Annons:
Etikettövrigt
Läst 2420 ggr
nyappy1
5/29/09, 1:24 PM

Lasse Åberg??

Hej ^^

Jag har en fråga. Vi sak skriva om en kostnär i skolan och jag skriver om lasse åberg. Men jag vet inte vilken -ism han tillhör. E det någon som vet?

Vilken är även hans mest kända verk??

Skulle vara tacksam om ni svarade så snabbt som möjligt. Har inte mycket tid på mig.

//Sandra ^^

Annons:
parsley
5/29/09, 3:42 PM
#1

Googla på honom.

Jag vet inte om han tillhör någon speciell -ism. Alla konstnärer gör inte det. Det finns en del konstnärer, som förväntas ingå i allmänbildningen, som tillhör -ismer, det är sant. Dalí är t ex surrealist, Van Gogh mfl sena 1800-talskonstnärer är impressionister. Andra som t ex Sigrid Hjertén anses vara modernist. Men det finns även konstriktiningar som inte slutar på -ism, t ex Düsseldorfskolan, som målade bruna tavlor med historiska motiv i mitten av 1800-talet och den engelska konstnärsgruppen pre-rafaeliterna.

Lasse Åberg är ju verksam inom flera olika genrer, film, musik och konst. Vilket som är hans mest kända konstnärliga verk är svårt att säga. Jag vet inte om någon tavla anses viktigare än någon annan.  De motiv som är mest kända är ju hans Disneyinfluerade bilder. Mest kända filmen är förmodligen Sällskapsresan 1.

Är han portmodernist? http://sv.wikipedia.org/wiki/Postmodernism

Upp till toppen
Annons: