Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 4222 ggr
mariva
2009-02-06 01:07

Skriv läsdagbok!

Tips till alla er som älskar att läsa. Köp en liten läsdagbok! De säljs i många bokhandlar. Det är inte så mycket plats att skriva på, men det är jätteroligt att titta tillbaka och se vad man läst.

Jag märker själv att jag ofta haft perioder då jag går in för att läsa en viss sorts böcker, och sedan plötsligt börjar läsa något helt annat. Det gör ju också att man börjar minnas annat i livet under den tiden.

Tänk vad kul det hade varit om man hade skrivit upp alla böcker man läst från tiden då man var riktigt ung! Men bättre sent än aldrig. Jag har skrivit sedan sommaren 2004. Den första boken jag skrivit upp är "Tusen små bitar" av James Frey.

Annons:
Maggan71
2009-02-06 10:34
#1

Jag har en liten anteckningsbok där jag sedan 080101 skrivit in vilka böcker jag läst; titel, författare, betyg (1-5) och så datum.

Väldigt bra att ha när jag ska uppdatera min hemsida (http://goto.glocalnet.net/astridsbokhylla), vilket inte blir efter varje bok precis…

Håller med om att det är jättekul att kolla tillbaka! Skrattande

Jag har alltid varit en bokmal, och tänk så kul det skulle vara om jag haft läs-dagböcker sedan nedre tonåren att titta i!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Effie
2009-02-06 20:19
#2

Jag har börjat skriva i en Excel-fil (där jag även har en lista över de böcker jag har, och böcker jag vill läsa). Har skrivit sedan 2008, och skriver lagom mycket. Har försökt med anteckningsböcker tidigare, men ibland har jag förlagt den, och förmodligen har jag försökt skriva för mycket, för det har aldrig funkat förut. Men det är synd, för det är mycket jag läst genom åren.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maggan71
2009-02-06 21:19
#3

#2: Nackdelen med anteckningsböcker är ju att man skriver in de lästa böckerna i den ordning man läser dem.

Jag kompletterar med en Excel-fil där jag sorterar i bokstavsordning efter författaren. Lätt att ändra till att sortera efter titel om jag skulle vilja. Excel rules! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

WildSpirit
2009-02-09 16:35
#4

Jag brukade skrive läsdagbok för några år sen, men slutade av någon anledning. Men man kanske skulle börja igen…

mariva
2009-02-09 16:47
#5

Jag tycker det är kul att ha böckerna uppskrivna i den ordning jag läst dem, men jag håller med om att det kan vara jättebra att ha dem sorterade i bokstavsordning också! Det har bara inte blivit av…

Jag försökte få min son att börja skriva läsdagbok, men han kände sig tyvärr inte så motiverad. Han förstår inte sitt eget bästa! Men antagligen hade man väl inte förstått vitsen med det själv om någon hade föreslagit det när man var ung. Det är sådant man ångrar när man blir äldre. Obestämd

Achatina
2009-02-09 23:32
#6

Ska man föra register på vilka böcker man har läst då eller skriva vad man tänkte undertiden man läste boken?

Annons:
mariva
2009-02-10 23:32
#7

#6 I läsdagböckerna jag köpt skriver man bara författare, titel, när man börjar och slutar läsa boken, och så finns det några rader för anteckningar.

Själv skriver jag bara lite om vad boken handlar om på anteckningar. Det är små böcker, så det finns bara plats för två böcker på varje sida i den modellen jag har.

[Vargnatt]
2009-02-12 10:36
#8

Jag har en liten röd läsdagbok som jag fick under gymnasiet som jag försöker komma ihåg att skriva upp böckerna i :)

filifjonk
2009-06-11 23:20
#9

#1 vilken söt hemsida du har.Glad

Jag blir jättepeppad av er att börja med en läsdagbok! Idag redan!

(men först ska jag måla lite)

EmmaJorunn
2009-06-14 01:06
#10

Jag har skrivit läsdagbok sedan jag var 14 år gammal, nu är jag snart 19.

Det är verkligen häftigt att se hur jag har utvecklats i mitt läsande och även att se hur min handstil har förändrats genom åren.

mariva
2009-06-14 01:30
#11

#10 Kul att du började så tidigt! Önskar att jag också hade gjort det…

Bella-R
2009-06-14 01:46
#12

Sånt skrev man alltid i låg och mellanstadiet! Glad Superskoj.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

EmmaJorunn
2009-06-14 01:59
#13

#11 Det var min mormor som fick mig att börja, ett bevis på att man ska lyssna på de ändre :D

Annons:
mariva
2009-06-14 02:05
#14

# 13 Klok mormor! Jag har ju försökt få min son att börja, men lyckades inte tyvärr. Inte alla har vett på att lyssna på de äldre! Flört

filifjonk
2009-06-14 09:43
#15

#10, åh, det verkar ju jättekul att ha fört bok över ens läsande sedan en så tidig ålder.

själv avskydde jag att göra det när jag gick i skolan, som den av en skoluppgift, då var jag ju tvungen att läsa böcker som jag fann fullständigt dö-tråkiga, och proppade med klichéer… som :"vinterviken". pleh. Skrikandes

EmmaJorunn
2009-06-14 13:56
#16

#15 Jag tyckte jättemycket om vinterviken!

filifjonk
2009-06-14 15:27
#17

#16 Den var ju (och är kanske fortfarande) jättepopulär och älskad.   Jag är ungefär den enda som avskydde den.

parsley
2009-06-20 21:22
#18

Jag har min läsdagbok som Parsleys boktråd här på litteratur i fokus. Då kan fler ta del av vad jag läst och vad jag tyckt om det jag läst. Det vore jätteroligt om fler startade boktrådar här, tycker jag.

Effie
2009-06-21 00:04
#19

Håller med föregående talare (#18)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jalking
2009-06-21 23:53
#20

Jag har mitt bokregister i programmet HandBase som jag kan syncronisera mellan handdatorn och datorn hemma. Där finns kryssruta för "Läst" och en rullgardinsmeny för betyg.

Annons:
Filosofia
2009-06-23 13:41
#21

Jag har skrivit läsdagbok i ca fyra år nu. Använder en liten anteckningsbok för ändamålet i vilken jag antecknar titel, författare och datum för när jag påbörjade boken samt datum för när jag avslutade den. Innan satte jag betyg också, men det var för arbetssamt, så det slutade jag med. Kommer ihåg rätt så bra ändå vad jag tycker om böckerna. :)

huskatt08
2009-06-26 00:08
#22

Jag är ny här och det verkar finnas mycket intressant härinne Glad

Läsdagbok var en toppen bra ide…har jag (tyvärr) aldrig tänkt på…men det får bli ändring på det.

mariva
2009-06-27 03:35
#23

#22 Ja, det är ju bättre sent än aldrig, som man säger!

Upp till toppen
Annons: