Annons:
Etikettboktips
Läst 3197 ggr
marie39
10/14/09, 1:44 PM

Tidsresor

Jag har börjat älska böcker om tidsresor.. kan ni ge några tips :)

Jag har läst:

Tidsresenärens hustru.

Främlingen + resterande 5 delar. Väntar med spänning på den 7:e delen.

helst vill jag att böckerna skall vara på svenska :)

/Marie

Annons:
parsley
10/14/09, 3:56 PM
#1

Kurt Vonnegut - Slakthus 5 eller Barnkorttåget

Billy Pilgrim är spastisk i tiden. Han kastas mellan sitt liv som gift optiker efterkrigstidens USA, sin tid som krigsfånge under andra världskriget och sin tillvaro som sensation i en zoologisk trädgård på en annan planet i en bur som han fö delar med en kvinnlig porrstjärna.

Boken anses vara ett litterärt mästerverk och är inte speciellt svårläst trots sin brist på logisk handling. Kanske inte riktigt vad du tänkt dig, men en läsvärd bok.

Narnia-böckerna handlar ju inte om tidsresor, utan om resor till en annan värld.

marie39
10/14/09, 4:20 PM
#2

Tack! Jag lägger den till min lista :)

jag slukar nog det mesta inom detta område så slakthus 5 ska nog gå ner den också, jag har föresten hört talas om den men inte vetat vad det varit.

Narnia kan jag inte med, jag blir bara så arg på dom tjuriga, gnälliga ungarna…kanske har något med de egna upplevelserna av egna avkommor att göra :)

Tack för tipsen :)

sponny
10/14/09, 9:16 PM
#3

Min tidsresefavorit måste nog vara "Bring the Jubilee" av Ward Moore. Även om själva tidsresan bara är en mycket liten del av berättelsen och livet i och beskrivningen av en värld där Sydstaterna vann amerikanska inbördeskriget tar mest plats, är den helt klart läsvärd om du har möjlighet att hitta den.

marie39
10/15/09, 11:08 AM
#4

#3 Oj, det låter spännande :) Tack, den ska jag leta efter.

vimes
10/23/09, 3:47 PM
#5

H.G. Wells Tidsmaskinen är ju en genre-definierande klassiker. Har du inte läst den är det ett måste!

marie39
10/23/09, 10:48 PM
#6

#5 Jag hittar den inte, den står på min lista men den finns ju ingen stans :(

Annons:
vimes
10/24/09, 4:16 AM
#7

#6: Mmh, den har nog inte getts ut i svensk översättning på ett bra tag, så ska du ha den på svenska är det nog bibliotek eller begagnat som gäller.

marie39
10/25/09, 5:27 PM
#8

jag har sökt både på bibliotek och i diverse antikvariat/loppisar, mm.

Men skam den som ger sig, jag ska hitta den :)

Effie
10/28/09, 12:08 AM
#9

#8 har du provat

www.antikvariat.net

www.bokborsen.se

www.boknatet.com

?

Det är vad jag brukar kolla på när jag vill ha tag på gamla böcker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

marie39
10/28/09, 12:01 PM
#10

jag har kollat lite på bokbörsen men nu fick jag två länkar till att besöka Tack! :)

sponny
10/29/09, 10:59 PM
#11

eller www.bibliotek.se - ett sökbart register över svenska offentligt finansierade biblioteks samlingar av böcker, kartor, skivor, musiktryck, videokassetter, ljudböcker, talböcker, punktskriftsböcker, tidningar, tidskrifter.

Kanonbra resurs för fjärrlån. Och enligt den finns Wells Tidsmaskinen på två bibliotek, dels i Stockholm och dels i Lund.

marie39
10/30/09, 10:04 AM
#12

#11 Wooow! Tack! :)

denstore
10/30/09, 7:51 PM
#13

Robert Heinleins "Dörren till sommaren". Min absoluta favorit i den genren. Dock ska man helst sätta på sig 50-talsglasögonen innan man läser den.

Och så ska man helst vara kattvän för att förstå den helt.

Annons:
marie39
10/31/09, 10:12 AM
#14

#13 Oj han hade jag glömt, jag har läst några av hans böcker, ska uppgradera min lista :) - Tack!

Effie
10/31/09, 1:24 PM
#15

#11 Har den med alla bibliotek? Eller är alla inte tillgängliga för fjärrlån? Jag testade med Göteborgs biblioteks sökkatalog, och där finns boken på flera bibliotek, på svenska och engelska och t.o.m. esperanto.

Det fanns även en annan bok av samma författare med beteckningen tidsroman, "Ann Veronica". Handlar den om något liknande, eller menar man något annat med "tidsroman"?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ceolas
11/2/09, 2:04 PM
#16

Det finns en bok som heter Tema: tid en antologi om tidsresor.

Upp till toppen
Annons: