Annons:
Etikettövrigt
Läst 1894 ggr
Sara
4/4/09, 10:03 PM

Tunn eller tjock bok?

Jag hämtade den sjätte delen i Kings Det mörka tornet: Sången om Susannah.

Blev helt klart besviken över att den var så tunn. De andra delarna har varit härligt tjocka.

Jag älskar tjocka böcker när de är bra. Blir lite besviken när boken tar slut.

Vad föredrar ni, tjock eller tunn bok?

Sara

Annons:
Effie
4/4/09, 11:09 PM
#1

Tvekade lite. Visst kan det vara trevligt med tjocka böcker. Men vissa författare skulle skriva bättre böcker om de kunde begränsa sig lite och stryka hälften, det är ord ord ord som flödar över alla bräddar, som aldrig kommer till målet. Men varken tunn eller tjock är något självändamål. Och jag kan inte säga att det inte spelar någon roll, för det är trevligt med tjocka böcker om tjockleken är nödvändig och boken är bra. Så därför röstade jag på "Annat".


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Lavine
4/5/09, 12:11 AM
#2

Jag röstade på "tunn" men "medeltjocka" hade väl passat bättre, haha. Håller med Effie i det hon skriver. För visst har även jag läst tjocka böcker som jag tyckt varit bra. Glad Men jag drar mig helt klart för att börja läsa en tjock bok.

Men faktiskt så går jag och funderar på både Shantaram (Gregory David Roberts) och De välvilliga (Jonathan Littell). (Shantaram funderade jag iofs redan på för ett år sedan, och jag har ju inte läst den än…) Båda drygt 900-sidorsböcker.

Abico
4/5/09, 1:10 AM
#3

Jag röstade för annat, för det beror så otroligt mycket på vad man fyller de tjocka/ tunna böckerna med ^^
Somliga böcker är för tjocka trots att dom bara består av 100 sidor, medan andra på 1000 sidor gärna kunde ha fortsatt i all oändlighet.

Men det är så otympligt att läsa tjocka böcker… Inte kan man släpa på fler än en åt gången och ligger man i sängen och läser gör det himla ont när man får den i ansiktet (läs: när man somnar).

Hanna 

Norrann
4/5/09, 1:18 AM
#4

Innehållet är viktigast ofkårs men jag gillar tunnare böcker när jag ligger i sängen det är bekvämast så (somnar gör man till slut hur gärna man än vill läsa färdigt).

hus-musen
4/7/09, 12:26 AM
#5

Föredrar tjocka böcker, tunna blir jag alltid besviken på  eftersom de är för korta.. Men naturligtvis är innehållet viktigast=)

Qui dormit, non peccat

 


Link-
4/7/09, 10:26 AM
#6

Spelar ingen roll. Dels för att innehållet är viktigare än sidnummer, men också för att jag inte vill läsa samma sorts böcker hela tiden. Ibland känner man för en tjock episk saga och ibland något tunt lätt. Glad

Annons:
[Vargnatt]
4/8/09, 4:23 PM
#7

Tjocka böcker känns mysigare tycker jag, men läser tunna också :)

Pirjo
4/8/09, 9:12 PM
#8

Läser både och men när det gäller bra böcker så tar dom aldeles för snabbt slut om dom är tunna och det känns som att alltför mycket blir osagt - jag vill veta mer!

elyse
4/10/09, 6:32 PM
#9

Det spelar ingen som helst roll. Det viktigaste är ju innehållet och kanske främst att jag känner mig en erfarenhet rikare när jag har läst boken, att den fått mig att tänka/fundera över något. Sträckläste för några dagar sedan Lou Rosslings "Tänd dina stjärnögon - vad barn lärt mig" och det är en tunn bok som tar upp djupa ämnen på ett lättsamt sätt.

Anken
4/11/09, 4:09 AM
#10

Tjocka böcker! Blir så ledsen när dom tar slut ju. Känn ju lite maffigt att läsa en jukt fet bok, man känner sig smart, haha. Flört

Missanpassad
4/11/09, 4:43 PM
#11

Ju tjockare destu bättre, mer papper i som man kan elda.

Babz
4/13/09, 10:54 PM
#12

Som så många andra sagt - det är innehållet som spelar roll, inte hur många sidor det är. Det är lika sorgligt när en 800-sidorsbok tar slut, som när en kortis på bara ett par hundra sidor är färdigläst…
Fast vissa författare verkar förstås ha mera "gott om ord" än andra…

#11 - Elda böcker - du kan väl inte mena allvar?!!?

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Missanpassad
4/15/09, 3:46 AM
#13

#12 Jo, om man hyr lägenheter utav Malmborgs fastigheter i Nässjö så behöver man elda och speciellt på vintern.

Sedan kan sidorna även användas som isolering i springor så att inte vinden blåser rakt in i lägenheten.

Mitt gamla bra böckers Lexikon har gjort nytta i denna lyan ska du veta:)

Annons:
Mysan59
4/18/09, 1:59 AM
#14

En bra bok vill jag ska vara tjock! Den enda nackdelen är att det är så jobbigt att läsa dom i sängen…

Babz
4/18/09, 8:21 PM
#15

#13 - har du inga gamla kläder att elda/täta med istället?

Elda böcker… huvva… Gråter

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Sehvrin
4/18/09, 9:24 PM
#16

Jag gillar medeltjocka (300-500 sidor) bäst, fast de får gärna ingå i en serie. Tjockare böcker blir så otympliga och tunnare så korta. Men jag läser ändå gärna tunnare böcker om berättelsen intresserar mig, stora "tegelstenar" har jag däremot lite motvilja till.

#15 Nappa inte på hans inlägg, det är precis vad han vill att nån ska göra: Jag tror inte man skriver så på en litteratur-sajt annars.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Missanpassad
4/19/09, 7:51 AM
#17

#15 Eldar hellre böcker än kläder.
Dels blir det lättare att flytta och dels varmare i längden.

Har en Aktuellt serie mellan 1969 - 2008 i värsta fall till nästa vinter:)

elinn
4/20/09, 2:52 PM
#18

Jag har på förhand lite svårt att tro på tunna böcker just för att jag tror att det är en omöjlighet att skriva detaljerat om en bok är tunn så därför dras jag mest till tjocka böcker.

Men en positiv överraskning bland tunna böcker var Martina Haags Underbar och älskad av alla. 200 sidor fulla med skratt =)

// ElinN

andreas0
4/24/09, 4:37 PM
#19

Jag föredrar tjockare böcker, jag tycker att det är en härlig känsla att sitta med en riktig tung bok i knät och läsa. Det är inte riktigt samma sak med en liten sak som inte väger någonting.

Sedan föredrar jag lite längre historier också, som verkligen kan gå in på djuppet. Fast jag håller med vad andra skriver om att en del böcker är för långa och hade blivit bättre av att kortas av lite.

Anna-hfg
4/27/09, 8:03 PM
#20

Tjocka böcker absolut. Läser fort och vill därför att det ska var i några timmar.

Annons:
Papaya
5/3/09, 1:23 AM
#21

Jag föredrar tjocka böcker, så länge författaren klarar att hålla läsaren intresserad.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Lagerquist
5/3/09, 10:49 PM
#22

Jag gillar både och, föredrar ingen speciell. Har flera väldigt bra tunna böcker och flera väldigt bra tjocka Glad Ibland kan färre boksidor faktiskt vara en fördel!


Stephanie
5/6/09, 10:54 PM
#23

Lite olika vad jag föredrar… Brukar inte alltid ha tid att läsa, så ofta hinner jag inte läsa ut för långa böcker. Så nåt mellanting är väl bäst Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: