Annons:
Etikettboktips
Läst 2524 ggr
cillaw
9/6/09, 10:56 PM

H. P. Lovecraft

såg på tv  förut , skräckministeriet, där nämndes författaren  Lovecraft en för mig helt okänd författare. Tydligen en  f örfattare som gett regisörer o andra författare inspiration på temat skräck. Är det någon här som har läst något av  honom? hur är spräket, svårt och gammalt eller finns de i nyaare tappning, berätta gärna lite. Programmet rekomenderas om man gillar skräck.

Annons:
vimes
9/13/09, 4:42 AM
#1

Eftersom jag är en inbiten Lovecraft-nörd borde jag egentligen inte svara, men jag gör det i alla fall.

Att läsa Lovecraft kan vara lite frustrerande. Inga dialoger. Evighetslånga meningar. Påhittade ajdektiv som staplas ovanpå varandra.

I sina sämsta stunder fungerar det ju inte alls, det blir platt och trots de intensiva beskrivningarna substanslöst. När det är som bäst däremot, då är det helt magiskt. Suggesivt. Huvudpersonens galenskap förs via texten över till läsaren. Svindlande.

Men är man intresserad av skräck bör man i varje fall ha försökt sig på Lovecraft, menar jag. Det har kommit en del nyöversättningar som kan vara värda att kolla in. Frågan är om man vill läsa på svenska eller engelska? Det är förstås en viss tröskel att ta sig över på engelska.

På biblioteket kan man förhoppningsvis låna novellsamlingen Skräckens labyrinter, som är en hyfsad introduktion.

sponny
9/23/09, 12:43 AM
#2

Och om jag får tillägga, undvik att börja med hans långnovell Vansinnets Berg (At the Mountains of Madness) som enligt mig är bland det bästa han skrivit men fruktansvärt svårläst om man inte hunnit vänja sig vid hans sätt att skriva.

Men han är helt klart värd både att läsa och att läsa om. Ett mycket speciellt människoöde och en intressant människa. Och han kan, precis som vimes sa, vara helt magisk…

"When a traveller in north central Massachusetts takes the wrong fork at the junction of Aylesbury pike just beyond Dean's Corners he comes upon a lonely and curious country.

The ground gets higher, and the brier-bordered stone walls press closer and closer against the ruts of the dusty, curving road. The trees of the frequent forest belts seem too large, and the wild weeds, brambles and grasses attain a luxuriance not often found in settled regions. At the same time the planted fields appear singularly few and barren; while the sparsely scattered houses wear a surprisingly uniform aspect of age, squalor, and dilapidation.

Without knowing why, one hesitates to ask directions from the gnarled solitary figures spied now and then on crumbling doorsteps or on the sloping, rock-strewn meadows. Those figures are so silent and furtive that one feels somehow confronted by forbidden things, with which it would be better to have nothing to do. When a rise in the road brings the mountains in view above the deep woods, the feeling of strange uneasiness is increased. The summits are too rounded and symmetrical to give a sense of comfort and naturalness, and sometimes the sky silhouettes with especial clearness the queer circles of tall stone pillars with which most of them are crowned." -The Dunwich Horror

filifjonk
10/28/09, 2:35 PM
#3

Jag vill passa på att rekommendera audio-versionen av "Skräckens Labyrinter" som vimes nämnde.  Uppläst av Ernst Hugo Gäregård.

Det är en mycket stor fördel om man är förtjust i nämnda skådespelare.

Upp till toppen
Annons: