Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 5884 ggr
chaiel
2009-06-02 21:22

Kriminalromaner, vilka är bäst?

Jag verkligen älskar att läsa. Jag läser princip hela tiden som jag är ledig. Men för att kunna läsa så måste jag ha en bok. Och boken ska vara spännande, rolig eller intressant för att jag ska orka läsa vidare. Men jag har kommit in i en period då jag inte orkar läsa. Jag hittar diverse böcker som verkar bra, men som jag knappt hinner läsa ett kapitel på innan jag lägger undan den. Tror jag börjar bli lite kräsen… men jag vill jätte gärna ha tips på extremt bra kriminalromaner eftersom det är en nyupptäck genre från min sida (A) Skulle vara jätte bra om någon kunde tipsa om författare/serie/bok. Jag vill verkligen läsa, men jag vet inte vad jag ska läsa =/

Annons:
Maria
2009-06-03 17:44
#1

Sven Westerberg skriver kluriga, spännande kriminalromaner. Jag bara älskar dessa…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2009-06-03 17:57
#2

Sjöwall Wahlöös böcker om Martin Beck är ju klassiker och ligger till grund för alla svenska deckare. Tycker jag i alla fall.

Henning Mankell är bra.

Gillar du att läsa på engelska så läs allt av Robert B. Parker, hans böcker som handlar om Spenser är bra. Fantastiskt språk.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

majvi
2009-06-03 18:40
#3

Är man intresserad av det slutna rummets mysterium ska man läsa John Dickson Carr alias Carter Dickson.Man kanske behöver läsa mer än nåt kapitel för att komma in i böckerna men sen måste man bara veta hur mordet kunde gå till.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

chaiel
2009-06-03 19:41
#4

# 1, #2, #3, Tack ! Ska ta och leta upp böcker så fort som möjligt från dessa! =D

Pirjo
2009-06-03 20:21
#5

Jag bara älskar Jonathan Kellerman, så jag rekommenderar hans böcker. Även böcker skrivna av hans hustru Fay Kellerman tycker jag är bra. Jonathan Kellerman är barnpsykolog och många av hans böcker grundar sig på det.

Maria
2009-06-03 20:32
#6

#5 Spännande. Har aldrig hört talas om  honom…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
chaiel
2009-06-03 21:29
#7

#5 Låter väldigt spännande! Jag är ny bland kriminalromanerna, har hört talas om vissa författare, men det är ju roligare med lite nya och okända ^^

vimes
2009-06-03 23:20
#8

Läser inte speciellt mycket kriminalromaner. Och nästan aldrig svenska.

En kriminalserie som jag dock varit rätt "glad i" är Michael Conellys Harry Bosch-serie. Hårdkokt, L.A., o.s.v. Inget märkvärdigt egentligen, men goda hantverk. Det tidiga böckerna är bäst. Boken Svart eko är klockren.

Pirjo
2009-06-04 04:32
#9

#8 Harry Bosch är en av mina favoriter också, som kartaktär är han så genomtänkt och inte så "perfekt" som en del detektiver brukar vara.

#6 och #7 Jag älskar krimnalromaner och Kellerman (både herr och fru) har varit mina favoriter under en längre tid. Karaktärerna i böckerna är så annorlunda mot vad man brukar stöta på, t ex Milo Sturgis, den homosexuella, lönnfeta polisen i Jonathans böcker är bara så underbar.

Och som en sann kriminalfantast så ska det ju vara så mycket hemskheter som möjligt och här bluir det ju också i samband med en del psykologiska avarter och vad kan vara bättre än det…

parsley
2009-06-05 11:45
#10

Jag har en del i min boktråd här på iFokus. Här kommer några snabbtips (smaken är som baken)

Stephen Booth (Peak district - UK) och Mons Kallentoft (Linköping, Sverige) är två av mina favoriter.

Henning Mankell om du inte läst honom redan.

EmmaJorunn
2009-06-08 11:22
#11

Det enda jag kan läsa i kriminalromanväg utan att tröttna är Agatha Christie, så hon är mitt tips!

Upp till toppen
Annons: