Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 4920 ggr
providence
2/19/09, 8:04 PM

Twilight

Åh, jag är en riktig boknörd om man får lov att säga så! Det finns väl knappt något bättre än böcker? Drömma sig bort till bättre tider =)

Den absolut bästa bokserien jag läst är utan tvekan "twilight saga". Fy, vad dem böckerna är bra! Speciellt på engelska. Jag är kär i språket, i karaktärerna, i handlingen i allt! Dem är så underbara och kärleken mellan karaktären är ju bara för underbar!

Men något som var dåligt är filmen.. Usch! Jag blev så besviken.. Men så brukar det ju vara med böcker som blir till film.

Någon här som också gillar de böckerna? =)

Annons:
lovlin
2/19/09, 8:24 PM
#1

jag gillar, men jag såg filmen först, utan att någonsin ha hört talats om att det skulle vara en bok, så jag kom in i det hela på ett ovanligt sätt.. Sen efter det lånade jag böckerna av en kompis och läste ut dom på några veckor.

 Tycker inte språket är nåt särskilt, och kan störa mig på rätt många saker i böckerna, men av någon anledning kunde jag inte sluta tänka på och tala om dom på en månad! jättelustigt =)

peaches
2/19/09, 8:50 PM
#2

Jag har precis beställt om jag kunde drömma, orkade inte lägga mig ner och läsa engelska :) hoppas på att den är bra.

Kimmie
2/19/09, 9:14 PM
#3

jag håller med, riktigt bra böcker! väldigt svåra att lägga ifrån sig :) Dock tycker jag om filmen också, förutom lite småsaker som man stör sig på

lovlin
2/20/09, 12:01 AM
#4

#3 vad störde du dig på i filmen?

Kimmie
2/20/09, 1:02 PM
#5

#4 Det var småsaker som att i boken är första kyssen i skogen vid bilen och inte i hennes säng och sen att det i boken är det flygplatsen som hon smiter från och inte hotellet… där är bara sånna småsaker jag lägger märke till ibland :p men som sagt, tycker filmen är bra ändå :)

peaches
2/20/09, 6:32 PM
#6

Idag kom boken! Ska börja läsa den direkt :)

Annons:
providence
2/20/09, 9:06 PM
#7

#5, håller med dig! Såna småsaker sitter jag också och stör mig på :P
Jag har ju redan läst alla böckerna, både på svenska och engelska så det enda jag längtar efter nu är när twilight släpps på dvd och när neew mon har biopremiär i sverige :)

peaches
2/20/09, 10:09 PM
#8

Har bara läst ytterst få sidor nu(mina ögon går i kors lite för fort ibland, glasögon nästa) men jag är redan kär. :D

MimmieM
2/21/09, 12:28 PM
#9

Jag började med att se filmen och blev kär. Sedan läste jag böckerna och nu är jag förälskad!

Carpe Diem

TerriZue
2/22/09, 10:23 PM
#10

Älskar, älskar, älskar böckerna! Har bara läst dem på svenska så jag väntar ju fortfarande på fjärde boken och vet därför inte hur hela historien slutar än.

Hoppas, hoppas att den slutar som jag vill.. annars blir jag galen och jag blir antagligen mördare också för jag misstänker starkt att jag kommer att mörda Stephenie Meyer om det blir fel slut. :P

Ska även läsa dem på engelska när jag är klar med dem på svenska… någon dum princip som jag kom på för länge sedan. :/

Har också sett filmen, jag såg den innna jag läste böckerna. Jag gillar faktiskt filmen och jag tror att det är just för att jag såg den innan jag hade läst böckerna. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

lovlin
2/23/09, 2:57 PM
#11

#10 berätta! hur vill du att den ska sluta? :) Förstår inte hur du kan hålla dig för övrigt.. Personligen tyckte jag 2an och 3an var ungefär dubbelt så långa som de borde vara, så fyran var välbehövlig för att återupprätta serien för mig … ^_^

TerriZue
2/23/09, 3:10 PM
#12

Tjaa.. jag vill ju självklart att det ska sluta med att det blir Bella och Edward.. Jag vill att hon ska få bli vampyr till slut. :) Väljer hon däremot Jakob blir jag tokig! Då bränner jag boken och, ja… det lär hända en hel del otrevliga saker. :P

Hehe.. jadu, det är en färdighet jag lyckats arbeta fram med hjälp av mycket, mycket träning. :) Det är jobbigt men jag är rätt så envis, ruckar inte på mina principer och ibland blir jag galen på det själv… varför komma på en så dum princip?

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

FridaYouKnow
2/23/09, 4:48 PM
#13

1# Nee,  jag tycker inte heller att språket är så speciellt egentligen - men man fastnar verkligen ändå!!! Twilight in mah <3 you know

Annons:
TerriZue
2/23/09, 5:03 PM
#14

Jo, jagtycker att språket är lite speciellt. :) Vet inte vad men det är något, det är så lätt på något sätt men ändå väldigt.. jag vet inte vad.. väldigt vackert, kan man säga så? :/ Vet knappt själv vad jag menar så jag förväntar mig väl inte direkt att ni ska göra det heller men jag kan inte komma på något annat sätt att förklara det. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
2/23/09, 11:11 PM
#15

#12 - Vad har du emot Jacob nu då? :O Han är ju hundra gånger härligare än Edward, den tråkiga stenklumpen Oskyldig

Självklart gillar jag Edward också.. Även om han är rätt trist och överbeskyddande. Emmett är härligare då, honom skulle jag vilja ha som storebror.

Jag begriper inte hur ni som sitter och väntar på fyran står ut :P
Den är helt otroligt bra!

Hanna 

TerriZue
2/24/09, 9:49 AM
#16

#15 Jag tycker gentligen o Jacob, han är en jättehärlig karaktär men han retar ihjäl mig ibland. Han känns lite som en omogen unge som bara ska ha det han vill ibland…oavsett vilka tår han trampar på på vägen.

Dessutom är jag en sån som absolut är emot all form av otrohet och även det Jacob sysslar med. Man "ger sig inte på någon" som redan är upptägen… svårt att förklara och det känns lite löjligt när det handlar om en bok men jag tycker helt enkelt att han blir för mycket ibland.

Blir dessutom väldigt arg på hans attityd, Edward kan i alla fall uppföra sig. :)

Jag gillar när de är överbeskyddande… vet inte varför men jag har alltid tyckt att det är charmigt. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
2/25/09, 8:22 AM
#17

#16 - Haha, ja. Jacob är rätt omogen ;)
Fyran slutar i alla fall jättebra *humtidum*

Hanna 

TerriZue
2/25/09, 11:11 AM
#18

Ååååh! Det var elakt! :P Nu känns det väääldigt jobbigt för mig och så sätter min hjärna igång att fantisera… bra för dig eller för mig? Du tycker ju om Jacob och tycker att Edward är tråkig… iiii jag blir galen.. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
2/25/09, 11:18 AM
#19

#18  - Haha ;) Som sagt är skadeglädjen härlig ^^

Hanna 

TerriZue
2/25/09, 11:21 AM
#20

Uuuusch! :P Tänk vad härligt om jag får chans till hämnd någon gång! ;)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Papaya
2/25/09, 7:19 PM
#21

Jag har beställt Twilight saga-boxen på Engelska, och den ska komma vilken dag som helst nu! Har sett filmen, men inte läst någon av böckerna. Lästa pyttelite i butiken och allt lät jättetöntigt på svenska, så det får bli engelska. ^^ jag älskar engelska, och jag älskar böcker! :D

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

peaches
2/25/09, 7:29 PM
#22

jag har läst lite mer än halva boken nu och jag är kör, nu har jag börjat sakta ner mitt läsande, för jag vill inte att den ska sluta…

MimmieM
2/25/09, 7:30 PM
#23

Det finns ju fler böcker i serien :) Bara att köpa de andra och vänta på den fjärde ;)

Carpe Diem

peaches
2/25/09, 8:10 PM
#24

men det känns svårt ändå :) vet inte varför men jag har jättesvårt att vilja att boken ska ta slut, även om det finns fler böcker, men jag överlever förhoppningsvis :D

någon mer än jag som bara är totalkär i edward? haha, okej. han är en karaktär i en bok men gudars om vampyrer fanns :D tror jag dreglar lite.

Abico
2/25/09, 8:10 PM
#25

#21 - Jo, jag håller med. Böckerna är häftigare på engelska ^^ Det blir lite för mesigt språk på svenska tycker jag, inget som man märker när man är mitt upp i alltihopa och inne i boken men det går att se under de första kapitlen :P Köper jag böckerna blir det absolut på engelska, fick ettan på svenska i födelsedagspresent för något år sedan och nu önskar jag att det var den engelska versionen iställer :P

Hanna 

Papaya
2/25/09, 8:30 PM
#26

Jo, jag är glad att jag inte köpte de på svenska. Ska bli så kul att läsa de, å äntligen fatta varför alla är så inne i dem! ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

lovlin
2/25/09, 10:19 PM
#27

…om det är någon jag är kär i så är det carlisle..! som några av er har framfört är jacob ofta väldigt omogen i sitt habegär, men jag tycker ännu mer att bella är irriterande - hon tycker synd om sig själv när hon sårar J, och för att få honom att må bättre får hon upp hans förhoppningar, och sviker samtidigt E. Hur smart är det? Inte speciellt. Då bryter hon ihop och får båda killarna att tycka mest synd om henne..

Eller är jag för hård mot henne, hon är bara 18? ^^

Annons:
Abico
2/26/09, 4:13 PM
#28

#27 - Du har så rätt, Bella är rätt irriterande till och från ;) Jag vet att jag någon gång i tvåan eller liknande satt och önskade innerligt att någon skulle äta upp henne *s*

Hanna 

Kimmie
2/27/09, 8:58 AM
#29

#7 Ja, man får försöka se förbi "småfelen" och se helheten ;) Men längtar också till samma grejer som dig :)

Papaya
2/28/09, 10:38 PM
#30

Boxen kom igår och jag läste ut twilight för e liten stund sedan! Ger mig på New moon sen inatt. :) Underbara böcker! :D

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

TerriZue
3/1/09, 1:11 AM
#31

#30 Härligt! :D Då har du en massa alldeles "underbart hemsk" läsning framför dig. :P

En otroligt bra bok men gus vad dåligt jag mådde när jag läste den.. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Papaya
3/1/09, 2:24 PM
#32

#31 Jag hann ungefär 150 sidor innan ögonen inte ville hålla sig öppna längre och jag står knappt ut… Men eftersom det kommer två efterföljare så måste det lösa sig eller hur? xP Vet någon om Midnight sun nånsin kommer att komma ut som bok?

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

TerriZue
3/1/09, 5:51 PM
#33

Det står på hennes hemsida att hon planerar att ge ut den men att hon satsar på annat först… den är ingen högprioritering direkt men den ska ut.. Det är dte sista jag har hört. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

peaches
3/1/09, 8:24 PM
#34

Har läst hälften av andra nu, gosh. Det är spännande.

Några tårskvättar kom väl också hehe.. det är inte lätt när man går in lite för lätt i böckerna :D

Annons:
Papaya
3/2/09, 4:10 PM
#35

#34 Då befinner vi oss på unegfär samma ställe då ju! Eller ja, nu är ju tvåan snart utläst för min del, men vi var på samma ställe iaf. ^^ xD

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

peaches
3/2/09, 5:45 PM
#36

#35 Haha, ja, snart utläst här med och har inte fått hem tredje boken än. Kan knappast sluta nu ><

Papaya
3/2/09, 8:07 PM
#37

#36 Ooops, det låter ju inte så kul :| Jag har 3an redo direkt när New Moon är utläst. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

peaches
3/2/09, 10:47 PM
#38

Här sitter jag slutläst.. och ingen tredje bok..GAH! :)

peaches
3/5/09, 8:43 PM
#39

Nu är jag snart slutläst på tredje och köpte fjärde idag när jag gick förbi^^ Sorgligt när den är slut hehe.. får väl läsa dem på engelska då istället :D

TerriZue
3/5/09, 8:52 PM
#40

#39 Vet inte om jag missförstår dig men menar du att du köpt fjärde boken på svenska? Den kommer ju inte förrns på torsdag… :/

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

peaches
3/5/09, 10:56 PM
#41

#40 Ja, de hade den ute i butiken, tyckte också det var konstigt. Men tydligen.

Annons:
peaches
3/5/09, 10:59 PM
#42

Köpte den i en bokhandel i kalmar, men kollade på bokus och där fanns den att köpa också, dock med någon längre leverans 3-6. Men kollade på Cdon och där hade de den inte förrän då den 12.e

Kan det vara så att dem har gjort något fel där då kanske(bokhandeln)? Jag är glad i alla fall :)

TerriZue
3/6/09, 1:56 PM
#43

Ja, de kan nog ha gjort något fel för releasen är ju inte förrns 12:e… orättvist, nu blev jag avis!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

peaches
3/6/09, 2:58 PM
#44

Ja, troligen. Först var det ju den 5.e så de kanske blandade ihop det, men men jag är glad för det.

Hehe, du får åka till kalmar och köpa den :D Ska kolla in i morgon om de tagit bort den och insett misstaget…

TerriZue
3/7/09, 12:32 AM
#45

Hehe, ja det gjorde de nog. :)

Ja, jag har faktiskt funderat på att åka dit men det känns som att det blir en väääldigt dyr bok.. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

peaches
3/7/09, 9:15 AM
#46

Haha ja, det blir nog det. Men nu verkar det som att den går att beställa på cdon.

TerriZue
3/7/09, 10:42 AM
#47

Aha! :) Ja, jag får min hemskickad när den går att beställas från bokia…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anken
3/8/09, 2:28 AM
#48

Köpte två första böckerna på bokrean för 69:- och 79:- . Hoppas på att dom är bra nu, ska börja läsa dom så fort jag är klar med min bok jag läser nu!

Annons:
TerriZue
3/8/09, 11:10 AM
#49

Hehe de är inte bara bra, de är helt och hållet fantastiska! :) De är värda mer än det priset. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Kimmie
3/8/09, 6:02 PM
#50

Det håller jag med om! :)

Birdiegumman
3/13/09, 5:09 PM
#51

Jag läste böckerna efter att ha sett elever som gick omkring med dem. Nu kan jag säga att jag är förälskad i dessa böcker. Jag har bara läst en annan bok som har berört mig lika mycket som dessa. Vad som berör mig mest i dessa böcker är deras kärlek (Bella och Edward) till varandra och den fullständigt hjärteskärande lidelse som det finns mellan dem.

Min favorit "scen" i bok ett är den när Bella åker till Port Angeles(?).

Jag vill inte att serien ska vara slut någonsin…

Lill-sass
8/10/09, 2:35 AM
#52

Jag är absolut galen i böckerna! Filmen är sådär men böckerna.. gosh!

Jag lyssnar t.o.m på soundtracken jätte ofta, och har lärt mig Bellas vaggvisa på piano- och jag har aldrig spelat piano förr!

Helt besatt. Och han som spelar Jacob- Taylor Launter- är sååå snygg.. Grr.

Btw: För er twilight nördar (som jag..) vill jag bara informera om the Mitch Hansen band. De skriver låtar baserat på twilight böckerna, och dom är jätte bra tycker jag.

Filosofia
8/10/09, 8:55 PM
#53

Jag är väl den enda här i världen som inte förstår mig på hysterin överhuvudtaget. Det hela är superstereotypt och språket kan väl liknas vid det man brukar se i s.k. kioskromaner. :P

Link-
8/12/09, 4:14 PM
#54

Twilight-böckerna är väl inte de bästa jag läst, men jag fastnade verkligen. (Ungefär som när jag läste Isfolket första gången för 10 år sedan Glad.) Blev smått beroende, småbarnen fick se på tv i 4 dagar medan jag läste ut serien Skrattande.

sassiifokus
8/12/09, 5:38 PM
#55

Gud vad jag älskar Twilight! finns ingen bättre bok som jag läst! Asså jag älskar verkligen att Stephenie Meyer fick den där drömmen asså!

Annons:
elinn
8/16/09, 4:55 PM
#56

Jag har läst de två första böckerna och håller nu på med den tredje. Läser på engelska och är helt fast!

// ElinN

Lazzie
8/18/09, 11:13 PM
#57

#53 Nej, du är inte ensam. Läste den första boken och såg ingen som helst anledning att ta mig genom ännu en.

cutiepay
8/19/09, 10:23 PM
#58

Läste böckerna innan filmen, och jag håller med, filmen var en besvikelse, tror dock att New Moon filmen kommer bli bättre :D Älskar att läsa, och Twilight böckerna hamnar definitivt på min topp fem lista :D

lillacandy
9/12/09, 10:00 PM
#59

Har läst de tre första böckerna på både engelska och svenska, håller på med den fjärde på svenska. De är sjukt bra =D

Callisto
9/27/09, 12:14 AM
#60

Jag måste erkänna att jag älskar Stephanie Meyer, hon skulle kunna skriva vad som helst och jag skulle sitta som klistrad. Hon skapar trovärdiga karaktärer, hanterar konstverket med att skapa spänning och framför allt så är hon så spot on i allt som hon tar sig an att beskriva. 

Det här ed filmen är ju otroligt synd för jag avskyr verkligen första filmen. De har förstört hela historien och av någon anledning blir den ändå hyllad och älskad? Jag förstår inte hur man kan stötta något så ont, den har liksom förstört en del av twilight och det kommer aldrig att bli desamma igen

LaSadie
12/16/09, 2:12 PM
#61

Älskar böckerna. Såg filmen innan jag läst böckerna och tyckte att filmen var toppen. Nu när jag sett New Moon på bio så var jag grymt besviken på hur scenen med Bella och Alice slaktades sönder :P Iofs är New Moon "sämsta" boken enligt mig i serien, den är onödigt seg och utdragen.

Men böckerna är underbara och rekomenderar er att läsa den även på engelska. Blir så mycket bättre Glad Kommer bli skoj att se Eclipse och Breaking Dawn på bioduken. Ungefär om ett halvår är preliminära daturmet för Eclipse, den boken jag tycker är den med mest 'go' i och Seth kommer in i serien Skrattande Team Seth!

aracing
12/18/09, 4:02 PM
#62

Jag älskar böckerna!  De kanske inte är de bästa enligt kritiker & många vuxna, men jag tror att de bara har för lite fantasi. De är så otroliga, älskar handlingen, sättet som Meyer beskriver allt på!    Håller med #61, de är mycket bättre på engelska! Glad När jag har läst dem på svenska igen, efter att ha läst på engelska,  så låter allt så fånigt :P

- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp

Medarbetare på Galopp iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: