Annons:
Etikettövrigt
Läst 4246 ggr
Mitralis
2009-03-10 23:10

Byt en pocket mot 36

Hej!

Jag undrar om det är någon som är intresserad av ett poketutbyte.

Jag fick ett brev på posten idag där jag blev erbjuden att vara med på ett poketutbyte.

Jag tycker att det låter väldigt trevligt, men tyvärr känner jag inte 6 personer att skicka vidare till, så jag vänder mej till detta forum för att försöka få ihop lite folk så jag kan vara med.

Idén är den att man ska skicka en pocket som man redan läst till personen först på listan med två namn. Sedan skickar men brevet till 6 personer, och dom i sin tur skickar till 6 till osv. Om det funkar så ska man få 36 pocketar tillbaka.

Jag har ingen aning om om det fungerar eller inte, men jag tänkte prova i alla fall. Jag blir glad bara jag få en tillbaka.

Skriv till mej om ni vill höra mer om detta så skickar jag en kopia på brevet jag fick.

Ha det gott!



Annons:
Halvdansken
2009-03-11 12:24
#1

Pyramidspel kallas det för och det är olagligt. Gör det inte, du kommer bara att förlora på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
2009-03-11 12:32
#2

Jag tycker inte att det är pyramidspel. Det är bara en begagnad pocket, kanske till och med en som du fått med en tidning. Kan gå back max 24 kr på portot.

Man ska inte sälja nått, så då kan det ju inte vara olagligt.

Det är nästan som dom som lämnar lästa pocketar på tåg och caféer. Tanken är att flera ska få glädje av dom. Återvinning kan man kalla det.

Hoppas att inte Påskhare/Julklappsbytarklubben på Pysselsidan är olagliga, för dom vill jag gärna vara med i =)

Men jag tackar för omtanken.



Halvdansken
2009-03-11 13:43
#3

Det ÄR ett pyramidspel, även om man inte säljer utan byter. Det är konceptet (sänd till x st, få xx tillbaka) som är olagligt.

Dessutom är det några månader sen jag hörde om denna pocketpyramiden, så sannolikheten för att du ska få något tillbaka är minimal. Det är bara de som är med i början som får nån glädje av det.

Men jag ska inte försöka övertala dig. Prova.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
2009-03-11 14:11
#4

Du kan ha rätt. Jag får se hur jag gör. Måste få tag i folk om det ska bli av alls. Men jag tänkte att det vore roligt att chansa, kan ju få EN bok tillbaka i alla fall=)

Ha det gott!



Dojdan
2009-03-11 14:18
#5

Hahaha… att det ska vara olagligt med detta pocketbyta var det löjligaste jag hört!


Mitralis
2009-03-11 14:35
#6

Jag Googleade på pocketutbyte och hittade en sida där det var en som hade fått 6st pocketar. Jag hittade några andra sidor där det var flera som fått flera böcker. http://www.enannansida.se/bok/2008/04/pocketutbyte.html

Kanske inte är så tokigt ändå då. Men man måste nog fortfarande vara lite realist och inte tro att man ska få ALLA 36 pocketar, men som sagt, jag blir glad över en i alla fall.



Annons:
Halvdansken
2009-03-11 15:28
#7

Från Wiki

"Pyramidspel påminner mycket om kedjebrev, på samma sätt som vid kedjebrev bygger de på exponentiell tillväxt och de kommer också att kollapsa efter ett visst antal generationer. Man kan säga att pyramidspelen är en utvecklad och mer formaliserad version av kedjebreven. Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan. När pyramiden faller förlorar deltagarna denna insats eller blir sittande med värdelösa produkter. Bakom ett pyramidspel finns oftast någon form av organisation som håller i allt, därigenom kan de också dölja hur det hela fungerar.

Pyramidspel är förbjudna i lotterilagen och kan leda till böter och/eller fängelse om brottet bedöms som grovt."

Om det handlar om pengar (vanligast) eller om prylar (det fanns ett med alkohol) spelar ingen roll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dojdan
2009-03-11 15:49
#8

#7 Larv! Om jag vill skicka en bok till någon så är det ingen som kan få det till brottsligt.


Mitralis
2009-03-11 16:06
#9

Efter vad jag såg när jag Googleade så borde halva Sveriges befolkning skaka galler om det är som du säger. Läste inte om en enda som sitter i fängelse eller fått böter för att dom recyklat sin pocket i ett pocketutbyte.

Pyramidspel för mej är när deltagare uppmuntras att köpa in stora lager med svårsålda produkter som sedan inte kan säljas tillbaka till pyramidföretaget. Ofta tvättmedel, vitaminer, rengöringsprodukter, bantningspreparat eller annat konsumtionsvänligt.



Halvdansken
2009-03-11 16:36
#10

#9. läs här.  (Klicka på länken "Pyramidspel" nere till höger)

Nu är det ju inga jätteförluster man kan råka ut för i den här pocketvarianten, så det är väl inte så allvarligt.

Jag pratar bara principer. Att värva folk för att själv få något, det är en pyramid.

Men det verkar ju som om det har fungerat ganska länge. Kanske är bokläsare lite ärligare än alla andra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
2009-03-11 16:52
#11

Den som lever får se=)



hus-musen
2009-03-12 12:33
#12

Näe att skicka böcker sådär räknas inte till pyramidspel. Det är inte olagligt. Kedjebrev är inte heller olagligt så länge det inte handlar om stora summor pengar och att folk blir lurade.

Däremot så funkar de inte så superbra, finns alltid någon som inte orkar skicka.. Fast de är kul ändå=)

Qui dormit, non peccat

 


Dojdan
2009-03-12 12:38
#13

:-)


Annons:
Dojdan
2009-03-12 12:38
#14

Jag vill gärna ha en kopia på mailet!

jempa_86@hotmail.com


Halvdansken
2009-03-12 13:32
#15

Enligt Lotterilagen

"Pyramidspel är en utvecklad form av de mer traditionella kedjebreven. Typiskt för pyramidspelen är att deltagarnas vinst är beroende av möjligheten att engagera nya deltagare.

Vinstmöjligheterna anses inte bero på slumpen på samma sätt som vid lottning, vadhållning eller liknande, varför arrangemangen inte heller ansetts som traditionella lotterier lotterilagens mening."

Det är ju inte slumpen som gör om nån får en bok, eller hur?

"…ett klassiskt kedjebrevsspel ofta till så att en person - anordnaren - kontaktar ett antal personer som erbjuds att delta ispelet. Dessa ska bilda grunden för en spelkedja och värva nya deltagare, varpå en lista utformas med deltagarnas namn. Deltagarna uppmanas sedan att skicka något - exempelvis pengar - till de deltagare vars namn står på en "utdelningsberättigad" plats på listan."

Skicka något, det måste alltså inte vara pengar.

Men i denna kedjan är det  nog ingen som blir straffad, precis.

Nu är ju detta inget högriskspel, precis, men ska man vara petig så är det ett pyramidspel.

#8. Nix, det är inte olagligt att skicka en bok till någon. Det som är olagligt är att värva andra människor till att göra samma sak, så att du få ett eskalerat utbyte av det - utan att egentligen göra något för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
2009-03-12 14:16
#16

Jag är inte så bra på att scanna, och hitta igen det jag scannat i datorn, så jag skriver av brevet rätt upp och ner.

Välkommen till vårt pocketutbyte!

Vi gör det bara för att det är roligt.

Skicka en läst pocketbok till den första personen på den bifogade listan.

Gör sedan om listan.

1. Ta bort namnet på 1:a plats.

2. Flytta upp namnet som står på 2:a plats till 1:a plats

3. Skriv ditt eget namn och adress som nr 2

Det ska bara finnas 2 namn på listan samtidigt. Skicka den nya listan till 6 av dina vänner, som tycker om att läsa.

Obs! Eftersom listan är separat kan du bara kopiera den här sidan och skicka ut den.

Om du inte kan delta inom 2-10 dagar så meddela mig, person nr 2 på listan, av hänsyn till dom andra som är med.

Du kan skicka boken i en jiffy-påse eller i en av postens förfrankerade påsar, som finns att köpa på bl.a. pressbyrån. Du bör få 36 böcker. Det blir roligt att se vart de kommer ifrån och vilka böcker du blir presenterad för.

Det är sällan någon hoppar av. Du bör alltså få 36 böcker till priset av 1, som du redan köpt och har läst.

Skicka nu din bok till person nr 1 på listan

TREVLIG LÄSNING!

Längst ner i hörnet är det en lapp fasttejpad med namn och adress _på två personer. Namn nr 2 är vännen jag fick brevet från. Jag skickar alltså min bok till en kompis, kompis. Kanske därför det inte är så många avhoppare.
_



Mitralis
2009-03-12 14:19
#17

Jag vet att Halvdansk inte vill vara med.

Men om det är någon annan som vågar sätta sig upp mot lagen, så är det bara att höra av sig =)

Fast nu när jag tänker på det så börjar jag bli riktigt kallsvettig. Tänk om jag blir dragen till rätten som Pirat Bay eftersom jag sprider Copyrightat matrial gratis! Förvånad



elyse
2009-03-16 19:12
#18

Min mamma var med i en liknande kedja med Pixi-böcker (ni vet sådana där små sagoböcker) när jag var liten och hon fick 4-5 stycken tillbaka. Om man går in i det utan förväntningar så är det väl bra?

Mysan59
2009-03-16 21:14
#19

Ja jag skulle kunna tänka mig att vara med. Vad kan man förlora? En bok och några kr på portot. Och får man nån bok tillbaka så är det ju kul.

Mitralis
2009-03-16 22:28
#20

Åh, vad roligtGlad. Måste bara få ihop nåra till, annars måste jag tyvärr ställa in det hela.



Annons:
MimmieM
2009-03-21 20:28
#21

Hur har det gått?

Carpe Diem

Mitralis
2009-03-21 20:34
#22

Inte så bra. Det verkar inte vara nån som vågar/vill. Lite tråkigt, men…



Upp till toppen
Annons: