet och Spiran som handlar om byggandet av katedralen i Kingsbridge under inbördeskriget i England under 1100-talet. Samma tid som Ellis Peters böcker utspelar sig.

Upp till toppen
Annons: