Annons:
Etikettboktips
Läst 9134 ggr
tsset
6/29/09, 10:36 PM

Bra bokserie?

Hej!

Är på jakt efter en serie böcker att följa, gillar när man får följa personerna genom mer än en bok. Deckare eller fantasy eller vad som, har ingen större betydelse:)

Tänkte höra om ni har några tips, vad har ni läst för bra? Bara serier alltså ;)

Annons:
Jalking
6/30/09, 12:33 AM
#1

Wilbur Smiths serier om släkten Courney tyckte jag om. På köpet får man lära sig ganska mycket om Sydafrikas och Rhodesias historia.
Serien börjar med När lejonet äter.

tsset
6/30/09, 1:24 AM
#2

#1 Tack för tipset! Verkar vara något jag lätt hade gått förbi utan tips, men nu när jag läste lite om honom och hans böcker verkar det himla intressant… ska kolla upp det vid nästa bibliotekssväng, tack!

parsley
7/1/09, 11:51 AM
#3

Stephen Booth, engelsk deckarförfattare med bra person- och miljöbeskrivningar.

Cora Sandels Alberteböcker, 3 st

Laura Ingalls Wilder Lilla huset på prärien, räknas som nog barnböcker, men kan kanske läsas även om man är äldre?

Agnes von Krusenstierna, Tonyböckerna 3 st, Fröknarna von Pahlen 7 st, Fattigadel 4 st (se även min boktråd där jag har ett inlägg om Agnes von Krusenstierna).

Harry Potter

Ingen serie, men tjock som en telefonkatalog, Bunny Ragnerstam, Slutet på ett sekel, det svenska samhällets utveckling under 1900-talet.

Per-Anders Fogelström Stad-böckerna

Moa Martinsson Mor gifter sig, 3 böcker

mariva
7/2/09, 2:59 AM
#4

Har du läst Margit Sandemos serie Sagan om Isfolket (47 böcker)? Den får du inte missa!

tsset
7/2/09, 3:04 AM
#5

#3 det var många tips! Börjar längst upp, lär ju finnas något som intresserar mig i den högen ;) Och nej, lilla huset på prärien blir man aldrig för gammal för ;)

#4 Har sett hela samlingen och började läsa första lite smått för åh, måste vara tio år sen, men fastande inte för boken då… men ska helt klart testa igen! :)

--

Det blir ett spännande biblioteksbesök imorgon, tar med mig era tips och så får man väl se hur många böcker det slutar i ;)

botakt
7/4/09, 2:01 AM
#6

Sagan om isfolket rekomenderar jag varmt Skrattande

Annons:
Druke
7/7/09, 1:59 AM
#7

Sagan om klanen Otori av Lian Hearn! Skrattande

Det är en serie om fem böcker som är inspirerad av medeltida Japan och dess kultur (med vissa fantasyinslag).

Jag sträckläste alla fem böckerna!

Över näktergalens golv, heter första boken.

emelie92
7/9/09, 12:02 AM
#8

Twilight! :D

tsset
7/9/09, 12:21 AM
#9

#5 stephen booth fick följa med hem, verkar riktigt bra!

#8 åh, jag visste att någon skulle dra upp den hemska hysterin… första 3 lästes vintern-våren 07-08, långt innan hysterin dök upp lyckligtvis. Nu vägrar jag peta på dem förrän hysterin ger med sig, alltså om 5 år kanske.

parsley
7/13/09, 2:35 PM
#10

Stephen Booth är definitivt min favortdeckarförfattare.

James Herriots böcker om hans tid som veterinär i Yorkshire på 1930-talet. Finns hyllan LZ på biblioteket.

Tolkien - Trilogin om Härskarringen och Bilbo en hobbits äventyr.

Tomas Mann-Huset Buddenbrok är en roman som handlar om flera generationer i en tysk köpmansfamilj. Räknas som en litterär klassiker, men om det är en serie…?

Wäinö Linna - Söner av ett folk, Högt bland Saarajärvis moar och Okänd soldat. Finland från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet.

Wilhem Mobergs Utvandrarna

Eino Hanski Barfotamiljonärer mfl Om tiden kring ryska revolutionen.

Harry Martinsson - När nässlorna blommar mfl är väl också självbiografisk serie.

Det känns som om det mesta jag kommer på är på temat "Det börjar eländigt och slutar ännu värre".

Filosofia
7/16/09, 12:42 PM
#11

Vad många bra tips du har fått redan. :) Själv brukar jag inte ha tillräckligt med tålamod för att läsa långa serier, men en del sådana som jag har i min bokhylla, frånsett en del av dem som redan har nämnts här, är De trennes bok-serien av Lloyd Alexander, Den fjortonde bruden-serien av Meredith Ann Pierce, Skuggan över stenbänken-serien av Maria Gripe, Tre trappor upp med hiss-serien av Maria Gripe, Grottbjörnens folk-serien av Jean Auel, Narnia-serien av Lewis, Ängeln på sjunde trappsteget-serien av Frank McCourt, etc.

Serierna av Harry och Moa Martinson samt Vilhelm Moberg rekommenderar jag också. :) Har även läst Otori-bäckerna, och de var helt okej. Särskilt om man gillar den japanska kulturen, som har varit så populär under de senaste åren.

Upp till toppen
Annons: