Annons:
Etikettboktips
Läst 2099 ggr
Dollis
7/29/09, 7:06 PM

Rysare sökes

Hej! Söker bra rysare att läsa. Alla tips kommer att tacksamt tas emot.

Gillar när det är lite övernaturligt. Lite spöken, monster eller science fiction.

Är dock äldre så hoppa gärna över barn och ungdomsrysare.Glad

Annons:
nimh
9/6/09, 4:04 PM
#1

Joe Hill - En hjärtformad ask

Dan Simmons - The Terror

John Ajvide Lindqvist - Människohamn

Andreas Roman - Mörkrädd

Ray Bradbury - Something Wicked This Way Comes

Peter Straub - Gengångare

Edgar Allan Poe

H. P. Lovecraft

Sheridan LeFanu

ceolas
9/6/09, 5:51 PM
#2

Dean R. Koontz

Dollis
9/6/09, 7:58 PM
#3

Tack så mycket!!

Halvdansken
9/7/09, 1:10 PM
#4

Det mesta med Stephen King.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dollis
9/7/09, 2:36 PM
#5

Stephen King har jag läst och visst skriver han läskigt men för övrigt så är han kass.

Halvdansken
9/7/09, 3:29 PM
#6

Då ska du nog inte läsa Koontz.

Peter Straub, han har skrivit tex Talismanen tillsammans med King.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Dollis
9/8/09, 12:25 PM
#7

Jag har läst Kontz oxå och han liknar King men jag föredrar ändå Kontz framför King, trots av även Kontz suger.

Har läst halva talisman men mer än så gick inte eftersom den är så fantastiskt löjlig.

Men skall kolla upp de andra författarna, Ajvide har jag även han läst, men skall kolla upp resten. =0)

Halvdansken
9/8/09, 12:55 PM
#8

Ok, vi har nog inte samma definition på "löjlig". Den är i mina ögon fantastisk, och en god början på hela Dark Tower serien.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
9/9/09, 10:46 PM
#9

Jag har precis läst en fantastisk "rysare" av Elisabeth Kostova som heter "Historikern" Mycket mystik, och en massa historiska fakta och det handlar om vampyrer.

Det låter kanske trist men håren reste sig ett antal gånger under denna läsning. En mycket annorlunda bok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dollis
9/10/09, 2:40 PM
#10

Det borde helt klart finnas mer rysare för vuxna. Visst nu har jag inte koll på allt men jag har letat mycket och tycker inte att man finner så många bra författare inom området.

Jag tycker inte om Stephen Kings böcker på grund av hur personerna är i hans böcker. Speciellt den senaste jag försökte läsa i brist på annat, "svarta huset". Han är bra på det läskiga runtomkring men det är ju inte allt i en bok. Beskrivningarna och mötena mellan personerna är löjliga tycker jag. Vet att Peter Straub är medförfattare i den boken oxå, så skyller även på honom.  Det är ju en smaksak vad man gillar.

Halvdansken
9/10/09, 4:07 PM
#11

Om du inte läst Talismanen så tror jag att det kan vara svårt att förstå The Black House. Men man måste inte gilla King.

Vad med han den svenske, John Ajvide Lindqvist, tror jag han heter. Hanteringen av odöda tycker jag är bättre än Låt den rätte komma in.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dollis
9/11/09, 9:18 PM
#12

Jag tycker att det är författarens sätt att skriva som gör att man fastnar för deras böcker eller ej, det handlar inte om historien så mycket.

Så det handlade inte om att förstå "Svarta Huset", jag tyckte att man förstod den tillräckligt väl - trots att jag inte läst ettan. Det handlar om sättet King skriver på och bland annat hur han beskriver personligheter. Har lagt märke till det i hans andra böcker med. På vissa saker är han jättebra på, andra inte - vilket är synd.

Ja Ajvide var ganska ok i första boken. Ingen favorit men får spana in nästa boken och se om det stämmer att den är bättre.

cillaw
9/16/09, 2:01 PM
#13

läs Johan theorin - Nattfåk.    en "kriminalare" som är spöklikt skrämmande och fruktansvärt bra. rekomenderas starkt

Annons:
Upp till toppen
Annons: