Annons:
Etikettövrigt
Läst 1808 ggr
Lavine
2009-09-26 23:55

Karlarnas kokboksår?

Jag jobbar i bokhandel och slogs av hur vårt "kokbokstorg" ser ut just nu. Det är kokböcker av följande herrar, med bild på omslaget:

Per Morberg, Glenn Strömberg, Tomas Tengby, Paolo Roberto, Bo Hagström, Plura Jonsson, "Pain de" Martin  Johansson.

I hyllan står också Jamie Oliver och Gordon Ramsay.

Visst finns tjejer på ett par omslag också: Leila Lindholm och systrarna Lisa Eisenmann Frisk och Monica Eisenmann till exempel. Men nog är de märkbart färre. Annika Dahlqvist med LCHF-kokboken, och så Ulrika Davidsson med alla sina GI-kokböcker är ett par till. (Skriver kvinnor antingen bakböcker eller hälsokokböcker?)

I går kom två nya kokböcker: en av Jan Hedh (fast han var inte på bild på omslaget!) och en av Melker Andersson.

Brukar det vara så här tro, eller är det bara det att jag råkat lägga märke till det nu?

Annons:
parsley
2009-09-29 16:45
#1

Ingen aning, men det verkar ju som om en del av herrarna inte bara är kokboksförfattare utan även kända inom andra sammanhang. Kan t ex tänka mig att de som lyssnar på Plura och Eldkvarn även kan tänka sig att köpa hans kokbok. Eller också är det så att det är kvinnor som köper de flesta kokböckerna och köper lite fantasi när de ändå håller på. Tänk att ha en attraktiv (får man väl hoppas, att de tycker) känd man som också kan laga mat hemma i köket. En smörig fantasi, kanske? I annat fall så får man väl ta till hälsotrenden, LCHF, Gi eller vad man nu är road av.

asvensso
2009-10-01 16:01
#2

Gourmet-kockar pa fina restauranger - mycket mansdominerat yrke. Dit hor Jamie/Gordon m fl.

Glada amatorer i koket med mycket talang - dar har kvinnorna dominerat sedan tidernas begynnelse sa tror att det kanske blir lite extra uppmarksamhet nar killar slapper bocker och gor TV. Per Morberg ar ju ocksa ursnygg och det hjalper. Jag antar ocksa att forlagen och TV-producenterna antligen har insett att det ar mest kvinnor som koper kokbocker och kollar matprogram. En charmig kock ar ju aldrig fel! Men du som joibbar i bokhandel - vem koper bockerna??

Lavine
2009-10-01 18:15
#3

Vad gäller Per Morbergs kokbok så är det ofta en man som ska få den i present. Inte sällan liksom kompisgänget som köper.

Gordon Ramsey har många yngre killar frågat efter faktiskt. Men också kvinnor i yngre medelåldern.

Pluras kokbok har jag nog bara sett kvinnor stå och bläddra i.

Men jag tror teorin om att "kvinna söker man" (och vice versa i de fallen) stämmer rätt bra. Jag själv gillar Jamie Oliver och har flera av hans kokböcker. Nu gillar jag hans matlagning och -filosofi i grunden, men hade han varit en kvinna kan det mycket väl hända att jag inte hade köpt en enda av dem. SkämsSkrattande

NU kom jag på en kvinna till som också får ha sitt foto på omslaget: Nigella Lawson. Och Tina Nordström. Dessa kokböcker brukar nog män också få i present, haha.

Upp till toppen
Annons: