Annons:
Etikettboktips
Läst 6510 ggr
lodjur79
2010-01-09 14:48

Tips på bokklubbsbok

Hejsan!

Är det någon som har tips på vad vi kan läsa när jag och mina vänner äntligen ska starta en bokcirkel? Vi vill gärna börja lite försiktigt, så inget alltför djupsinnigt, tack. Tanken var att börja med Hypnotisören, men vi upptäckte att den inte kommer i pocket förrän i mars, och det verkade lite taskigt att tvinga folk att köpa dyra böcker såhär efter jul.

Tacksam för svar!

Annons:
parsley
2010-01-10 16:06
#1

Tycker ni gör rätt i att spara på "Hypnotisören" tills den kommer i pocket. Saxade Adlibris topplista över pocket-böcker

Hjärtdjur av Müller, Herta 1 41 kr Konsten att läsa tankar : hur du förstår och påverkar andra utan att de märker något av Fexeus, Henrik 2 54 kr Ljudet av ditt hjärta av Meyer, Stephenie 3 44 kr Till dess din vrede upphör av Larsson, Åsa 4 54 kr När jag hör din röst av Meyer, Stephenie 5 54 kr Om jag kunde drömma av Meyer, Stephenie 6 41 kr Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva av Heberlein, Ann 7 41 kr Kinesen av Mankell, Henning 8 41 kr Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Börjesson, Per H 9 41 kr 1222 över havet av Holt, Anne

üller har fått nobelpriset så hon är säkert djupsinnig. Konsten att läsa tankar är inte skönlitterär, men är intressant och kan säkert ge upphov till en del diskussioner. Meyers böcker har jag inte läst. Heberleins bok ska vara väldigt bra enligt min bibliotekarie, men eftersom den handlar om manodepressivitet och psykiska problem så kanske den känns tung, även om den inte verkar vara speciellt svårläst.  Kinesen av Mankell har jag inte läst, men han brukar skriva bra, så det kanska är en bra bokcirkel bok? Till dess din vrede upphör och 1222 är två deckare. Jag tycker att till dess din vrede upphör har klart bäst av de två. Vill ni prata pengar så kan ni ju välja Börjessons bok. :)

parsley
2010-01-10 16:25
#2

Några andra böcker som ligger på pockettopplistorna fn är

Skumtimmen av Johan Theorin, en spännande bok som utspelar sig på Öland i dåtid och nutid,  deckare och lite övernaturligt.

Vatten och is, is och vatten av Maj-Gull Axelsson har jag inte läst, men hon brukar skriva bra.

Liza Marklunds böcker

Böcker av Roslund Hellström

Böcker av Mons Kallentoft (Midvinterblot, Sommarmord, Höstoffer)

14 år och till salu av Caroline Engvall är väldigt bra, men den kanske känns jobbig att prata om eftersom den handlar om en ung tjej som säljer sex.

lodjur79
2010-01-10 21:07
#3

Tack så mycket! Där fanns ju massa matnyttigt. Har själv läst flera av böckerna, men det blir nog svårt att hitta något som ingen av oss läst.

parsley
2010-01-11 14:49
#4

Är det inte en precis nyutgiven bok, så kan det ju vara svårt att hitta någon som ingen i bokcirkeln  läst, men har man redan läst boken så får man väl hålla god min och delta i diskussionerna ändå.

Lavine
2010-01-11 23:51
#5

Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson som nämnts tror jag passar som bokcirkelbok.

Förslag att börja med: En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Marina Lewycka. Tragikomisk roman som man nog lätt kan prata om. Eller Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen (deckare).

Upp till toppen
Annons: