Annons:
Etikettövrigt
Läst 1825 ggr
huskatt08
6/26/09, 12:17 AM

Cd/Ljudböcker?

Undrar om det är många av er som lyssnar på böcker?

Själv gör jag (nästan) enbart det numera sen några år tillbaka då jag operrerad nacken och inte kunde/fick hålla en bok.

Nu är jag fast Skrattande är så skönt o avkopplande.

De som läser böckerna är otroligt duktiga med inlevelseförmåga.

Annons:
MimmieM
6/26/09, 1:00 AM
#1

Jag har så svårt att slappna av när jag lyssnar på en ljudbok. Jag vill pyssla med så mycket annat under tiden, och så tänker jag på annat.. sedan är det kört! :)

Carpe Diem

huskatt08
6/26/09, 1:05 AM
#2

Skrattande ja..jag kan erkänna att det tog mig en stund att vänja mig och kunna koppla av…men jag hade ju inget val och inte så mycket annat jag kunde göra då i den situation jag befann mig i.

Först saknade jag att läsa /se orden Flört…tycker fortfarande om att ha en "riktig" bok att bläddra i.

Effie
6/26/09, 9:01 AM
#3

Jag lyssnar en del på ljudböcker. Dels laddar jag in dem i min mp3-spelare och har med på väg till och från jobbet (vanliga böcker funkar inte särskilt bra för jag får inte sitta någon längre stund), dels på kvällen (somnar väldigt bra, om uppläsaren har en bra röst)

Håller med MimmieM litegrann; det är lätt att tappa koncentrationen och tänka på annat - och så har man inte en aning om vad som hänt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Vargnatt]
6/26/09, 11:24 AM
#4

Jag och sambon brukar lyssna ett tag innan vi somnar på kvällarna, då ligger vi bara i sängen och slappnar av och lyssnar :)

mariva
6/27/09, 3:32 AM
#5

Jag har lite svårt för ljudböcker. Dels för att, som andra sagt, det är svårt att koncentrera sig, men också för att det är jobbigt att inte få "läsa" i sin egen takt.

EmmaJorunn
6/27/09, 1:00 PM
#6

Jag älskar att lyssna på ljudböcker (speciellt när författaren själv läser), men det kan vara bra att inte endast läsa böcker på det sättet. Dels för fantasins skull, det kan vara bra att få alla stegen på vägen och inte bara försöka hänga med i händelserna.

Hmm, förstår ni vad jag menar?

Annons:
MimmieM
6/27/09, 3:35 PM
#7

Jag tycker det är jobbigt också av den anledningen att högläsningen tar så mycket längre tid. De läser så långsamt och de använder konst pauser. Sedan är det vissa saker som framkommer tydligare i text än i tal, kommatecken, frågetecken och hur de är placerade. Och om det är ett spännande avsnitt i boken så tenderar jag att läsa ännu snabbare eftersom det är så spännande. Jag har aldrig fått den känslan när jag lyssnar på ljubok. Det blir liksom inte "min" upplevelse.

Carpe Diem

Sovgott
6/28/09, 9:02 PM
#8

Nej, jag föredrar att läsa själv.

huskatt08
6/28/09, 10:47 PM
#9

Intressant att höra era olika åsiker ang ljudböcker.

Vet att många som pendlar till o från jobb lyssnar på ljudböcker….min son som är yrkeschaufför lyssnar alltid i bilen.

Men själv lyssnar jag aldrig när jag kör….då kan jag inte koncentrera mig helt på varken boken eller körningen Obestämd

filifjonk
6/28/09, 11:45 PM
#10

jag håller nog med #6; jag älskar ljudböcker lika mycket som de "tysta".

Det är superpraktiskt när man städar, eller bakar, eller har någonting annat att göra som tar en hel del förutom hörseln i anspråk.

Dock är det ju otroligt viktigt att uppläsaren är bra, är han, hon, den av sviktande kvalitet, så har det tyvärr en mycket dålig effekt på upplevelsen.

Upp till toppen
Annons: