Annons:
Etikettövrigt
Läst 2819 ggr
MimmieM
2009-03-02 00:25

När ni var små..

Läste någon för er när ni var barn, vilka minnen har ni utav det och tror ni att de upplevelserna speglar er syn på litteratur och läsning idag?

Carpe Diem

Annons:
Abico
2009-03-02 08:23
#1

Både min mamma&pappa, farmor&farfar och mormor&morfar läste mycket för mig från det att jag var jätteliten. Jag tror absolut att det har bidragit till att jag läser såpass mycket som jag gör idag. Sedan hade jag en farmor på biblioteket som i tid och otid gick och lånade böcker till mig och alltid har gett mig böcker när jag fyller år och liknande. Så jag är mer eller mindre uppväxt med böcker och jag är väldigt glad för att dom uppmuntrade mitt läsande så i början.

Jag har kompisar som nästan aldrig fick böcker lästa för sig som små och dom har väldigt svårt för att sätta sig och läsa bara sådär. Jag tror att det finns ett samband där.

Hanna 

hus-musen
2009-03-02 15:37
#2

Nja, de var vid ytterst få tillfällen nån läste något för mig faktiskt.. Men å andra sidan så kunde jag läsa på en 9-årings nivå själv när jag var 4 år så jag fick läsa för mig sj=)

Qui dormit, non peccat

 


Effie
2009-03-02 21:57
#3

Min pappa läste mycket för mig när jag var liten, och det har säkert bidragit till att jag älskar att läsa. Det var säkert andra som läste för mig också; har hört dem berätta att de försökte fuska och hoppa över litegrann, men det gick inte! Jag kunde Kalle Ankorna, eller vad det nu var, utantill, så det märkte jag direkt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anthka
2009-03-02 22:07
#4

Mina föräldrar läste mycket för mig när jag var liten, men jag fick samtidigt kika igenom bokhyllan själv. Barn och bilderböckerna stod på en sådan nivå att jag själv kunde plocka fram och titta i de.

Att ha fått den uppväxten med böcker och läsning tror jag mycket väl speglar min syn på litteratur och läsning idag. Likväl som min syn på svenska språket. Jag tror att man får ett mycket bättre språk om man som barn har tillgång till böcker och till någon som läser för en. Många av mina vänner hade inte samma mängd böcker hemma, eller föräldrar med samma syn på läsning som mina har. De vännerna har inte heller samma intresse för böcker som jag har.

Det gör att jag kommer göra samma sak för mina barn, när jag får några. Läsa mycket för de och ställa barnböckerna så de själva kan bläddra i de när de har lust.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

elyse
2009-03-03 15:33
#5

Ja, mamma läste varje kväll tills att min bror föddes, då blev det mer sällan, men å andra sidan kunde jag läsa själv då, jag var 5½. Min mormor har läst för mig också, ofta äldre böcker från 60-70-talet (jag är född 1984). När jag sov över hos mormor och morfar hade jag med mig Sune- eller Bertböcker som hon läste. Hur kul det kan ha varit att läsa Bert högt, de var ju ganska pinsamma ibland.

Halvdansken
2009-03-04 14:57
#6

Helt klart. Min mamma har alltid läst för mig, det var böcker eller serietidningar. Jag började själv läsa tidigt, när jag var 3, men tyckte fortfarande att det var mysigare när mamma läste. Problemet (för henne) var ju att jag kunde läsa med i texten, så hon kunde inte hoppa över nåt!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Sarah
2009-03-04 17:04
#7

Kommer inte ihåg så mycket, men jag lärde mig läsa då jag var fyra, vilket gjorde att jag sedan dess läst massor. Det fanns mycket serier och böcker hemma och alltid ngt jag kunde lägga vantarna på. Ett djurintresse gjorde att jag älskade att läsa hästtidningar etc väldigt tidigt, sen har det bara fortsatt.

MariaG
2009-03-05 01:29
#8

Mamma läste ofta för mig. Det var mest Alfons, och de böckerna lärde jag mig utantill, så mamma kunde inte hoppa över någon sida.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Emelie-E
2009-03-05 17:13
#9

Pappa och farmor läste en del för mig. Men när pappa läste för mig så var jag rätt liten, så det minns jag inget om. Minns bara att en bok blev min favorit.
Farmor läste rätt mycket för mig när jag var hos henne om helgerna. Både ur böcker och serietidningar.

Angelclaw
2009-03-06 04:21
#10

jag var en tidig läs-lus som läste sagor för mina kompisar på dagis, sen brukade min ena bror läsa för mig ibland :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

elinn
2009-03-06 12:25
#11

Mamma och pappa läste Astrid Lindgrens böcker för mig när jag var liten. Älskade dem allihopa.

Annars var det inte så mycket böcker utan mer tidningar och då helst Bamse.

// ElinN

Upp till toppen
Annons: