Annons:
Etikettboktips
Läst 6007 ggr
HasseH
2/24/09, 10:07 PM

böcker för läs-osugna ungdomar

Hej! Jag är lärare på gymnasiet och är ständigt på jakt efter bra boktips åt ungdomar som inte är så supersugna på att läsa. En del kommer till mig och har aldrig läst en bok. Har du ett bra tips? Min bästa "börja läsa böcker när man är 16" -författare är Christina Wahldén, henne "Kort Kjol" är helt oslagbar.

Annons:
Abico
2/25/09, 8:20 AM
#1

Twilight serien av Stephenie Meyer är väldigt, väldigt populär just nu - åtminstone hos tjejer. Man fastnar snabbt i böckerna och sedan går dom inte att lägga ifrån sig.

Hanna 

HasseH
2/25/09, 10:55 AM
#2

Ja det är ett jättebra tips! Just den serien har fått väldig snurr på min skola, tjejerna rycker den ur händerna på varandra och del 4 finns ju ännu inte översatt = toppen för då läser de den på engelska! Jag är såå tacksam för denna serie. Fler tips tack!!

Abico
2/25/09, 11:03 AM
#3

Stephenie Meyers The Host har inte fått samma uppmärksamhet som Twilight serien, tyvärr, men den är riktigt bra den också. Det är inte så många snygga vampyrer med i den men den kanske är intressant ändå? Den finns bara på engelska ännu.

Hanna 

peaches
2/25/09, 11:57 AM
#4

Oftast är det ju populära filmer som är baserad på böcker som sätter i gång en läsepidemi. Vi har fått läsa Jonas Gardell, men det är väl en ganska typisk bok (en komikers uppväxt) dock vääldigt bra.

Någon gång hade vi lite lockande att även se på filmen som var baserad på den bok vi läse och sedan göra en mindre analys om hur lika/olika de var.. Då fick nog hela klassen en sporre att läsa :)

Försök få dem att ge boktips och sedan ta ner det till kanske 4 stycken som en grupp i klassen läser så inte alla läser samma bok också, för det kan vara lite mood killer på sitt sätt :) Och då kan dem senare i gruppen antingen prata om samma bok vad dem tyckte eller blanda grupperna så alla får berätta om "sin" bok.