Annons:
Etikettövrigt
Läst 4121 ggr
Brullebro
2009-03-08 20:30

Bibeln

Är det någon annan som delar samma intresse som jag ? Jag gillar att läsa bibeln =) Man lär sig mkt .. Nån annan som oxå gör det ?

Annons:
Maggan71
2009-03-08 20:52
#1

Det händer, men ganska sällan.

För några år sedan använde jag dock bibeln ganska flitigt. Ofta när jag funderade på något, så slog jag upp bibeln på måfå - och nästan alltid hittade jag en tanke/några ord som hjälpte mig i rätt riktning! Bibeln är häftig! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Brullebro
2009-03-08 20:56
#2

#1 Ja =P Visst är den till nytta oxå ? Om man ibland har nån undring .. så kan man faktiskt hitta rätta svaren =P

hus-musen
2009-03-08 21:21
#3

Nee jag läser aldrig bibeln, står inget intressant alls..

Qui dormit, non peccat

 


Sara
2009-03-08 21:29
#4

Jag ser bibeln som en helt vanlig roman och nej, jag har inte läst den.

Sara

Brullebro
2009-03-08 21:40
#5

3,4# Vad tråkigt =( den är väldigt intressant när man läst om det som är intressant =)

Effie
2009-03-08 23:07
#6

Jag ser Bibeln som allmänbildning, och jag har läst nästan hela. Först hade jag två exemplar hemma (ärvda) - en på norska och en med frakturstil; jag vet inte vilken som var mest svårläst. Sedan kom den i pocket, och jag satt och läste på tåget på väg till och från jobbet (vilket retade en del bekanta). Och när jag hade kommit till Petrus brev, så kom den nya bibelöversättningen, och jag tappade bort mig helt i läsningen.

Får väl erkänna att det är många partier som jag skummat igenom. Mycket är segt. Och en del är vackert, och en del är intressant. Det som förvånade mig mest var Paulus - genom alla översättningar, och genom alla sekel, så märktes en personlighet. Honom skulle det ha varit spännande att träffa.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Brullebro
2009-03-09 13:59
#7

#6 Ja =) faktiskt.. Jag har inte läst hela bibeln då.. Men jag läser ofta .. Det är intressant att läsa den =) Jag har en pocket bibel och en SUPER stor =P Det tar ju lång lång tid att läsa bibeln eftersom den är typ 1660 sidor =S

Brullebro
2009-03-19 12:30
#8

*putt* (som alla andra gör ^_^)

elyse
2009-03-19 16:44
#9

Nej, jag äger en, men har inte läst den i ett stycke. Har den mest som uppslagsverk. Vissa delar kan man läsa på nätet. Men jag är intresserad av innehållet, eller snarare hur man snickrade ihop Bibeln. "Vad hände på vägen till Damaskus?" är en sådan bok jag tycker om. Också Marianne Fredrikssons "Evas bok" och "Kains bok".

Brullebro
2009-03-19 16:51
#10

Jo, det blir ju så för vissa.. Att man har den mer som ett "uppslagsverk" .. Ja det är ju ganska intressant =) Om hur många som liksom skrev bibeln =) Många tror ju att det är en "sagobok" och vissa tycker det ena och det andra.. Men jag tkr det är äkta fakta.. Sen är det jag tkr är mest intressnta.. I svenska kyrkan säger man att Jesus är Gud.. (tolka mej inte fel på nått sätt för alla får tycka/tro som de vill =) ) Men det står faktiskt i bibeln vem Gud är =) och det är inte Jesus. DET är vad jag tkr är intressant ;P

elyse
2009-03-19 16:56
#11

#10 Visst kan det som står i Bibeln vara sant, för de som skrev sina delar. Värdet på dessa sanningar minskas dock radikalt för mig när jag tänker på alla evangelium som inte fick vara med i Bibeln, t.ex. Tomas-evangeliet som hittades 1945. Det har Vatikanen förnekat, för skulle de acceptera skriften som sann så skulle det innebära att Bibeln inte är komplett. Att tro på Bibelns Gud och vad som står i Bibeln är helt skilda saker.

peaches
2009-03-19 17:17
#12

Är illa tvungen att läsa bibeln i kursen jag läser nu. Vissa delar kan jag väl se som intressanta, ser det dock mest som rapakalja.

Brullebro
2009-03-19 17:31
#13

#11 Jo.. Men tomas evangeliet har jag aldrig hört talas om..

Ja det är det ju. Men bibeln måste skrivits av nån som vet mer än en vanlig människa så allt kommer inte från människor utan Gud bad dem skriva ner det.. Om man har svenska kyrkans bibeln kan man kolla längst bak på ordet "herren" (som då är Gud)  så står det Jah , Jehova ..

Annons:
Mysan59
2009-03-19 22:21
#14

Jag har försökt, men förstår inte vad det står.

Ska kanske göra ett nytt försök… Oskyldig

Brullebro
2009-03-19 22:30
#15

#14 Vad menar du ?

elyse
2009-03-19 22:51
#16

#13 Då är du Jehovas Vittne? I så fall är väl allt bra för din del, du har hittat ditt sätt att tro. Jag tror också på en högre makt, vet ganska så precis hur jag ska få kontakt, men tror inte att vägen dit går att läsa sig till. Man hittar nya saker allt eftersom som antingen bekräftar eller falsifierar Bibelns innehåll. I hebreiskan skriver man inte ut vokaler. Deras, judarnas, Gud är också baserad på Bibeln och heter Jahve. För dem är det lika självklart som det för dig är att Gud är Jehova.

Här är en länk om Tomas-evangeliet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomasevangeliet 

Du vet, Bibeln sattes ihop i Vatikanen och man valde ut delar som bl.a. skulle stärka kyrkans roll för människorna. I Tomas-evangeliet står att läsa att människan själv kan få komtakt med Gud och vill man ha en stark kyrka så fungerar det inte att låta människorna tro så - då söker de sig inte till kyrkan. Det fanns säkert lärda män som kanske t.o.m hade kontakt med Gud, som skrev evangelium och brev. Men det betyder inte att dessa skrifter blev utvalda att vara med i Bibeln. Vem som verkligen skrev den bästa tolkningen kan vi idag inte veta. Vi kan inte veta exakt vad som ratades i framställningen av Bibeln. Det behöver inte rubba tron på Gud, men att överlåta allt till en slags novell-samling där höga präster valt ut det som passat dem kan inte vara bra för människans utveckling.

Brullebro
2009-03-19 23:09
#17

Jag är bara tretton.. Jag vet inte väldigt mkt, tycker det vart för invecklat.. =/

hus-musen
2009-03-19 23:14
#18

#17 nej då de är inte alls invecklat! Jav står för jahve inte jehovas men de måste väl dina föräldrar ha talat om för dig?

Bibeln är skriven av en massa karlar o sen har kyrkan valt ut texter som de tycker stämmer bäst för att manipulera folket att göra som de vill.

Qui dormit, non peccat

 


elyse
2009-03-19 23:19
#19

#17 Det du ska tänka på är källkritik när du läser något. Då kommer du att ligga långt före dina jämnåriga. Ställ alltid frågan varför du fått tillgång till den texten du läser. Är det för att författaren är populär? Vad är syftet med texten? Kan det finnas fler eller andra sätt att se på saken? Detta är speciellt viktigt när man läser historia. Har du hört "Vinnaren skriver alltid historien"? Man får sällan läsa ur t.ex. fattiga eller svaga människors synvinkel. Förr i tiden kunde dessa sällan skriva och kunde därför inte få sina liv och sina upplevelser dokumenterade ur sina egna perspektiv. Under tiden då Jesus levde var dagens Israel indelat i Judéen, Samarien och Galiléen. De som levde i Samarien var inte alls populära bland judéer och galiléer och levde enklare. Deras historia är inte alls lika väl dokumenterad som de som levde i Galiléen och Judéen. Kanske hade de också intressanta saker att tillföra?

Om du studerar Bibeln så önskar jag dig lycka till. Det är, som du skrivit, en intressant bok.

Brullebro
2009-03-20 11:38
#20

#18 Jahve är Jehova .. Det står ju klart och tydligt =) Svenska kyrkans bibel är som allas bibel ! Jehovas Vittnens bibel är den samma .. Mina föräldrar behöver inte tala om för mej för att jag ska förstå.. om jag vill veta nått forskar jag själv

Annons:
Brullebro
2009-03-20 11:43
#21

#19 Nej den har jag inte hört talas om ? =) Du kan ju super mkt ! (jag har svårt att ta in saker, inget fel på mej men jag glömmer så fort xP ) .. Så jag kommer inte alls ihåg det här =S Jag har läst om det men glömt =/

Brullebro
2009-03-20 11:45
#22

#18 Det heter inte Jehovas, Jehovas Vittnen heter det =) Jag tror inte du vet så värst myket om bibeln om du fått den uppfattningen .. Mkt meningslöst att komentera det då

hus-musen
2009-03-20 11:54
#23

#22 I folkmun så så räcker det med att säga jehovas och med det menar man jehovas vittnen. Det är inte direkt som att det finns både jehovas och jehovas vittnen..

Jag vet mycket om bibeln, jag har studerat den men jag är definitivt inte troende. Inte med tanke på hur mycket dumheter det står..

Qui dormit, non peccat

 


Brullebro
2009-03-20 11:58
#24

#23 Man kan inte säga det så, det är som om jag skulle säga Svenska karkan .. Blev det rätt ? Nej.. Bra, då ska du tänka dej för innan du skriver fel.. Men om det är DIN uppfattning ska jag va tyst.. Alla tycker som dem vill =)

hus-musen
2009-03-20 12:23
#25

#24 Va? Jag förstår inte ditt exempel alls.  Det spelar verkligen ingen roll om man bara säger jehovas för de är samma sak.Alla vet ändå vad man menar! Och vad spelar de för roll om man säger svenska kyrkan eller bara kyrkan? De är ju samma sak ändå där med.

Jag är nyfiken på vad det är som gör att du tycker att bibeln är så bra? Vad står i den som du tycker är värt att fokusera din livsstil på? Hur noga har du studerat den? Vet du varför du kallar dig för jehovas vittne? Alla tycker ju olika så jag skulle vilja veta vad du tycker=)

Qui dormit, non peccat

 


Brullebro
2009-03-20 14:46
#26

#25 Nej det är inte samma sak ALLS .. Varför heter det Jehovas Vittnen om man inte ska använda det namnet ? Det är brist på respekt ..

Den är intressant tycker jag! Läs Uppenbarelseboken 21:4, Jehovas Vittnen tro på ett hopp.. - Galaterna 5:19-21 , 2timoteus 3:1-5.. Stämmer inte det in nu i d´tiden även om det skrevs för jätte länge sen ? Jag fösöker läsa den varje dag .. Ja, annars skulle jag int tillåtas kallas det..

Mysan59
2009-03-20 22:51
#27

#15 Brullebro: Det  är svår text helt enkelt, jag förstår bara inte…

Annons:
Brullebro
2009-03-21 14:11
#28

#27 Okej =)

Mysan59
2009-03-21 14:40
#29

#28 Men det känns som det är nåt "fel" på mig, eftersom alla andra verkar förstå. Oskyldig

Fast å andra sidan tror jag inte på gud, så det kan vara därför jag inte är intresserad av att läsa den. Men samtidigt skulle jag vilja läsa den ändå…Tungan ute

Brullebro
2009-03-21 15:31
#30

#29 Det är ju inge fel på dej ;P Läs en bit i bibeln varje dag =) Ett bra tips ;P

hus-musen
2009-03-21 16:01
#31

#26 Nee tack jag vill inte läsa, jag ville att du skulle förklara för mig vad du tycker.

Qui dormit, non peccat

 


Brullebro
2009-03-21 17:32
#32

#31 Och det som står där ÄR vad jag tycker.. Mer och bättre kan jag inte förklara det.. Du , om du har suderat bibeln borde du ha en bibel .. Och då om du VILL veta så finns det ju en chans =)

Brullebro
2009-03-21 17:36
#33

Jag får inte skriva mer här .. Så om nån ser som kan ta bort det så gör gärna det =)

Upp till toppen
Annons: