Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 5169 ggr
SparklingTindra
2010-01-25 20:29

Böcker till 10-åring?

Min kusin fyller 10 år och hon har önskat sig böcker i födelsedagspresent. Hon läser väldigt mycket.

Är det nån som har tips på bra böcker som en 10-årig tjej kan gilla?

Annons:
parsley
2010-01-25 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bok som jag är förtjust i är Skriv om och om igen. En tio-åring kanske är i yngsta laget, men isåfall växer hon i den. Tycker man om att läsa tycker man ofta om att skriva också. Informationen om boken är hämtad från Bokus. 

_Det finns de som helt enkelt inte kan låta bli att skriva. Det finns de som vill skriva men inte kommer sig för. Det finns de som har dikter kliande i fingrarna. Det finns de som har skallen sprängfylld av historier. Det finns de som ryser av lycka inför rätträtt ord. Det finns de som måste skriva fast de inte vill. Det finns en inspirationsbok. Med bilder och övningar och goda (nåja ) råd och tips. Med tankar och resonemang om skrivande och berättande. Författarna och skrivarledarna Ylva Karlsson och Katarina Kuick avslöjar här sina bästa komma-i-gång-tips, varvar begriplig teori med författarintervjuer och en mängd lekfulla övningar som triggar skrivlusten. Sara Lundberg och Lilian Bäckman har fyllt boken med fantasieggande bilder som söker historier. Ylva Karlsson och Katarina Kuick är båda erfarna skrivarkursledare för barn och ungdomar, men kanske mer kända som författare och, i Katarinas fall, översättare. Ylva har fram till idag skrivit ett tiotal barn- och ungdomsböcker. Katarina har skrivit ungefär lika många och översatt ännu fler. SKRIV OM OCH OM IGEN är deras första gemensamma bokprojekt. Smakprov ur boken finns på www.skrivomochomigen.com_

parsley
2010-01-25 22:02
#2

Bilbo en hobbits äventyr av JRR Tolkien eller som den heter i nyöversättning Hobbiten kanske man kan läsa om är 10 år. Jag hör till dem som började med Tolkien som 11-åring. :)

Maria
2010-01-26 13:18
#3

#2 Jag medGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2010-01-26 14:51
#4

Nyöversättningen av "Härskarringen" är lättare att läsa än den tidigare svenska översättningen. Jag har inte läst nyöversättningen av "Hobbiten" än, men jag antar att även den är lättare att läsa.

Båda de böckerna jag rekomenderat är böcker man kan bära med sig och tycka om länge, länge. Funderar på att köpa "Skriv om och om igen" till mig fastän jag är vuxen, bara för att den är så rolig och innehåller så mycket bra. "Skriv om och om igen" fick Augustpriset som bästa barn och ungdomsbok 2009.

SparklingTindra
2010-01-26 20:52
#5

Det blev en bok av en av mina favoritförfattare Roald Dahl: Häxorna, och Stora spökboken av Dan Höjer. =)

Maria
2010-01-26 21:05
#6

Böckerna om Narnia

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
jagga-ewe
2010-01-26 21:49
#7

Hmm, när jag var i den åldern läste jag Isfolket, men det är inte att rekommendera. Däremot kan Laura Ingalls Wilders böcker vara lagom att läsa själv i den åldern. Lilla huset på prärien var bra som TV-serie men ännu bättre i bokform!

Susan Coopers serie, som börjar med En ring av järn var oxo nåt jag läste då, o minns med stor glädje idag.

10 år är en svår ålder, det är så olika hur mogna barn är i den åldern. Framförallt tjejer. Så det är svårt att tipsa om böcker. Dessutom är det ju svårt att veta vad hon är intresserad av. Jag, som alltid älskat djur, läste I vår herres hage, o resten i serien av James Herriot, väldigt tidigt, men de fanns ju hemma. Ja, o jag läste såklart alla Lotte-böcker, o Britta&Silver, o alla andra hästböcker som fanns. Wahlströms-böckerna bodde i min bokhylla oxo, som hos många andras.

Anne på Grönkulla är ju en klassiker, som kanske är lagom att börja med i den åldern, jag minns inte när jag läste den.

Liftarens guide till galaxen är man väl aldrig för ung, eller för gammal, för?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Maria
2010-01-26 22:07
#8

#7 Liftaren är nog ganska "ålderslös"…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2010-01-27 12:16
#9

Vi har någon Dan Höjer bok hemma som mina barn älskar att läsa och den är bra. Tänkte också på Laura Ingalls-Wilder, men jag vet inte om de böckerna finns att köpa. Alla flickorna i klassen läste de böckerna när vi var i den åldern och även våra mammor som själva läst dem när de var små läste om dem parallellt med oss.

Upp till toppen
Annons: