Annons:
Etikettboktips
Läst 1945 ggr
EmmaJorunn
4/22/09, 9:18 PM

Vilka böcker måste jag ha läst innan 20?

Vilka böcker tycker ni att jag borde ha läst innan jag fyller 20? Det är om cirka ett och ett halvt år.

Det vore roligt med lite tips, för just nu går jag bara längst hyllorna på biblioteket och spånar. Alla man läser på det sättet är inte så väldigt bra.

Så tipsa på!

Annons:
Effie
4/23/09, 9:17 AM
#1

Några klassiker är väl aldrig fel. Jag ska fundera. Men du har väl inte tänkt sluta läsa när du blir 20? Flört


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sofiian
4/23/09, 3:04 PM
#2

Min absoluta favoritbok är Borta med vinden.. den tycker jag att du absolut ska läsa om du har tiden (den är ju otroligt lång)

EmmaJorunn
4/24/09, 2:50 PM
#3

Självklart ska jag inte sluta läsa, men jag vill inte bli för gammal för vissa böcker.

majvi
4/24/09, 3:57 PM
#4

För en del ungdomsböcker blir man aldrig för gammal.

Men då menar jag inte t.ex Kittyböckerna ,fast dom är man  för gammal för när man är 18 också.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lavine
4/25/09, 12:06 AM
#5

Jag tänkte i går att det är omöjligt för mig att svara på. Men nu kom jag på en bok: Den hemliga historien av Donna Tartt. Jag var själv 38 när jag läste den och tänkte att om jag hade varit yngre hade den säkert hamnat på någon slags favoritlista.

Men såklart beror det också på vad man gillar/vill läsa för slags böcker.

EmmaJorunn
4/25/09, 1:40 AM
#6

Bra! den ska jag skriva upp.

Annons:
MimmieM
4/25/09, 11:47 PM
#7

Hela twilight saga- serien kanske :) fast jag är 23 och uppskattar den lika mycket ändå!

Carpe Diem

Effie
4/26/09, 12:18 AM
#8

Bra böcker håller väl även om man råkar ha fyllt 20…möjligen läser man dem på ett annat sätt senare i livet (jag brukar läsa om böcker för att se vad jag tycker nu, och det är inte samma böcker)

Vad läste jag i tonåren? förutom en hel del skräp… Dostojevskij gillade jag; idag klarar jag inte att läsa honom. Flera andra ryska klassiker. Pär Lagerkvist tyckte jag om. Jack London läste jag. Väinö Linna. Karin Boye. Eyvind Johnsson. Wodehouse. James Herriot. Tora Dahl. Bo Baldersson. Jag Claudius av Robert Graves. Troligen också Sinuhe egyptiern av Mika Waltari. Den långa flykten av Richard Adams, och andra böcker han skrivit - Shardik, Pesthundarna, Maia etc. Många av Pearl Bucks böcker om Kina. Ingen dans på rosor, av Hannah Green. Sagan om Ringen, och Bilbo. Några franska författare (förutom Asterix)? - inte vad jag minns.Tyska? Minns inga heller. Och så är det säkert  någon miljon andra böcker  Glad som jag nu inte minns.

Ska jag rekommendera dig att läsa dessa? Nej, jag rekommenderar inte till människor vars smak jag inte känner till; det funkar inte.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
4/26/09, 9:22 PM
#9

Cora Sandels självbiografiska böcker om Alberte, tror det är 3 stycken, läste jag som vuxen. Tror att jag skulle uppskattat dem mer när om jag läst dem som yngre. Å andra sidan är jag inte säker på att jag uppskattat Kranes Konditori lika mycket som tonåring som jag gör nu.

Sylvia Plath- Glaskupan som handlar om hennes depression, självmordsförsök och vistelse på mentalsjukhus i 1950-talets USA.

Karin Boye och Edith Södergran, tycker jag att du ska försöka klämma in innnan 20-årsdagen. 

Några franska klassiker är t ex Emile Zolas roman Therese Raquin och Flauberts roman Madame Bovary. Har du ont om tid så tror jag att du kan vänta tills du är 20+ innan du läser dem.

Trilogin om härskarringen + Bilbo läste jag första gången som 11-åring och jag har läst om dem ett antal gånger sedan dess. Man upplever böckerna, språket, figurerna och händelserna på olika sätt beroende på hur gammal man är, så har du inte läst dem än, så gör det. 

Tror även att Hjalmar Söderbergs böcker "Den allvarsamma leken" och "Doktor Glas" kan upplevas olika beroende på vilken ålder man är i, så läs gärna dem också.

Möjligen ska du ta och läsa Jonas Gardells självbiografiska böcker, En komikers uppväxt, ett UFO gör entré och Jenny också. Tror att man kan uppleva dem olika pga ålder.

Agnes von Krusenstierna kanske? Tony-sviten 3 böcker,  Fröknarna von Pahlen 7 böcker, Fattigadel 4 böcker. Gammaldags språk, sinnessjukdom och diverse sexuella aktiviteter.

Upp till toppen
Annons: