Annons:
Etikettövrigt
Läst 18746 ggr
mariva
2009-05-10 00:42

Klokt sagt om böcker

Jag älskar böcker, att ta del av andras tankar, känslor, ord, kunskaper och fantasier som är så praktiskt förpackade mellan pärmarna!

Jag läste någonstans några kloka ord av någon som jag tyvärr inte minns vem det var. Och jag vet inte om jag kommer ihåg exakt, men det var ungefär: När man köper böcker inbillar man sig att man också köper tid att läsa dem. Dessa ord stämde väldigt bra på mig!

Det skulle vara roligt om ni delar med er av annat klokt som sagts om böcker!

Annons:
mariva
2009-05-10 00:51
#1

Jag har själv två exempel:

"En klassiker är någonting som alla vill ha läst men ingen vill läsa." (Mark Twain)

"Låt dina bokskåp och bokhyllor vara din trädgård och din lekplats. Skörda frukterna som växer där, plocka rosorna, örterna och myrran." (Judah Ibn Tibbon)

Effie
2009-05-12 21:21
#2

Jag samlar på citat, och en del handlar om böcker. Det här är en favorit, som jag fått av en kollega:

En god bok förebygger skadliga tankar på nödvändigheten av att städa. Oskyldig

Det här är kanske lite mer seriöst:

The man who doesn't read good books has no advantage over the man who can't read them. (Mark Twain)

Det här är väl inte direkt om böcker, men ganska roligt ändå:

Man behöver inte ha läst Hesse för att vara intellektuell. Men det är bra om man vet att han inte åker slalom.

Och det här…kan väl diskuteras…

If you believe everything you read, better not read. (Japanese Proverb )


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

mariva
2009-05-13 02:06
#3

#2 Jag har några citatböcker, men tyvärr är det inte många som handlar om böcker. Det skulle vara roligt att få fler ur din samling!

Den första du skrev känner jag mig rätt träffad av! Skäms De andra är ju också tänkvärda.

Jag har ett bidrag till:

"Läser man länge så lär man sig någonting, eller glömmer sorgen, eller somnar - men man vinner alltid något." (Henryk Sienkiewicz)

Jag har läst Hesse… Skrattande

Effie
2009-05-21 16:00
#4

#3 Ja ditt citat var bra också, det ska jag spara.

Sedan fuskade jag, eftersom min citatsamling inte innehåller sådär jättemånga citat om just böcker, och googlade på "citat om böcker". Det går att hitta en hel del. Jag hittade t.ex, på livet.se .

"Det var en bok att slå ihjäl tiden med, för de som föredrar den död"  Ja, livet är nog för kort för att läsa dåliga böcker.

eller på scrappiz.se, bl.a.

"En bokälskare går aldrig till sängs ensam."

Det finns en bok som heter "Världens bästa citat om böcker". Nej jag har inte läst den, men ett citat därifrån är

När jag läser en bra bok för första gången då känner jag att jag har funnit en ny vän. (Goethe)

och det här hittade jag på Svenska retoriksällskapet

Ett hem utan böcker är en kropp utan själ. (Marcus Tullius Cicero)

Så nog finns det mycket klokt sagt om böcker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

mariva
2009-05-23 01:49
#5

Tack för dina nya fina bidrag! Det första var ju för kul! Skrattande

Och tack för länkarna. Ska kolla dem ordentligt när jag får mer tid.

parsley
2009-05-25 18:16
#6

http://www.youtube.com/watch?v=E0fxPQVfMiw

M A Numminen har skrivit en hel sång om vikten av att läsa och värdet av böcker. I just det här inslaget på Youtube sjunger han på svenska.

Annons:
ceolas
2009-08-03 12:03
#7

Jag fick boken Det bästa som sagts om böcker när jag tog studenten för några år sedan. Följande är hämtat ur den:

Böcker kan vara farliga. De allra bästa skulle sättas varningstexter på: "Den här kan förändra ditt liv". - Helen Exley

Jag är en del av allt det jag har läst. - John Kieran

En klassiker är en bok som aldrig upphör att säga det den har att säga - Italo Calvino

Det finns många fler fina och träffsäkra citat i boken och jag bläddrar ofta i den.

mariva
2009-08-03 22:57
#8

#7 Kloka ord allihop! Och tack för boktipset! Glad

Sovgott
2009-08-04 12:28
#9

En bok är en trädgård som man bär omkring i sin ficka.

Kinesiskt ordspråk

parsley
2009-08-18 18:16
#10

Ett liv utan böcker är som en barndom utan äventyr, en ungdom utan kärlek, en ålderdom utan fred.

_"Böcker ska blänka som solar

och gnistra som tomtebloss.

Medan vi läser böckerna

läser böckerna oss.

Kan böckerna läsa människor?

Det kan de förstås!

Hur skulle de annars veta

allting om oss?"

Av Lennart Hellsing.

_

parsley
2009-08-25 11:09
#11

Marcus Birro på Allsång på Skansen i somras:

Ungdomar: Läs Dan Andersson

MariaG
2009-08-25 23:49
#12

"Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet." - Cicero

"Läsning är för själen, vad gymnastik är för kroppen"

 "Ledighet utan läsning är som att dö och begravas levande." - Seneca d.y.

"Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig." - William Somerset Maugham

/ Maria. med-arbetare på Sommar

parsley
2010-11-05 16:43
#13

Leif GW Persson skriver så här i "Den döende detektiven"

"Läsa är sällan fel, sa Johansson, om en bok är dålig brukar du upptäcka det ganska snart och då är det papperskorgen som gäller. Om den är bra brukar den ge dig något att tänka på och är den riktigt bra kan du t o m bli en bättre människa av att läsa den."

Annons:
gun92884
2010-11-05 18:38
#14

Min favorit :0)

Outside of a dog, a book is a man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.
Groucho Marx

parsley
2010-12-06 19:07
#15

Strö granris vid min port Häng nyckeln på kroken Vem bad dig låna boken Lämna tillbaks den, fort Du fredens återställare Med klang och ryska smällare Du snö som föll i fjol Lägg granris på min stol Lägg granris på min stol

Cornelis Wreesvijk - Fredrik Åkares morgonpsalm

parsley
2011-01-05 17:35
#16

Försök att läsa Schopenhauer ute. Det är stort omöjligt.

Men Schopenhauer och vegetation passa tydligen inte ihop, åtminstone kunde jag, stackars barn, inte förena dem, och en blå fjäril som fladdrade runt i blomsterrabatten kom mig totalt att glömma att jag visst hade världens bittraste och skarpsinnigaste visdom i mitt knä.

Agnes von Krusenstjerna - Ninas Dagbok

rebz
2011-01-06 01:35
#17

Min favorit av alla citat jag läst på alla konstiga internetsidor (hittills) är ändå: Cicero - Ett hem utan böcker är en kropp utan själ.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Upp till toppen
Annons: