Annons:
Etikettövrigt
Läst 4032 ggr
[Vargnatt]
2/28/09, 1:31 AM

Lust att besöka platser?

Har ni läst någon bok som verkligen fått er att vilja besöka platser som beskrivs i boken?

Vilken bok i så fall? Har ni besökt platserna eller är det fortfarande en dröm? :)

Annons:
[Vargnatt]
2/28/09, 1:32 AM
#1

Själv är det Dan Browns Änglar och demoner som väckt min reslust just nu. Vill till Rom! Vill så gärna se statyerna och allt som är upplysningen väg Glad

Kimmie
2/28/09, 11:55 AM
#2

Jag vet inte direkt om detta räknas, men jag har alltid velat åka till England och sen har jag läst mycket böcker av Jane Austen om gamla England, som har fått mig att vilja åka dit ännu mer än innan även om England självklart inte ser ut så nu :)

elyse
3/1/09, 1:48 AM
#3

#1 Jag kan verkligen rekommendera Rom! Det hade nog inte varit lika roligt att läsa Änglar & Demoner om jag inte vetat precis vart de var. Listade snabbt ut var själva gömman skulle kunna vara, faktiskt. 

Jag läser mest fakta-böcker, men jag skulle gärna åka till Israel efter allt jag har läst och sett på TV sedan jag fick upp ett intresse i tidig ålder.

MimmieM
3/1/09, 2:51 AM
#4

Margit Sandemos berättelser i sagan om isfolket, har velat besöka dem allesamman, men är rädd att jag skulle bli besviken eller att jag föreställt mig "fel".

Carpe Diem

Yuki
3/1/09, 9:30 AM
#5

Det brukar jämt bli så för min del.

Till exempel har jag velat åka till Irland ett tag nu, efter att ha läst böcker som utspelat sig där. Tydligen är det en mycket vacker natur i det landet.

Annars kan jag inte komma på någon speciell plats eller liknande så här på rak arm.

parsley
3/1/09, 11:48 AM
#6

Annars kan man vända på det: Om man reser till en plats så kan man läsa en bok som utspelas på platsen.

Annons:
Effie
3/1/09, 1:31 PM
#7

#6 Jag minns en gång för många år sedan, när jag var i Stockholm, och gick förbi en bokhandel. Jag fick en idé, gick in och frågade efter Stockholmsskildrare (utöver Fogelström och Strindberg, som jag hade läst). Expediten bara stirrade på mig, och kom efter en lång stunds funderande på ett förslag (Klas Östergren, vill jag minnas). Jag som trodde det var en intressant idé…och att det fanns gott om författare som skrivit om Stockholm…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Papaya
3/1/09, 2:38 PM
#8

#2

Jag vill också åka till England! Iaf Jane Austens England… Men lite fin, ganska orörd landsbygd borde det väl finnas? ;P

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

elyse
3/1/09, 8:40 PM
#9

8# Du behöver inte åka så långt utanför London för att se storslagna vyer. Bath är en stad som har massor av gammaldags charm!

Abico
3/2/09, 8:28 AM
#10

Jag vill verkligen åka till Hogwarts och Hogsmead från Harry Potter böckerna… Det vore superhäftigt :P

Hanna 

parsley
3/2/09, 11:26 AM
#11

Hogsmead finns i verkligheten, men heter något annat. Det är samma by som finns med i TV-serien "Heartbeat" - Tillbaka till Aidensfield, som visas på 4:an vid lunchtid ibland.

Hogwarts är i verkligheten ett skotskt slott.

Halvdansken
3/2/09, 11:27 AM
#12

Boston, efter att ha läst alla Spenserböckerna av Robert B Parker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Effie
3/2/09, 10:02 PM
#13

Skulle gärna åka till Provence, efter att ha läst böcker typ Ett år i Provence. Och Finistère, med tanke på Bodil Malmstens böcker därifrån.

Kyoto, av Kawabata läste jag för längesedan. Dit skulle jag gärna åka.

Det finns nog fler ställen/böcker. Det gäller bara att komma ihåg dem.

Sedan läser jag science fiction ibland också - men jag har aldrig känt någon större lust att åka till månen eller Mars.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
hus-musen
3/3/09, 4:31 PM
#14

Nej jag har faktiskt aldrig känt behovet av att besöka någon plats från en bok, däremot skulle jag vilja resa i tiden och besöka på det visetGlad

Qui dormit, non peccat

 


parsley
3/3/09, 5:36 PM
#15

http://www.glendalehouse.co.uk/pages/goathland.htm

Goathland heter byn där tillbaka till Aidensfield och Hogsmeadescenerna i Harry Potter spelats in.

http://www.alnwickcastle.com/

är Hogwarts, tror jag.

http://www.worldofjamesherriot.org/

James Herriots Darrowby heter egentligen Thirsk.

Googlar man på t ex Bronte, Austen eller Beatrice Potter tror jag att man kan hitta en hel del om platserna de skrivit om.

Målarens dotter av Anna-Karin Palm är en bok som handlar om en svensk tjej som letar efter sin försvunna pappa som är konstnär i England och har bott på olika turistiskt intressanta platser. Definitivt en bok man skulle kunna resa i fotspåren efter.

England kräver nästan bil för att man ska kunna tillgodogöra sig landet och den fantastiska landsbygden på bästa sätt.

På Irland gick det att lifta åtminstone för 15-20 år sedan. Det var så lokalbefolkningen tog sig fram, eftersom det inte fanns så många busslinjer.

Mina föräldrar har bilat en hel del i England och de har massor med historier om alla fantastiska människor de träffat.

Provence har jag tågluffat i. Vackert landskap och många intressanta sevärdheter. Att inte prata franska är en nackdel när man reser i Frankrike.

Tyvärr är kronan så svag numera att det blir så dyrt att resa utomlands. :(

Abico
3/3/09, 6:16 PM
#16

#15 - Åh, den byn vill jag verkligen besöka - Hogsmead eller ej, så fint! Fast slottet var finare på film *s*

Hanna 

vimes
3/4/09, 11:08 AM
#17

Eftersom jag är en trogen Stephen King- och H.P. Lovecraftläsare skulle jag gärna åka till New England, men jag vet inte om jag vågar! Flört

Halvdansken
3/4/09, 2:55 PM
#18

Ska du resa med Stephen King så ska du nog koncentrera dig om Maine och speciellt kring Bangor. Jag har också funderat på de eftersom min man har bekanta i New England.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vimes
3/4/09, 2:59 PM
#19

#18: Räknas inte Maine till New England?

elyse
3/4/09, 6:20 PM
#20

New England är Maine, New Hampshire, Vermont, Massauchussetts, Rhode Island och Connecticut.

Annons:
vimes
3/4/09, 7:23 PM
#21

#20: Ja, okej. Det var ungefär min uppfattning. Jag uppfattade #18 som om Maine inte ingick i beteckningen New England, men när jag läser inlägget igen verkar det som om jag var lite slarvig när jag läste det senast.

parsley
3/5/09, 6:26 PM
#22

Visst vore det underbart att resa till Bangor, Maine och läsa Stephen King på plats. Däremot är jag osäker på om jag skulle våga läsa Varsel på något ensligt beläget hotell i Klippiga Bergen.

Annat att läsa på plats är t ex

James Joyce i Dublin

Klockan klämtar för dig av Hemingway, staden Ronda i södra Spanien

Kafka i Prag

Lagerquist
3/9/09, 8:39 PM
#23

Dan Brown gav mig också reslust som för #1 fast Da Vinci koden och till Grand Galerie i Louvren (för parkettgolvets skull). Sedan vill jag gärna resa till Pemberly tack vare Stolthet och Fördom Flört


parsley
3/12/09, 3:30 PM
#24

http://w1.591.telia.com/~u59103844/brookland.html

Brooklandsvägen skulle jag vilja leta rätt på. Themsens utlopp? Det borde vara London? Men det finns flera Brookland road i England och en känd motorbana heter Brookland . De små halvcirkelformade nedfällbara  vindrutorna på gamla engelska sportbilar kallas Brooklandsrutor.

Upp till toppen
Annons: