Annons:
Etikettboktips
Läst 3488 ggr
Zabbio
2009-05-28 00:57

Hur vet man vad man ska läsa?

Hejhej :)

Jag läste väldigt mycket när jag var mindre, men sen har det..försvunnit. Tror den sista lilla gnistan kvävdes när jag gav mig på att läsa Anne Rices vampyr krönika - på engelska - när läs-intensiteten redan börjat falna… Inne på tredje boken dog den sista glöden och efer det har det bara blivit Kalle Ankas pocket, serietidningar, några få, korta berättelser och en och annan nostalgisk hästflicks bok. :3. Jag har helt enkelt inte haft riktig lust att läsa, har gått på biblioteket utan att hitta något som fångat intresset och inte riktigt haft tid över, eller tyckt mig ha tid över.

Nu efter några år började jag läsa Hästarnas Dal (Jean Auel), började bläddra lite i den när jag städade bland gamla böcker; jag läste nog hela serien 7-8 gånger när jag var runt 10-12 år, eller de böcker som kommit ut då. Väldigt få böcker jag klarar att läsa om, så jag tycker väl att den är bra och lagom lättläst, gissar jag.

Annars har jag läst mest fantasy, några mycket lättlästa böcker av olika karaktär för att 'komma igång'' osv.. Diana Gabaldsons böcker har jag läst, tror jagläste ut den sista innan jag lånade ut dem. Annars är hennes och Auels böcker lite för..romantiska.. för min smak. Men jag gillar tidsresor/tidsåldrar, lite övernaturligt, magi, djur, ''trovärdigt'' om inte helt historiskt korrekt (ja..undantag finns väl..).. och lite annat. Varulvar och sånt i nutidssammanhang brukar vara kul.. svårt att sammanfatta sådär. Just nu inget som är för tungt, som nån fantasy serie på 38 böcker och extremt högtravande språk, sånt orkar jag bara när jag är ine i en intensiv läsperiod, men inte heller något alltför lättläst..

Men jag hittar inget som lockar… Va gör ni när ni inte vet vad ni ska läsa för något men känner att ni vill läsa ändå? :/

Om ni har några tips som ni tror kan vara intressanta för mig så skriv dem gärna! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
andreas0
2009-05-28 04:52
#1

Jag vet inte vad vad du har för smak eller om du gillar science fiction, men Dune av Frank Herbert är en som är lite halvtung och har en gripande handling. Visserligen har den flera uppföljare, men uppföljarna är fristående, så man behöver inte läsa dom alls, man kan bara läsa första boken och lämna det där.

Om du är ute efter lite mer åt fantasy-hållet så har Susan Cooper skrivet en fantasy-bokserie på 5 böcker som kallas för "The dark is rising". Böckerna är inte så tunga eftersom böckerna egentligen är riktade mot ungdomar snarare än vuxna, men böckerna är välskriva och har en gripande handling, så det kanske är något som passar dig just nu. Och det är ju inga barnböcker precis heller. Böckerna utspelar sig i en värld där dom flesta är omedvetna om den övernaturliga sidan av världen, det är bara ett par få som känner till hur det egentligen ligger till. Och av din beskrivning så verkar du gilla sådant. Böckerna finns även på svenska om du inte vill läsa på engelska.

Om du vill ha något lite mer deckaraktigt så är ju böckerna om sherlock holmes en klassiker. Dom kan man dessutom läsa gratis på nätet.

Varför inte ett par lite äldre klassiker? Dom böckerna som är så bra att folk läser dom många år efter deras publiceringsdatum brukar vara så bra skrivna att dom fångar intresset.

Annars så finns det en sak som alltid fungerar när det gäller att komma igång med läsning, och det är att gå tillbaka och läsa om ett par av dina favoritböcker som du inte har läst på ett par år.

Ett annat sätt är att helt enkelt gå in på biblioteket, gå till hyllorna med skönlitteratur, välja ut en boktitel som är interessant och sätta sig ner och läsa. Verkar den tråkig efter ett par kapitel så sätt tillbaka den och ta en annan istället. På det sättet kan man hitta många interessanta böcker som man aldrig hade hittat annars eftersom dom är okända.

Zabbio
2009-05-28 13:45
#2

Finns de böckerna på svenska? Orkar inte riktigt engelska just nu heller, det läser jag så mycket på datorn :P Ah, såg att det fanns de.. ska se om jag kan hita dem.. Namnet känns bekant, kan ha läst dem men vet inte säkert..

Njae.. deckare är inte min stil :P

Vad finns det egentligen för ''äldre klassiker''? Kan inte komma på en enda nu :O Fast att jag läst några stycken. Jo just det, tolkiens, men dom är inte bra på svenska och långtråkiga på engelska.. xD hm.. anda klassiker..?

Jo, båa de tipsen har jag provat.. eller, jag håller ju inte på och läser ett par kapitel på iblioteket, men ppnar och läser lite grann för att se om språket känns rätt…

Tack för tipsen, ska kolla upp de böckerna :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2009-05-29 12:21
#3

Prova med Harry Potter, eller Ringen om du gillar fantasy-aktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2009-05-29 14:23
#4

#3 Redan läst dem på både svenska och engelska för enmassa år sen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2009-05-29 14:53
#5

Så läs dem igen!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2009-05-29 15:22
#6

Trilogin om Härskarringen kan man läsa många gånger. Det gör inget att man läst dem tidigare, eftersom man upplever böckerna på olika sätt beroende på hur gammal man är. Bilbo är mer lättläst än Trilogin om Härskarringen. Härskarringen kom ut i nyöversättning för ett par år sedan. Den nya översättningen ska vara lättare att läsa än den gamla, som har ett mer ålderdomligt språk. Jag tycker handlingen framgår tydligare i nyöversättningen, men saknar en av högtidligheten i en del partier där någon av huvudpersonerna talar, t ex utanför Mordor eller Rohans portar.

Ta en titt i lästrådarna på litteratur iFokus och se om du hittar något där. Det finns ett par stycken, jag har en av dem.

Annons:
Zabbio
2009-05-29 17:17
#7

#5 Ehm..nej? Jag kan inte läsa om böcker… Blir tråkigt och jag tröttnar. :)

#6 Uhm.. nej.. ärligt talat var sagan om ringen böckerna de mest långtråkiga, sämst skrivna böckerna jag tvingat mig igenom.. de var något bättre på engelska (tvingade mig att läsa dem på engelska eftersom en så pass känd bok inte kan vara så dålig..) men inte mycket. -inte för att språket var ålderdomligt, sån't har jag inga problem med.. men.. de var så trista.

Ja, det är ju bara min åsikt, mn jag tänker inte läsa dem igen. Gillar histoien och filmerna, men klarar bara inte böckerna.

Jo, ska kolla igenom trådarna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2009-05-29 17:22
#8

Dåligt skrivna kan jag väl knappast hålla med om, att man sen inte gillar dem är en annan sak.

Vill du läsa en verkligt dåligt skriven bok som jämförelse, så ta vad som helst av Dan Brown. Historierna är kul, men språket och karaktärerna är usla.

Henning Mankells deckare är bra och lättlästa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zabbio
2009-05-29 17:39
#9

#8 Jag tycker inte att de är bra skrivna, det är väl upp till mig att bedömma vad jag tycker?

Gillar som sagt inte deckare.

Tack för tipsen annars.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
2009-05-29 17:59
#10

Ok, då har jag nog inga ideer till dig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2009-05-29 21:00
#11

Har du läst Ajvide - Hanteringen av odöda och Låt den rätte komma in

Sehvrin
2009-05-30 00:24
#12

Om du gillar lättsmält fantasy kan jag rekommendera David Eddings, särskilt Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea. De är riktigt underhållande (fast prologerna brukar vara lite sega, men det är ju bara en pyttedel av varje bok).

Om du inte hittar några böcker du fastnar för kanske du kan testa att läsa serier för att komma igång? Nu menar jag inte serier som tex Kalle Anka eller ens X-men/spiderman osv. Utan serier som Sandman, Lucifer, Hellblazer, Watchmen, Maus (varning på denna dock, den ska vara riktigt tung) mfl. (Kan ge fler serietips om det skulle behövas Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
2009-05-30 14:25
#13

#11 Hört talas om men inte fastnat för.. kan ju prova att läsa lite i den/de och se :)

#12 Usch, inte Eddings! :P Har läst en bok, mitt i en serie och tyckte visserligen att den var bra, men när jag försökte läsa samma serie från början, och sen en annan serie (vet inte hur många böcker han skrivit) så tog det emot rejält, kändes inte alls bra.. Jag har nog lyckats förstöra hans böcker fr mig..

Har läst lite serier men det triggar inte igång läslusten så.. :/ Annars gillar jag att slappna av med lite serier :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Sehvrin
2009-05-31 01:36
#14

#13 Ok, ska se om jag kan luska ut nåt annat tips då. Kan förstå folk som inte gillar Eddings då han skriver väldigt simpelt och med mycket klichéer.

Neil Gaiman har skrivit mycket bra, enligt mig. Han skriver nutidsfantasy och en del böcker (och serier) med sagoton. Ett par av hans böcker har blivit filmatiserade (Neverwhere (där han iofs skrev manuset innan boken), Stardust och Coraline) Av de böcker han skrivit så skulle jag nog rekommendera:

*Stardust (Stjärnstoft) som är fantasy så som fantasy var innan Tolkien och den har mycket sagoton 

*Anansi Boys (verkar tyvärr inte finnas på svenska) som utspelar sig i nutid och handlar om "Fat Charlie" och vad som hände efter att hans far, som råkade vara en afrikansk gud, dog.

*Goda Omen (skriven med Terry Pratchett) Detta är mer en Pratchett-bok än en Gaiman-bok, men den är fortfarande väldigt bra och full med humor. Den utspelar sig också i nutid (typ, nutid när boken skrevs, i alla fall) och handlar om när Antikrist kom till jorden och hur en ängel och en demon bestämde sig för att rädda världen från undergång eftersom det var ett rätt trevligt ställe att leva i.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
2009-05-31 01:48
#15

Hm.. tror ag läst Goda Omen..

Tack för alla tips :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: