Annons:
Etikettövrigt
Läst 18224 ggr
andreas0
2009-04-24 16:51

Hur snabbt läser du?

Jag har suttit och funderat över med vilken hastighet man läser. Jag har märkt att jag läser snabbare än dom flesta andra i min omgivning, men å andra sidan så är det inte så många andra i min omgivning som läser mycket böcker, så det hade varit interessantare att få jämföra med lite mer rutinerade läsare.

Därför undrar jag: Hur snabbt läser du? Hur många ord per minut? Då menar jag när ni läser skönlitteratur i er vanliga takt med full förståelse och tid över till att reflektera över vad som händer, inte vilken hastighet man har när man försöker läsa så snabbt som möjligt. Hastigheten man har när man läser som vanligt utan att tänka sig för helt enkelt. Så försök inte läsa extra snabbt när ni testar.

Så här testar man: Sätt en äggklocka på tio minuter, börja läsa i en spännande bok (det ska vara ett avsnitt ni inte har läst tidigare, boken du håller på med just nu är ett utmärkt alternativ). När dom tio minuterna har gått så räkna hur många sidor du han med. Sedan tar du en typisk sida och räknar hur många ord det är på sidan. Sedan multiplicerar du det med hur många sidor du han med, och delar med 10, så får du ungefärligt antal ord i minuten. Till exempel om man läser 15 sidor och det är 150 ord per sida så tar man (150*15)/10 vilket ger 225 ord per minut.

Jag återkommer med mitt eget resultat senare i eftermiddag, jag håller på och lagar mat och hinner inte testa mig själv förren efter jag har ätit, för maten är nästan klar.

Annons:
Halvdansken
2009-04-25 21:42
#1

Ca 1000 ord per minut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

andreas0
2009-04-25 21:54
#2

#1, Det var väldigt snabbt.

En genomsnittslig person läser väl kanske 250-300 ord per minut.

Även för dom som tränar snabbläsning så är det ovanligt att man kommer över ca 800 ord per minut, och den höga hastigheten är vad man använder när man vill skaffa sig översikt i facklitteratur, inte något man använder för hänga med i handlingen när man läser skönlitteratur.

Har du gått en kurs och lärt dig snabbläsning? Eller hur kommer det sig att du läser så snabbt?

Jag återkommer med mitt eget resultat inom ett par timmar, har inte hunnit mäta mig själv ännu.

Halvdansken
2009-04-25 23:19
#3

1000 ord är inte märkvärdigt snabbt, det har jag gjort sen gymnasietiden (30 år sen). Riktig snabbläsning tror jag ligger närmare 2000.

Jag började läsa när jag var 3 år så jag har väl haft lite tid att träna.  Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MimmieM
2009-04-25 23:54
#4

Vuxna personer läser vanligtvis med en hastighet av 200 till 300 ord i minuten (och en läsförståelse på 50 till 70 procent) och snittet ligger närmare 200. Duktiga läsare klarar 400 ord i minuten. En av 100 personer klarar över 800 ord i minuten och en av 1000 klarar hastigheter över 1000 ord per minut. Världsrekordet ligger på 3850 ord per minut med full läsförståelse.

Referens: Enkelriktat

Carpe Diem

andreas0
2009-04-26 02:49
#5

Nu har jag testat min egen läshastighet. Första testet gjorde jag genom att testa så som jag läste i vanliga fall när jag läser skönlitteratur, och då fick jag det till 242 ord per minut. Andra testet jag gjorde så försökte jag läsa så snabbt jag kunde medans jag fortfarande hade förståelse, och då fick jag 460, fast det var inte samma njutning i läsandet vid den hastigheten.

Jag är inte nöjd med den första siffran, men den andra var ju helt okej. Fast jag hade lite svårt att koncentrera mig eftersom jag är lite sömnig, då det är rätt sent nu. Jag ska göra om testet imorgon för att se om det påverkade något eller inte.

Jag ska nog slänga ihop ett enkelt datorprogram för att träna min läshastighet, och se om jag kan förbättra den. Ett som byter rad i en text efter en viss tid för att tvinga fram en specifik borde fungera bra, något likanande det här: http://www.spreeder.com/

Upp till toppen
Annons: