Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1911 ggr
parsley
2009-06-09 13:33

Borde skaffa ny hobby? Halv - OT

Håller på att flytta och flytta om i min bokhylla och jisses vad mycket böcker jag har. Inte en enda bok är överflödig heller, för då hade jag inte behållit den. Trots detta så känns det som om jag borde skaffa en ny hobby, minimalism eller nåt.  Tänk ett tomt vardagsrum, några stilfulla möbler och ett endaste väggord som dekoration: Att läsa är nödvändigt. Flört

Innerst inne drömmer jag om ett helt rum med inbyggda bokhyllor, Billybaserat "fejk" förstås. Tänk er bokhyllor runt hela rummet.

Ska jag måla om vardagsrummet när jag ändå håller på? Det är inget fel på tapeterna, men inget rätt heller. De är bara neutrala och dystra. Gillar målade väggar bättre än tapetserade.

Annons:
hus-musen
2009-06-09 23:32
#1

ja varför inte:) tror du att du kommer att trivas så go for it! Du kan ju alltid ändra tillbaka annars=)

Qui dormit, non peccat

 


Halvdansken
2009-06-10 16:40
#2

Det finns inget som är så snyggt som böcker. Vi har en 25-30 löpmeter i vårt vardagsrum. Det var två boksamlare som flyttade samman. Tack o lov att Billy finns!!

Måla du. Det hjälper alltid på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pirjo
2009-06-11 12:30
#3

Ett tips är väggfasta hyllor - det får faktiskt plats med betydligt fler hyllor i ett rum, det går att sätta upp hyllor lite varstans och hyllorna ryummer också mer än en vanlig bokhylla.

EmmaJorunn
2009-06-11 13:44
#4

Du kan alltid måla en fondvägg (heter det så?)!

[Vargnatt]
2009-06-11 15:25
#5

Tänk att ha ett eget bibliotek i sitt hus, ni vet i Skönheten och Odjuret stil, jag hade älskat det Skrattande

Effie
2009-06-11 22:50
#6

Minimalism som hobby? "Att läsa är nödvändigt"? Var hade du tänkt dig böckerna som är nödvändiga att läsa? Under sängen? I frysen? Kamouflerade som soffbord? (har man det i ett minimalistiskt vardagsrum???) Hos grannen? Glad

Skämt åsido; det där med att ha ett rum fyllt med böcker tycker jag låter mysigt. Och tre-fyra meter i takhöjd, så man har en liten gång längs väggarna en bit upp, och en spiraltrappa upp till den. Och helst bokhyllor i flera lager, som i franska bokhandlar, och så en mysig läshörna någonstans…

Som det är nu får jag nöja mig med några Billy…

Måla om? Visst! Varför ska man ha tråkiga väggar, om man kan göra något åt dem?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
parsley
2009-06-12 13:31
#7

# 6 Oskyldig Minimalism är nog inte min grej.

Tror inte att jag kan ändra tillbaka till beige tapet som fyllt två-siffrigt, om jag skulle ångra mig.  Men ovolins äggoljetempera kan nog bli fint det med. Vitt eller rokokogrönt? Eller fondvägg med schabloner som föreställer 1700-talet? OK, jag vet jag är totalt otrendig, men smak för gammalt och antikt har jag haft i rätt många år och kommer förmodligen att behålla framöver också.

Effie
2009-06-12 13:43
#8

Jag har också en viss fäbless för sjuttonhundratalet, så jag tycker det låter mysigt…och inte målar du för att Sköna Hem ska komma på besök och göra reportage! Fast man vet ju aldrig; du kanske startar en ny trend…Oskyldig

Svårt att komma med råd utan att veta vad rokokogrönt är för en färg (men det låter fint), och utan att veta hur rummet ser ut, och inte är jag inredningsarkitekt heller… Men jag misstänker att du redan har funderat över vad som kan passa, och vad du känner för, så kör! Blir det alltför eländigt fel får du väl köpa en burk vit färg och måla över. Så är det åtminstone vitt i stället för beige.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Callisto
2009-06-19 20:22
#9

#6 det där med böcker kamoflerade som soffbord låter inte helt fel. Finns ju mängder av soffbord med hyllor för böcker under, varför inte bara bygga med böcker från början och sedan lägga på en bordsskiva låter som ett billigt alternativTungan ute. Kan förstås bli väldigt svårt att städa

Filosofia
2009-06-23 13:45
#10

Ett hem är inte komplett utan böcker. Tycker att det är bra att den minimalistiska katalogstilen som varit inne i några år håller på att bli omodern nu. Böckerna ger hemmet en intellektuell prägel och visar på de inneboendes personligheter. Dessutom utgör de en himla snygg inredningsdetalj! Tänk om man hade råd med att sätta upp String-bokhyllor i ett helt rum. Eller tänk om man hade ett bibliotek med böcker från golv till tak, en brinnande brasa i öppna spisen/kakelugnen och mysiga karmfåtöljer att krypa upp i. :)

Upp till toppen
Annons: