Annons:
Etikettboktips
Läst 6007 ggr
HasseH
2/24/09, 10:07 PM

böcker för läs-osugna ungdomar

Hej! Jag är lärare på gymnasiet och är ständigt på jakt efter bra boktips åt ungdomar som inte är så supersugna på att läsa. En del kommer till mig och har aldrig läst en bok. Har du ett bra tips? Min bästa "börja läsa böcker när man är 16" -författare är Christina Wahldén, henne "Kort Kjol" är helt oslagbar.

Annons:
Abico
2/25/09, 8:20 AM
#1

Twilight serien av Stephenie Meyer är väldigt, väldigt populär just nu - åtminstone hos tjejer. Man fastnar snabbt i böckerna och sedan går dom inte att lägga ifrån sig.

Hanna 

HasseH
2/25/09, 10:55 AM
#2

Ja det är ett jättebra tips! Just den serien har fått väldig snurr på min skola, tjejerna rycker den ur händerna på varandra och del 4 finns ju ännu inte översatt = toppen för då läser de den på engelska! Jag är såå tacksam för denna serie. Fler tips tack!!

Abico
2/25/09, 11:03 AM
#3

Stephenie Meyers The Host har inte fått samma uppmärksamhet som Twilight serien, tyvärr, men den är riktigt bra den också. Det är inte så många snygga vampyrer med i den men den kanske är intressant ändå? Den finns bara på engelska ännu.

Hanna 

peaches
2/25/09, 11:57 AM
#4

Oftast är det ju populära filmer som är baserad på böcker som sätter i gång en läsepidemi. Vi har fått läsa Jonas Gardell, men det är väl en ganska typisk bok (en komikers uppväxt) dock vääldigt bra.

Någon gång hade vi lite lockande att även se på filmen som var baserad på den bok vi läse och sedan göra en mindre analys om hur lika/olika de var.. Då fick nog hela klassen en sporre att läsa :)

Försök få dem att ge boktips och sedan ta ner det till kanske 4 stycken som en grupp i klassen läser så inte alla läser samma bok också, för det kan vara lite mood killer på sitt sätt :) Och då kan dem senare i gruppen antingen prata om samma bok vad dem tyckte eller blanda grupperna så alla får berätta om "sin" bok.

Nu såg jag att boktipsen var väldigt få, men Arto Paasilinna (bra böcker för skratt) och de är inte så svåra att komma in i. Karin Brunk Holmqvist har också väldigt roliga böcker, vet inte om gymnasieelever skulle uppskatta dem, men jag gjorde det( och är inte för långt ifrån den åldern).

elyse
2/25/09, 2:39 PM
#5

Ta reda på deras intressen. Böckerna vi fick läsa i skolan, i helklass, intresserade kanske 1/5-del av oss 30. Inger Edelfeldt skriver bra ungdomsböcker, kanske för de som är lite av en grubblare. Annars är Marianne Fredriksson en sådan författare som alla åldrar kan läsa, tycker jag. Jag gillar speciellt hennes variant på Bibel-karaktärer; "Evas bok" och "Kains bok".

Halvdansken
2/25/09, 2:42 PM
#6

Harry Potter är fängslande.

Deckare? Arne Dahl är en ok svensk deckarförfattare. Eller Marklund eller nån liknande. Mankell?

Hon den där hemska…Keys? Jag klarar det inte, men en läs-ovan 16 åring skulle det kanske passa? Dan Brown?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
elyse
2/25/09, 2:55 PM
#7

Alltså, jag tycker att det är viktigt att man som lärare rekommenderar en författare av kvalitet. Det kanske man klia i fingrarna om man kan tänka sig att en oengagerad elev skulle kunna tänka sig att gilla t.ex. "Grottbjörnens folk", men om en lärare skulle rekommenderat den för min kusin eller liknande så skulle jag verkligen reagera!

Halvdansken
2/25/09, 3:25 PM
#8

Varför då??? Det viktiga är väl att ungarna får ett läsintresse och rutin. Och definiera "kvalitet"? Så länge man inte ger dem porr eller liknande (fast där faller kanske Grottbjörnen Flört) så spelar det väl inte så stor roll.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hus-musen
2/25/09, 4:55 PM
#9

Man kan inte tvinga någon att läsa eller att tycka att de är roligt att läsa. Det kan ligga många anledningar bakom till att ungdomarna inte vill/har läsa/läst en bok.

En del har lättare dyslexi vilket innebär att läsa en bok är fruktansvärt ointressant och svårt, man kan se filmen istället. Andra har inte tid och ork att sätta sig ner med en bok o läsa, de finns ju så mycket annat man kan göra om man är en aktiv person!

Vill de inte läsa så låt dem lyssna på talböcker då.

Qui dormit, non peccat

 


elyse
2/25/09, 6:34 PM
#10

#8 Det går inte ihop med läroplanen, som är väldigt kunskapsorienterad, för gymnasieskolan. Att läsa utan att faktiskt lära sig något hör inte till skolan. Alla läroplaner betonar att föra vidare ett kulturarv - och därför ingår det att t.ex. läsa något av Selma Lagerlöf, Strindberg etc. Jag är övertygad om att elever kan få ett läsintresse utan att läsa ren underhållning. Eleverna ska ju bli presenterade för olika typer av böcker, olika författare och inte sitta med Harry Potter-serien under tre år.

hus-musen
2/25/09, 6:50 PM
#11

#10 jag har aldrig hört talas om någon som på fullaste allvar tycker att skolplanens böcker är intressanta.. jag älskar att läsa, men de böckerna tragglade jag mig igenom. Och det står faktiskt att man ska ha kännedom om svenska författare och att man ska läsa en text de skrivit, vilket innebär att läsa mobergs utvandrarna på 700 sidor egentligen inte är nödvändigt.

Qui dormit, non peccat

 


HasseH
2/25/09, 9:47 PM
#12

Tackar för alla synpunkter, tips och idéer.

Några tankar från mig kring det här med läsning:

Visst, skolan ska ge lite mer än det lightaste. MEN man kan inte komma med Strindberg till någon som aldrig läst en hel bok. Då måste man börja någonstans, och för att inbjuda snarare än avskräcka gäller det att hitta tillräckligt intressanta och någorlunda lättillgängliga böcker att börja med. För att kunna läsa mer avancerad litteratur måste man ha tagit sig igenom rätt många enklare böcker först, tänk slukläsning.

Till dig hus-musen vill jag säga att det vore väl fint om man inte behövde läsa om man tycker det är trist, men sen ska det sättas betyg också. Alla ungdomar som går i svensk skola har rätt att lära sig läsa, därför införde man betyget G som tvingar skolor att ta sitt ansvar gentemot dessa elever. Det är min uppgift som lärare att hitta böcker även för den som tycker det är supertrist/svårt!

peaches
2/25/09, 10:02 PM
#13

HasseH, vad är det du undervisar i svenska eller engelska? jag tror det är smart att börja med lite "lättare" läsning om man vill kalla det så, böcker de kan relatera till eller som berör något de är intresserade av. Det är väl i b-kurser som man kan börja lägga lite mer vikt på "tyngre" läsning.

De kan ju läsa mindre avsnitt av böcker också och då kan man ju även ta lite tyngre om det inte har samma omfattning :) Hoppas du hittar något bra!

Är själv om två år färdig lärare i religion och bild :)

Annons:
hus-musen
2/25/09, 10:12 PM
#14

#12 Jovisst ska skolan se till att alla kan läsa, men det finns inget som säger att skolan kan lära alla att tycka om att läsa. Det är en stor skillnad. Men du kommer aldrig att få alla elever att läsa, så varför inte ljudböcker? Det hade vi på mitt gymnasium och de var aldrig några problem då, alla hängde med och fick klart godkända betyg. För i slutändan så spelar de ingen roll om en elev läser boken eller om någon annan läser boken för eleven enligt vår skolstyrelse iaf.

Qui dormit, non peccat

 


HasseH
2/25/09, 10:21 PM
#15

#13 båda! Japp, håller med.

#12 Skolstyrelse?? Utveckla tack! Vad syftar du på?

hus-musen
2/25/09, 10:57 PM
#16

#15 Jo jag menar skolstyrelsen som bestämde över vår skolplan och vad vi skulle lära oss.

Qui dormit, non peccat

 


HasseH
2/25/09, 11:06 PM
#17

#16 Skolverket? Eller nån mer lokal styrelse?

hus-musen
2/25/09, 11:19 PM
#18

#17 skolverket antar jag. Jag var inte med och drev frågan, men vad jag vet så var det inte den lilla lokala styrelsen då de inte får bestämma sånt.

Qui dormit, non peccat

 


HasseH
2/25/09, 11:22 PM
#19

#18, nä det var just det jag undrade.

Men i så fall tycker jag det låter verkligt underligt: Hur kan det inte spela någon roll vem som läser boken, när det nu är så att det är skolan som har ansvaret för att ge alla elever möjligheten att lära sig?

hus-musen
2/25/09, 11:25 PM
#20

#19 Om man går i gymnasiet så förutsätter tydligen skolstyrelsen att man kan läsa, det ska man ju ha lärt sig när man är 7-8 år enligt skolplanen. Vore kanske annorlunda om det handlade om småbarn. Du kan ju kolla upp det själv.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
elyse
2/26/09, 3:23 AM
#21

11# Det är inte så att författarna av gymnasiets läroplan, från 1994, bestämmer exakt vilka böcker man ska läsa. Det är kursplanen i t.e.x Svenska A som är mer specifik, men inte heller där står det exakta böcker. Jag har inte läst en bok av Strindberg, vi fick läsa ett utdrag ur Röda Rummet, minns jag. En hel bok behöver det absolut inte vara. Nån gång bestämde läraren, men annars så var det bara så att man skulle läsa tre skönlitterära böcker genom kursen på två terminer. Läraren stoppade ingen, men vi hade ju alla tillgång till kursplanen. Men jag förstår att läraren ville se vad det var vi föll för också. I engelska var läraren noga med att v inte fick läsa tantsnusk, minns jag. Haha! Det var det ingen som ville heller. Men det är såklart helt upp till läraren, hur denne tolkar kursplanen. Jag ser helt klart poängen i att läsa böcker man annars inte skulle ha valt.

HasseH
2/26/09, 8:25 AM
#22

Hus-musen, du tror inte jag har gjort det?  Glad Jag jobbar som lärare, det hör liksom till att ha kolla på vad kursplan & betygskriterier innehåller. Jag frågade för att jag tycker det är intressant att förstå mer av hur elever förhåller sig till styrdokumenten, eftersom jag snabbt upptäckte att du intog elevperspektivet. Och ja, det förutsätts väl att vi i skolan gör vårt jobb? Konstigt vore det annars! Vårt jobb är att lära ungar läsa, bland annat! Vad ska vi annars med skola till? Förvaring av barn medan föräldrar jobbar?

HasseH
2/26/09, 8:27 AM
#23

elyse, väl utrett. Du verkar ha haft en schysst lärare, vettig?!

Sen kan jag tycka att det inte är något fel att läsa tantsnusk, om man gör det på målspråket!  Vad tycker du?

hus-musen
2/26/09, 11:17 AM
#24

#21 Nej jag vet, jag har gått i skolan jag också. Men min lärare hade sina ideer om att alla elever älskar att läsa och hon tyckte mycket om Strindberg, Moberg mm så för att få godkänt måste vi läsa deras böcker.  Vi hade tillgång till kursplanen så vi protesterade och det gick igenom att bara läsa kortare texter för det stod ju inte direkt att vi måste läsa hela böcker. Sen bytte vi lärare  och det blev roliga lärorika lektioner igenGlad Korta texter på max några sidor, filmer, ljudböcker (både på svenska och engelska, hade samma lärare). Allas betyg höjdes och ingen skolkade längre!

Hihi varför fick ni inte läsa tanstsnusk? De var ju på rätt språk iafGlad

#22 Jo de var ju bara ett par år sedan jag var gymnasieelev så jag minns väldigt väl hela karusellen! Och det står inte att en elev måste läsa alla dessa tjocka gamla böcker, de står att de måsta ha kännedom om författarna och deras texter. Kanske blir annorlunda om det handlar om svenska D? Jag läste inte så högt..

Jo många gånger så tror jag faktikst att skolan är en förvaring, de finns inte många engagerade lärare som angriper sitt ämne med humor, liv och lust! En duktig lärare kan få vem som helst att bli intresserad. Största problemet med dagens skolor är lärare som tragglar på i sitt  invanda spår och inte utvecklas.

Qui dormit, non peccat

 


elyse
2/26/09, 12:17 PM
#25

#23, #24

Jag tror att läraren inte tyckte att Jackie Collins språk var någon större utmaning, faktiskt. ^V^

Halvdansken
2/26/09, 12:40 PM
#26

Hasse, vilken typ av böcker är ok?

Jag hålle fullständigt med om att man inte kan tvinga folk att läsa Strindberg o Co. Herregud, det finns modernare författare, varför ska vi fortsätta släpa runt på dem?

Fogelströms "barn" och "stad" serie, om det finns nån som är historiskt intresserade.

Elyse " Eleverna ska ju bli presenterade för olika typer av böcker, olika författare och inte sitta med Harry Potter-serien under tre år."

Givetvis inte, men om du ska skapa ett läsintresse hos nån som är fullständigt ointresserad, ska ska det vara nåt som fångar dig. Och det gör Potter. Sen kan man styra in dem på lite mer eh…vuxen (?) litteratur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pose-idon
2/26/09, 2:09 PM
#27

Jag går i 7:an och vi får välja själva vilka böcker vi får läsa på svenskan. Det kanske är en ideé för dig?

//Elin

Annons:
hus-musen
2/26/09, 5:58 PM
#28

#25 Haha jasså jackie collinsGlad Då förstår jag!

#27 Det är inte samma skolplan i högstadiet som i gymnasiet=) När du börjar i 8 eller nian så komemr du oxå läsa om våra svenska författare och sen utveklcas det i gymnasiet=)

Qui dormit, non peccat

 


elyse
2/26/09, 8:48 PM
#29

#26 Om det är valbart litteratur så kan säkert Harry Potter gå an nån gång. Men det är inte bara upp till läraren att låta eleverna välja heller. Kursplanerna är ganska detaljerade.

Halvdansken
2/26/09, 10:13 PM
#30

Är inte en del av kursplanen att få ungarna att lära sig läsa? Jag tycker att det är fantastiskt (eller skrämmande) att en lärare skriver hit för att få hjälp med att få sina elever att läsa. Kanske ska man bryta vissa regler ibland. Jag tycker faktiskt att den bästa kommentaren kom från #27.

Låt dem ha tillgång till böcker, av olika slag, så kanske nån "fastnar".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

HasseH
2/26/09, 10:26 PM
#31

#30, ja det är ju det jag säger, det är mitt ansvar att hjälpa eleverna att hitta bra böcker och att lära sig läsa. Det är inte så att jag själv inte har några idéer eller fattar 0, tvärtom söker jag mycket aktivt hela tiden efter nya infallsvinklar, och det tycker jag att jag har fått här! Glad

peaches
2/26/09, 10:32 PM
#32

Det är nog bra ide att låta elever välja böcker själv som #27 nämne att dem gör, och varva det med en bok du själv väljer att dem ska läsa. Sådär hade vi under Svenska A i skolan, vi fick välja någon bok själv och någon kom vår lärare med att vi skulle läsa.

Yuki
3/1/09, 9:32 AM
#33

Gary Paulsen - Hatchet, kanske?

Det är en ganska lätt läsning. Men också lite småtråkig.

parsley
3/1/09, 3:49 PM
#34

Böcker från LL-förlag? Böckerna har ju lite mer vuxet innehåll, men texten är anpassad för dem som har svårt att läsa. En del böcker är bearbetningar av andra böcker, både klassiker och modernare böcker, andra är skrivna direkt för LL.

http://www.lattlast.se/?page=14

Har eleverna svårt att läsa eller är de bara ovilliga? Jag tycker man kan ställa olika krav på elever som faktiskt har svårt att läsa och elever som mycket väl kan läsa vad som helst om de bara anstränger sig lite.

Några exempel på sådant som kanske kan passa

Vonnegut: Slakthus 5

Moa Martinsson: Mor gifter sig-serien

Zola - Therese Raquin

Voltaire - Candide

Novellerna Pälsen av Hjalmar Söderberg och De Döda av James Joyce

Hur ställer du dig till att låta eleverna läsa skräck t ex Joha Ajvide Lindqvist eller Stephen King?

Annons:
Effie
3/1/09, 4:45 PM
#35

Det är ingen lätt fråga. Tänker på en släkting till mig, som inte gillade att läsa. Jag köpte "lättlästa" böcker i present, om nutid - nej. Sedan hittade han "De tre musketörerna" och plöjde den utan svårighet.

Så jag håller på att det viktigaste är intresset. Intresset för en bok - > intresse att läsa mer -> vana att läsa -> läsa böcker man inte valt själv.

Själv har jag väl läst allt möjligt i mina dar, från värsta tänkbara skräp till Nobelpristagare, och tänker nog fortsätta med det.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
3/1/09, 7:26 PM
#36

En del som har svårt för skönlitteratur kan tycka om att läsa faktaböcker. Diskuterade det med en av mina barns lärare, ang låg- och mellanstadiebarns läsvanor. Hon sa att en del barn föredrar att läsa faktaböcker, istället för skönlitteratur. En del skönlitteratur för barn kan säkert kännas orealistisk för barnen som ska läsa den. En del barn gillar t ex inte böcker om barn som leker deckare och hamnar i faror och blir inlåsta i ett övergivet torp av några tjuvar.

HasseH
3/1/09, 8:21 PM
#37

Tackar för alla synpunkter och intressant diskussion.

Det jag är ute efter är just att hitta ingångar till elever som INTE VILL läsa, de är de svåraste. De där som behöver hitta en bok som man kommer in i direkt och inte kan släppa. Och eftersom alla är olika, tänkte jag att här kanske kan finnas folk med andra synvinklar än den jag har. Och jag har ju fått massor av bra tips!

I början har jag egentligen inga synpunkter alls på vad man läser. Gäller det elever som aldrig har läst en bok, tycker jag inte det gör något om man läser Jackie Collins eller Harlekin, bara man hittar nåt man gillar!

Nu kom min 2-åriga dotter och vill läsa saga, så jag får återkomam senare.

elinn
3/6/09, 12:34 PM
#38

Har inte läst alla inlägg i tråden så denna bok kanske redan nämnts men jag rekomenderar Sandor slash Ida av Sara Kadefors. Jag var inte heller direkt någon bokslukare på gymnasiet men denna boken läste i så fort jag fick tid.

// ElinN

HasseH
3/6/09, 11:59 PM
#39

#38 ja den är ju jättebra! Tyvärr har det gjorts film av den liksom av många andra bra böcker… Men kanske filmen är så gammal nu så inte alla har sett den…

denstore
3/8/09, 1:48 PM
#40

#35 Hade egentligen tänkt att skriva ungefär samma sak själv. Strunta i om det är bra eller dålig litteratur. Det viktiga måste vara att få eleverna att läsa. Att sitta och försöka plocka fram politiskt korrekt, "fin" litteratur, för en totalt likgiltig ovan läsare är ju mer än meningslöst. Troligen skrämmer det bort honom eller henne från all framtida läsning. Strunta i läroplanen. Den har ju inte direkt lyckats främja graden av läsintresse de sista 20 åren. Likadant är det bara idiotiskt att försöka med könsneutral litteratur. Låt tjejerna läsa tjejböcker, och killarna killböcker, oavsett om det nu blir Hästarnas Dal eller Kanonerna på Navarone. Poängen måste vara att man ska få en upplevelse som är något utöver att sitta och glo på filmen med samma namn. Sen kan man följa upp med något mer utmanande, men försök lära ut glädjen i att bli förälskad i en bok.

För några år sedan satt jag på en kompis födelsedagsmiddag, och pratade med hans mor, bibliotekaren. Hon ångrade djupt hur man på biblioteken hade rensat ut bland pojk och ungdomslitteratur under 70 och 80-talen. Hon hade sett en stadig minskning av läsare hela tiden, då det faktiskt var så att den "dåliga" litteraturen som hon var med om att plocka bort under de åren, hade varit inkörsporten för många unga killar.

HerculeBarfuss
3/22/09, 3:26 PM
#41

Känner igen problemet. Det är riktigt knepigt…

I svenska A tolkar jag kursplanerna som att man kan vara lite mer liberal med den litteratur man väljer att behandla. Svenska B däremot känns som en tyngre litteraturkurs där ett flertal klassiker måste gås igenom.

Tips på litteratur som är enkel och kan fånga ovana läsare:

I taket lyser stjärnorna

Snabba cash

Kejsaren-serien

Arn-serien

DaVincikoden

Pojken som kallades det

Expedition L, Naiv Super

Viss chick-litt. T.ex. Marianne Keyes och Kajsa Ingemasson (små citroner gula)

Fight Club

Det är de titlarna jag kommer på för tillfället.

OBS. Den litterära kvaliteten på de ovanstående böckerna kan diskuteras, men underhållningsvärdet är relativt högt.

Man kanske även kan använda sig av enklare klassiker som t.ex. Greven av Montecristo och en världsomsegling under havet.

Annons:
Babz
3/22/09, 7:52 PM
#42

Fem svarta höns tyckte jag var en superbra bok när jag var tonåring, liksom en del andra av Nevil Shute.

Sidney Sheldon skriver oxå bra (med reservation för att jag inte läst något av Sidney Sheldon på de senaste 5-10 åren…)

Liftarens guide till galaxen gillar jag skarpt, liksom Harry Potter-böckerna.

Bland deckare tycker jag om Donna Leon som skriver om en poliskommissarie i Venedig.

Ellis Peters har skrivit en serie böcker om en medeltida munk, som råkar på mystiska dödsfall och händelser. Klart läsvärt!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

denstore
3/22/09, 8:35 PM
#43

#42 Bra val! Fem svarta höns har ju mycket av de sakerna som kan binda yngre läsare. Historia, romans, lite äventyr och framförallt en bra historia och karaktärer man gillar. Lika läsvärd för män som kvinnor, och en bra historielektion och inblick i 40 och 50-talets australien för många också. Jag älskade den som tonåring, och uppskattade den igen när jag läste om den för något år sedan.

Babz
3/22/09, 10:02 PM
#44

Även Nevil Shutes Trustee from the toolroom (Förmyndaren) minns jag var bra. Den hade jag som ett recensionsprojekt på engelskan i gymnasiet…

Pearl Buck är en annan nobelpristagare jag gillar, bl.a. Den goda jorden.

Sen tycker jag om Amy Tan, hon har bl.a. skrivit Köksgudens hustru, vilken rekommenderas.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

SussieSt
3/30/09, 2:17 PM
#45

Tjena HasseH,

Lite tips som jag tror passar för läsosugna gymnasie-elever:

* Ondskan av Jan Guillou (man blir väldigt engagerad väldigt snabbt, vet killar som inte gilalr att läsa romaner, som tagit sig genom den på fåtalet dagar)

* Parfymen av Süskind (fast den kan kanske vara lite svår…)

* I taket lyser stjärnorna (tror att den kan vara intressant för den åldersgruppen med tanke på att den är aktuell på bio)

* Vinterviken (kanske lite "off" tismässigt, man jag gillade den när jag var yngre)

* Stieg Larsson (kanske för svårt och kanske inte helt klockrent?????? Men allt som går på bio, blir ju typ lite extra kul att läsa, då kan man ju även be om en jämförelse av likheter/olikheter mellan film/bok, vilket kan vara ett nyttigt sätt till att få dem till att dra slutsatser/analysera… gäller ju för övrigt alla ovan böcker/filmer)

* Påven Johanna (kanske för en kvinnlig student med historiskt intresse… med vinklingen: vad kan vara sant i boken?)

* Asken Yggdrasil (finns i litet pocketformat…. tyckte den var sjukt komisk och allmänbildande, väldigt lättläst. Smal bok = populär hos olässugna ungdomar)

* Rebell med frusna fötter (kommer inte ihåg var författaren hette, personligen ingen favorit, men jag vet att det var många andra i vår läsgrupp som uppskattade den)

Det jag kommer på nu… fy vad lässugen man blir av allt lockande i denna tråd… :) Vore kul med lite återkoppling om vad för typav böcker som uppskattas/inte uppskattas i den åldern… känns som en evighet sen… höhöhöhöhöhö

SussieSt
3/31/09, 11:51 AM
#46

jag som trackar igen… fick ett tips som kanske passar via morgon-Tvn imorse… de tipsade om Jaquline Wilson (ursäkta stavning)

Upp till toppen
Annons: