Annons:
Etikettboktips
Läst 4342 ggr
Lavine
2009-09-13 21:10

Våra önskelistor

Vad har du på "önskelistan" nu? Att köpa eller låna.

Annons:
Lavine
2009-09-13 21:13
#1

Jag vill så gärna ha både Jonas Karlssons nya novellsamling Den perfekta vännen, och Jan Guillous skrivarmemoarer Ordets makt och vanmakt - mitt skrivande liv.

Men jag köper så gott som aldrig inbundna böcker som inte är på bokrea, så jag kommer aldrig riktigt till skott, hehe. Får väl ta en i taget. Guillous bok kan jag tänka mig att låna på bibliotek, fast jag föreställer mig att det är kö och jag behöver tid på mig då jag oftast läser flera böcker "samtidigt".

ceolas
2009-09-14 13:01
#2

Nobelpristagare står överst på min önskelista, både att låna och att köpa.

parsley
2009-09-18 21:25
#3

#1 Guillous bok finns på e-lib om du har tillgång till det via ditt bibliotek.

Hans Gunnarsson: Albatross står på min lista, liksom Dr Dahlqvist och Airams LCHF kokbok

Funderar även på att köpa Sandemose Varulven i den nya pocketutgåvan.

Peter Lemarc 100 sånger. Han kommer att signera den på bokmässan, men dit lär väl inte jag komma. :( Annars hade det varit trevligt att le ett vacket leende mot honom och säga "dina texter betyder så mycket för mig" och be att han skriver något tänkvärt Lemarc-citat i boken. På bokmässan får man göra sådana saker. Jag springer inte på ev kändisar på stan.

Lavine
2009-09-19 12:27
#4

#3 Jaa, bra förslag med e-lib!

Så Peter Lemarc kommer med "sång"-bok, det gör Lars Winnerbäck också, jag kan nog skriva båda två på min önskelista. (Winnerbäcks heter lustigt nog 112 sånger.)

Hade så gärna åkt på bokmässan för övrigt, så det önskar jag för nästa år.

parsley
2009-09-19 13:43
#5

#4 Winnerbäck är nog mer produktiv än Lemarc. :) Skriver nog upp Winnerbäck också på min lista. Har lyssnat på Lemarc sedan tonåren, Winnerbäck har kommit senare. Är förtjust i musik med bra texter. Har reflekterat över hur "stolpig" en text som låter bra sjungen, kan kännas när man läser den. Samtidigt så blir en text mer tillgänglig när man har tillgång till den både sjungen och i skrift.

En riktigt fin, gammal utgåva av Dan Anderssons samlade dikter skulle inte sitta fel heller.

Olof Lagerkrantz: Om att läsa och skriva, finns i lågprispocket, men inte på mitt bibliotek, så den slinker nog med den också.

Skulle gärna vilja ha Greiders Dan Anderssons biografi, men den får komma på rea eller pocket för att jag ska köpa den.

Nyöversättningen av Tolkiens Härskarringen står också på någon lista. Den kan jag skriva upp på sonens julklappsönskelista. Vilken bra idé. :)

Pirjo
2009-09-19 17:15
#6

SCUM Manifest av Valerie Solanas, Persepolis av Marjane Satrapi och Hemlängtan av Michelle Magorian är dom senaste som hamnat på listan

Annons:
parsley
2009-09-20 18:16
#7

Hoppas Winnerbäck signerar sin bok i t ex Linköping vid tillfälle. Eller är det för jobbigt för honom med sådana evenemang?

Lavine
2009-09-20 22:50
#8

#7 Intressant fråga - spontant tror jag att han inte skulle göra det. Hoppas jag har fel.

Fick för mig att kolla Bok- och biblioteksmässans program, han ska vara där på söndagen i alla fall. Om han kommer signera vet man väl inte helt säkert… men tja, varför inte! Gör han det där kan han väl göra det på fler ställen.

http://bok-bibliotek.se/sv/seminarier/alla-program/winnerbacks-samlade-sidor/

Buhu, vad jag vill åka till bokmässan. Gråter

parsley
2009-09-21 12:50
#9

#8 Lemarc ska signera sin bok på bokmässan efter vad som står på hans hemsida i allafall. Men om Winnerbäcks ev signeringar vet jag ingenting, men det kanske dyker upp nåt framöver. Jag tror att både Lemarc och Winnerbäck är sådana artister som är måna om sina fans. Båda två har en ganska vuxen, mogen publik, som förmodligen kan uppföra sig i samband med en signering. Hoppas, hoppas. Tänk om det kan ligga en signerad Winnerbäck under julgranen.

Det finns en del artister, visserligen inte så stora och publikdragande som Lemarc och Winnerbäck, som är otroligt trevliga i samband med t ex skivsigneringar efter spelningar.

Tråden är snodd, men diskussionen är intressant.  :)

Lavine
2009-09-21 22:04
#10

#9 Om Lemarc "klarar av" att signera borde Winnerbäck också göra det så nog finns det hopp tror jag. Glad

Det var jag som startade tråden och jag anser att utsvävningen hör till ämnet. Glad

parsley
2009-09-22 14:04
#11

Utsvävningar tillhör ämnet, absolut.

Tror jag kan fixa en signerad Lemarc i allafall. Funderar på vad jag vill ha för citat i den, om han vill skriva mer än sitt namn. Har tänkt  på "du äger din tanke och tid", dels för att jag tycker det är bra, dels för att det är hämtat från "Little Willy John". Anledningen till att jag missar bokmässan är att jag ska Jack Vreeswijk + att det är egentligen lite väl långt till Göteborg.

Vet inte vad man skulle be om för citat från Winnerbäck, om man nu vågar och det nu skulle bli akuellt. De tre första Winnerbäckcitat jag kommer att tänka på är "nyponrosor", "halvhjärtad husmanskost" och " en nyrenoverad trea i Stångåsstan och en soffa på rea". Det borde väl finnas något som är bättre?

parsley
2009-09-23 17:46
#12

http://www.winnerback.se/

Gissa vem som också ska signera på bokmässan?!

Åhlens kör en liten bokrea med start den 25 sept. Hittade inget som intresserade mig i reakatalogen.

Lavine
2009-09-23 19:49
#13

#12 och 11

Nämen se dääär! Roligt. För dom som är där. *bitter*

Haha, tyckte nog att dina citatförslag dög mer än väl. Flört

Annons:
Lavine
2009-09-23 19:53
#14

På önskelistan har jag nu Christine Falkenlands senaste som just kommit i pocket: Vinterträdgården.

Fint omslag, fin titel (gillar fina omslag) och Falkenland brukar ha ett språk och en stämning som inte liknar något annat jag läser. Lagom tjock bok för min smak också.

Den kommer jag nog skaffa mig faktiskt. Glad

Lavine
2009-09-27 22:57
#15

Angående Winnerbäck på bokmässan: nog signerade han, i rekordmässiga banor!

http://blogg.bokus.com/sondermarken/

Fast jag hade ännu hellre velat lyssna på och sen gärna köpa Jonas Karlssons bok Den perfekte vännen signerad.

Lavine
2009-09-28 12:21
#16

(Konstigt mitt inlägg ovan blev, med länkarna, länkar som jag inte trodde blev nåt.)

Jaha, nu vill jag ha Oryx och Crake av Margaret Atwood. Nån som läst den? Har alltid trott att den är för skum för mig, och jag brukar inte vara intresserad av "framtidsböcker". Men nu såg jag av en slump att den kommit i nytryck i pocket, med nytt fint omslag dessutom…

En av mina största läsupplevelser var Atwoods Den blinde mördaren. Sen har jag inte testat nån mer av henne. Kanske dags?

parsley
2009-09-29 16:14
#17

Alias Grace kan jag rekomendera om du är intresserad av Atwood. Den handlar om en tjänsteflicka som blir anklagad för mordet på familjen där hon tjänstgör.

Lavine
2009-09-30 23:04
#18

#17 Tack för tipset, nu när du säger det så känner jag en person som gärna sätter den högt upp på sin lista på "favoritböcker nånsin".

Upp till toppen
Annons: