Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 4846 ggr
Brownie
2010-03-23 20:17

Anne på Grönkulla

Som mitt skolprojekt går ut på ska jag ha läst en ungdoms klassiker. Jag valde då den mest kända flickboken: Anne på Grönkulla. Vi ska senare redovisa om våra böcker osv.

Jag tyckte boken var skrivit på ett fantasifullt vis och man ville bara mer och mer höra om Anne. Ibland skrattade jag till av hennes ideér och en gång grät jag.man kunde känna igen sig mycket i Annes tankesätt och hur hon hade det.Jag är fascinerad av författaren och tycker att hon har gjort ett riktigt bra jobb. Nu ska jag inte berätta om hela boken,för vill höra era åsikter istället men i helhet var det en vacker och jättebra bok :)

Nu vill jag ha lite recensioner från er om denna bok! Så skriv på vad ni tyckte!

Klicka i hur många stjärnor ni tycker boken är värd

Annons:
Effie
2010-03-25 22:03
#1

Ja, det här är verkligen en klassiker. När jag var i tioårsåldern tyckte min pappa att jag skulle läsa den, för han (och hans systrar) hade läst den när de var små. Jag tyckte inte den verkade så spännande, så han började läsa högt för mig - och sedan läste jag hela serien.

Jag har läst om boken som vuxen, och den håller, så språket är bra. Vad jag fastnade för mest som barn var nog hennes skönhetslängtan  (att ge vackra namn åt vackra saker) och hennes känsla för rättvisa. Vad jag fastnar för nu är också hennes passion (jag tänker då på att hon rakt inte är halvhjärtad, utan längtar, bryr sig - men också vägrar förlåta). Och skildringarna av det gamla syskonparet, som alls inte tänkt sig ta hand om en flicka med så mycket fantasi.

Läste nyligen en bok av Åsa Warnqvist, som hette "Besläktade själar. Läsupplevelser av Anne på Grönkulla". Många personer som berättade vad de tyckte om boken, samt lite fakta om författaren och trakten.

Och vi har väl haft någon tråd här på litteratur.ifokus om Anne också.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hannakb
2010-07-09 22:13
#2

Jag har precis lånat den som ljudbok på bibblan och hittills tycker jag att den är helt okej, jag har inte riktigt kommit in i den än.

Hieronymus
2010-07-12 01:03
#3

Oj, jo den är en riktig klassiker. Har läst om hela serien ett flertal gånger och samlat på mig orginal filmerna om Anne. Böckerna är genom gående intressanta, både i språk och miljöbeskrivning. Montgomery, har lagt in många känslor i böckerna, som skall upplevas. Det blir många upp och ner känslor, och man delar mer än gärna Anne's livsöde:)

Sarah
2010-07-15 23:44
#4

läste 1a oh 2a boken igen nyligen, lika bra nu :)

hannakb
2010-08-01 21:24
#5

Nu har jag precis läst de första sidorna i andra boken, första boken är underbar!

krimskrams
2010-09-02 11:31
#6

Fantastiska böcker!

Älskar dem alla!

Den filmatiserade versionen är även dem väldigt bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: