Annons:
Etikettövrigt
Läst 3833 ggr
parsley
2009-07-23 12:23

Hur läser man poesi?

Hur läser man en diktsamling, egentligen? Från pärm till pärm, som en roman? Några dikter per dag under en längre tid? Med papper och penna i hand för att notera sina egna reflektioner? Ska man lägga bokmärken och göra marginalanteckningar?

Hur gör ni när ni läser poesi?

Annons:
[Vargnatt]
2009-07-23 13:37
#1

Jag har nog läst några dikter då och då under längre tid när jag läst diktsamlingar :)

Effie
2009-07-23 14:01
#2

Jag brukar nog läsa rakt igenom, för att få en allmän känsla. Sedan kan jag återvända till enstaka dikter. Men jag är ingen poesiläsare, normalt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jalking
2009-07-23 20:09
#3

Möjligen lyssna på det som text i någon låt, annars inte alls för min del.

parsley
2009-07-24 13:20
#4

Lyssnar på poesi som text i en låt så backar musiken upp texten, understryker och gör upplevelsen av språket intensivare, men man kan också riskera att förlora fokus på texten om musiken tar över.

I min boktråd skrev jag något om att  Dan Andersson blir min när jag läser läser honom. Lyssnar jag på tonsatta Dan Andersson texter så blir det någon annans tolkning jag tar del av. Jungman Jansson blir ofta väldigt mycket hej och hå, eftersom jag inte är den skrålande typen så föredrar jag att läsa den.

Thåström gör den druckne matrosen sång på sin senaste skiva, han gör den bra, mycket bra, men hans version är komprimerad, en monolog, där Dan Anderssons  text är en dialog mellan två personer och den druckne matrosen någon som skrålar en sentimenal visa om kärlek i bakgrunden. Förste och andre styrman, han som heter Tore Jonsson, sitter på en hamnkrog i Hull. Tore Jonsson har varit ottrogen med förste styrmans hustru. Berättarjaget, förste styrman, har förlorat sin hustru och sin bäste vän och i bakgrunden skrålar den druckne matrosen.

pkwe
2009-07-25 01:32
#5

Det finns ju så många olika diktare och poeter. Jag tycker man måste utgå ifrån det som texten själv andas. Det avgör mycket för hur man kan förhålla sig till det som står och anger ofta ett tempo som av sig självt.

Sen beror det ju också på en själv. Vad som får en att sitta där med en diktsamling i knät.

Kanske är det för att man vill få ett hum om vad någon skrivit, ja då kan man nog skumma sig igenom.

Men vill man förstå sig på poetens verkliga essens i det han/hon skriver ja då gäller det att vara mer lyhörd. Ge tid till att smälta orden och bilda egna rum/visualisera innehållet i texten.

Är man i stället ute efter att låta sig inspireras utan att egentligen fästa sig vid poetens intentioner ja då är man ju helt fri att ta vara på det som slår an en ton och lägga resten åt sidan.

Är det en poet som jag gillar då tycker jag om att 'umgås' med hans/hennes dikter och läser därför oftast några åt gången under en längre period.

Filosofia
2009-07-27 14:26
#6

Man kan använda sig av någon litteraturteori när man tolkar också. Vad gäller lyrik passar semiotiken kanske extra väl, eftersom det har mycket att göra med orden som tecken. Riffaterre har jag använt för att tolka fram diktens matris, osv.

Annons:
Jalking
2009-07-27 15:02
#7

Que?

Pirjo
2009-08-21 12:33
#8

Jag "bläddrar" igenom boken lite snabbt först för att få en lite allmän känsla, därefter blir det någon/några dikter lite då och då, så man får tid emellan för att smälta det man läst.

Upp till toppen
Annons: