Annons:
Etikettövrigt
Läst 4079 ggr
filifjonk
6/14/09, 4:01 PM

Bok som du är ensam om att gilla/ogilla.

Med all sannolikhet kommer du inte att vara helt ensam om att gilla/ogilla just den boken.. men ibland kan det kännas så.

I mitt fall så känns det som att jag är ensam om att ogilla följande:

  • "Vinterviken"
  • "mina drömmars stad" och annat skrivet av Per Anders Fogelström… inte för att språket skulle vara dåligt eller så… jag har bara otroligt svårt för den typen av diskbänksrealistisk-stadsskildring.
  • "Harry Potter"
  • ..jag kan inte med genren "chick-lit" och tillhörande böcker. Det skär sig helt enkelt mellan oss.

…jag kan inte komma på ngt just nu som jag känner mig ensam om att gilla.

Nu är det er tur! Glad

Annons:
Effie
6/14/09, 4:33 PM
#1

Ska fundera på frågan…så där på rak arm kommer jag på

Jag gillar inte

  • Grottbjörnens folk; hela serien

  • Liza Marklund

  • Dan Brown

  • Johanna Hildebrandts böcker om Valhall

  • hårdkokta amerikanska deckare

Inte för att jag är ensam om det, men mycket är populärt.

Chick-lit? Inte min grej.

Det finns säkert sådant jag är ganska ensam om att gilla; undrar hur många som känner sig lockade av "Vid brasan med Horatius"? Typ.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Link-
6/15/09, 1:01 AM
#2

Gillar inte heller Harry Potter! Började med 1an men kom aldrig igenom den.. Tråkig barnbok. *hukar mig för hugg och slag*

Missanpassad
6/15/09, 5:49 PM
#3

Gillar inte:

Tidskrigarna I och II av Mikael Kvist
Flummigare böcker får man leta efter.

Maria
6/15/09, 8:22 PM
#4

Stieg Larssons Millenieserie känner jag mig ganska ensam om att ogilla. OK underhållningsvärde men jag kan inte förstå att de blivit så stora.

Sedan har vi det där med Astrid Lindgren som jag tidigare någon gång skrivit om. Hon är bra som författare men har skapat en del osmakliga karaktärer tycker jag. Jag avskyr Karlsson på taket, Pippi Långstrump Lotta på Bråkmakargatan, Madicken med flera men så finns det några godingar som Saltkråkan, Emil, Mio min Mio. Bröderna Lejonhjärta med flera.

Skulle säga att jag gillar ca. hälften av hennes produktion.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lagerquist
6/15/09, 10:41 PM
#5

Håller med er om Mina drömmars stad och Grottbjörnens folk. Sen är jag vad jag vet rätt ensam om att ogilla Catcher In the Rye samt Svindlande Höjder.


Halvdansken
6/16/09, 11:11 AM
#6

Små citroner gula var gräslig. Men det verkade jag vara ganska ensam om att tycka.

Grottbjörnens folk gillade inte jag heller, och Dan Brown har kul ideer, men kan inte skriva. Samma sak med Leif GW.

Däremot älskar jag Fogelström!Skrattande

Min man försökte med Harry Potter men gav upp.

Chick Lit har jag inte läst så mycket, jag kämpade mig igenom Sushi för nybörjare, det räckte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
filifjonk
6/16/09, 12:35 PM
#7

#6 haha, känner igen det där.

jag försökte en gång  med "mossvikenfruar", för att ha lite reasearch kring ett arbete jag gjorde om tantsnusk och hur tantsnuskgenren och chick-lit förhåller sig till varandra.  Jag klarade inte mer än några sidor…  Det slutade med att jag fick grov skumma mig igenom boken och läsa lite här och lite där..

PS.

Jag kom på en bok som jag inte känner någon annan som gillar (tyvärr): Eric Schlossers:"snabbmatslandet/fastfood nation".

hus-musen
6/18/09, 6:32 PM
#8

Kan komma på en massa saker jag inte gillar faktiskt, men jag kortar ner de.

  • harry potter… vilket dravel!
  • dan brown.. önskar författaren kliver ner på jorden och lär sig skriva..
  • Skildringar om krig, den sortens som glorifierar krig avskyr jag.
  • Författare som leif gw persson, harry martinsson, han som skrev utvandrarna och en hel del andra av våra svenska gamla författare är så tråkiga. Visst finns det guldkorn, men inte många.

Qui dormit, non peccat

 


peaches
6/18/09, 9:55 PM
#9

Jag gillar absolut inte Håkan Nesser

LenaR
6/20/09, 10:33 PM
#10

Någon annan som älskar Foucaults pendel?

Den, och allt annat av Umberto Eco, har jag försökt sälja in till flera runt omkring mig, men ingen gillar den. Själv har jag läst den… Ja, inte 10 gånger, färre än så.

Nu senast läste jag trilogin om Dexter, och det var bara skräp. Köp dvd:n istället!

(Jag tyckte Små citroner gula var riktigt trevlig!! Tyst)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

peaches
6/21/09, 12:44 PM
#11

#10 Dexter är ju såå bra! :P haha

tirpen
6/23/09, 12:39 AM
#12

Jag tål inte något som Jan Guillou har skrivit, make till tristare, mer trögläst dravel får man leta efter.

Robert Jordans Wheel of Time (eller Sagan om Drakens Återkomst enligt någon pårökt svensk översättare) tycker jag också är fruktansvärt överskattad.

Sen tror jag att jag är den enda jag känner som gillar G.K. Chestertons bok Mannen som var Torsdag så mycket som jag gör.

Filosofia
6/24/09, 7:58 PM
#13

Jag gillar inte deckare eller chick-lit. Känns som att jag är helt ensam om att rent av avsky deckare (särskilt svenska sådana).

Annons:
Mysan59
6/24/09, 10:12 PM
#14

Jag gillar inte Arn-böcker med Jan Guillou. Snacka om uppstyltat och trögläst.

Callisto
6/28/09, 2:49 AM
#15

#6 #8 Har försökt förklara att Dan Brown är en värdelös författare för min omgivning i många år men ändå verkar alla så förtjusta i hans verk.

nimh
7/5/09, 3:23 PM
#16

#7 Jag gillar Snabbmatslandet! Den har jag läst flera gånger och blir lika upprörd varje gång… Har du sett filmen?

Jag gillar inte heller Dan Brown, Da Vinci-koden är helt ok handlingsmässigt men karln kan ju inte skriva för fem öre. Sagan om Drakens återkomst läste jag ca 50 sidor i och gav sedan upp… och jag plågade mig igenom halva Sushi för nybörjare innan jag slutligen höll på att slänga boken i väggen i ett anfall av ilska. Chick lit är verkligen inte min grej, och Marian Keyes är värre än de flesta. Jag har däremot läst en bok av Jane Green (I dina kläder) som var helt ok.

Svenska deckare är också ett big no-no, men jag läser amerikanska och brittiska deckare med förtjusning. Undantaget från övriga svenska deckare är Maria Lang, som jag älskar.

ceolas
7/5/09, 10:49 PM
#17

Jag gillar inte böcker av systrarna Brontë eller böckerna om Sherlock Holmes.

filifjonk
7/8/09, 2:06 PM
#18

#16 Vad roligt att du också gillar den! :D  Jag hade en liten kampanj efter att jag hade läst den då jag började ge bort den till folk ( som aldrig läste den.. tyvärr) förbaskat bra bok.

Ja, jag har filmen på DVD, men… den är ju tyvärr inte ens i närheten av att vara så bra som boken… enligt mig, iallafall.

Jalking
7/8/09, 8:07 PM
#19

Patient 67 av Dennis Lehane var en sån där bok som "alla" skulle läsa för några år sen för den var sååå bra. Jag läste och läste… I nästa kapitel blir den nog bättre… Läste ut hela och kunde bara konstatera att jag aldrig har läst något sämre, varken tidigare eller senare.

JossefinD
7/14/09, 8:21 PM
#20

Midvinterblod av Måns Kallentoft tycker jag hur hemsk som helt! Läste tre sidor sen orkade jag inte med hans sätt att skriva Skrikandes

Annons:
Upp till toppen
Annons: