Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3511 ggr
Tangotime
3/8/10, 9:51 AM

Sälja text. Pris??

Hej!

Jag har skrivit en text om "Att köpa hund" som finns att läsa på min hemsida Länk

Nu har jag fått förfrågan om att sälja den till en hundsajt som drivs i ekonomiskt vinst syfte, men jag vet inte vad jag kan sätta för pris. Jag har verkligen inte en aning.

Någon som kan ge mig lite råd?

Annons:
[Anunnaki]
3/23/10, 11:14 PM
#1

Kanske begära ersättning för varje gång någon läser den men hur mycket vet jag inte. När någon lånar en bok på biblioteket får författaren ungefär 1,30 kr per utlåning om man kommer över 2000 lån per år tror jag att det är.

Tangotime
3/24/10, 7:50 AM
#2

Jag fick rådet att ta 600:-/1000ord och det var nästan 20 000 ord så jag mejlade tillbaka till honom och skrev min "beräkning" och att det blev runt 11 000:- sen dess har jag inte hört ett ljud. MEN om man tittar på hans sida så finns mycket snarlik info där……..Men att anmäla honom för text stöld är ju svårt..

Halvdansken
3/25/10, 12:38 AM
#3

Gosh! 11.000 är en jäkla bunke pengar. Jag ät inte förvånad att du inte hörde av honom. Du hade nog haft större tur med en tusenlapp eller två.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tangotime
3/25/10, 9:19 AM
#4

#3 Jag är inte ute efter att tjäna pengar. Tror inte han skulle betala överhuvudtaget :-) Han känndes inte seriös. Jag funderade faktiskt på att säga att den inte var tillsalu. Men drog till med 11 för hade han velat betala det…ja då tackar jag ju inte nej givetvis. Men jag har som sagt inte skrivit texten för att tjäna pengar på den.

NaimaG
4/5/10, 9:45 PM
#5

cirka 11.000kr är vad en heltids författare tjänar i månaden så tyvärr är det hisskligt överpris för en text.

Tangotime
4/5/10, 9:54 PM
#6

#5 Mm, jag fick rådet att ta 600:-/1000 ord för det får man om man skriver artiklar till tidningar. Då blev det 11 000:- för hela texten. Dessutom vill han ha flera texter från min hemsida som han hade fått för dom pengarna. Och som jag skrivit tidigare…jag var inte ens säker på att jag ville sälja till honom. Hade det varit en seriös sida/tidning eller vad det nu kunnde ha varit så hade jag bett dom ringa upp mig och så hade dom fått säga vad dom kunnat tänka sig betala och då hade jag mycket väl kunnat sälja för någon tusen lapp eller två Skrattande

Hisskeligt överpris vet jag inte. Han hade ju i sin tur tänkt tjäna pengar på min text…

Annons:
NaimaG
4/5/10, 10:01 PM
#7

#6 Mitt råd till dig är att du rådgör med en förläggare om rimligt pris. Hur mycket man tjänar för att skriva till en tidning är olika beroende på tidning samt om man är journalist eller frilansare.

Vill han gärna ha dina texter och tjäna pengar på dem så skulle jag råda dig att kontakta förläggare om tips och råd eftersom det inte bara handlar om hur lång din text är eller hur många ord den innehåller utan hur intäckterna kommer se ut ffrån hans sida. En förläggare kan komma fram till ifall du bör sälja dem till honom eller om du tjänar mer på att ge ut dem i bokupplagor själv. Det är ju inte meningen att han eller du ska tjäna mer eller mindre på verk du har gjort.

Tangotime
4/5/10, 10:09 PM
#8

Ja om det skulle bli aktuellt igen (om någon seriös dyker upp) så får jag nog prata med någon som kan det där. Men jag har inte tänkt sälja den från början. Jag skrev den för att ha den på hemsidan :-)

Upp till toppen
Annons: